1 צפייה בגלריה
מיצג של חברת וואווי לקידום הדור החמישי
מיצג של חברת וואווי לקידום הדור החמישי
מיצג של חברת וואווי לקידום הדור החמישי
(צילום: AFP)
בממשל בסין זועמים על ישראל בעקבות דיווחים שלפיהם וושינגטון וירושלים קרובות להסכם, שבמסגרתו תתחייב ישראל שלא להשתמש בטכנולוגיה סינית בהקמת רשת הדור החמישי (5G) בסלולר. כך עולה מדיווחים של עיתונאים סינים שכותבים בעיתונים ממשלתיים.
"זאת שערורייה וכפיות טובה", כתב בטוויטר צ'אן ואייהואה, מהעיתון צ'יינה דיילי. "ערים סיניות כמו שנגחאי סיפקו מקלט ל-30 אלף יהודים שנמלטו מגרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה, אבל עכשיו ישראל מחזירה טובה בכך שהיא פודל של ארה"ב נגד סין ב-5G".
העיתון הסיני בשפה האנגלית גלובל טיימס נקט לשון חריפה פחות, אך הזהיר מפגיעה בשיתוף הפעולה הכלכלי בגלל המעורבות האמריקנית במכרז הדור החמישי. "בעתיד זה יכול להשפיע פעילויות כלכליות נורמליות, סחר והשקעות בין המדינות. סביר שיחסי סין-ישראל לא ייפגעו באופן מהותי בשל טענות חסרות בסיס של בכירים אמריקנים, אבל סין עשויה לפעול יותר בזהירות בזמן שהיא סוחרת או משקיעה בישראל", נכתב בעיתון.

הזעם בא בעקבות דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס השבוע. לפי הדיווח, גורמים אמריקנים אמרו שמזכר הבנות לגבי הדרתה של סין ייחתם בין ישראל לארה"ב בשבועות הקרובים. הם הוסיפו כי וושינגטון מצפה שישראל תבחר רק "זכיינים אמינים" במכרז להקמת רשת הדור החמישי.
המכרזים לרשתות הדור החמישי בישראל פורסמו לפני כשנה. מדובר בטכנולוגיה שתאפשר תקשורת סלולרית מהירה יותר באופן משמעותי, וכן תשמש תשתית לתחבורה אוטונומית, ערים חכמות, בריאות דיגיטלית ועוד. לפי שעה תאריך היעד להפעלת הרשת הוא שנת 2021, וככל הנראה יחלפו חמש שנים עד שהיא תופעל במלאה.
בשלב הזה, התרעומת נשמעת רק מצד עיתונאים סינים, אך לרוב העיתונים שבהם הם עובדים מבטאים את העמדות שמגיעות מגבוה. ככל הידוע הרשויות בסין או השגרירות בישראל לא פנו בנושא בצינורות הדיפלומטיים.
במשרד החוץ הישראלי ביקשו שלא להגיב.