שגריר בריטניה בישראל ניל ויגאן הביע הבוקר (יום ג') סיפוק מהתהוות נרמול היחסים בין ירושלים לאבו דאבי, אך הדגיש כי מבחינת ארצו יש חשיבות גם לקידום פתרון בסוגיה הפלסטינית. "אני מאוד מקווה שההסכם שלכם עם איחוד האמירויות יקדם את הסכם השלום עם הפלסטינים", אמר השגריר ויגאן בריאיון לאולפן ynet.
השגריר הוסיף: "אנחנו חושבים שזה רגע מאוד חשוב. איחוד האמירויות חברים שלנו, אנחנו חושבים שזה טוב לישראל ולאמירתים".
- ישראלים ופלסטינים יכולים לשבת שוב ביחד למשא ומתן? "כן, זו בהחלט התקווה שלנו. אנחנו מאמינים גדולים בפתרון שתי המדינות. לפני שבוע היה לי 'טיול אחרי הקורונה', ניסיתי לגרום גם לישראלים ולפלסטינים לשבת למשא ומתן".
- ישראלים אומרים לעצמם שלא צריך לעשות הסכם עם הפלסטינים כדי שיהיה שלום במזרח התיכון. "אנחנו חושבים שזה הפוך. אנחנו חושבים שההסכם עם איחוד האמירויות עוזר לכל האזור וכדי שישראל והמדינות הערביות יעבדו ביחד. הפלסטינים הם חלק חשוב בקשר של הישראלים ואיחוד האמירויות. אנחנו חושבים שזה יכול להביא רגע מיוחד כדי לאתחל שוב את המשא ומתן".
2 צפייה בגלריה
נתניהו ואבו מאזן. "אנחנו מאמינים בפתרון שתי המדינות"
נתניהו ואבו מאזן. "אנחנו מאמינים בפתרון שתי המדינות"
נתניהו ואבו מאזן. "אנחנו מאמינים בפתרון שתי המדינות"
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
- מה אתם מצפים מראש הממשלה נתניהו? "אנחנו מברכים על הדחייה של הסיפוח, אנחנו מקווים שזה יעזור לבנות את התהליך של המשא ומתן באזור כדי להגיע להסכמות עם הפלסטינים, ולוודא שאנחנו דוחפים את הפלסטינים לחזור למשא ומתן עם הישראלים".
- אתם לא תפעילו לחץ על ישראל? "זה לא לחץ על ישראל, אבל זה משהו שאנחנו מדברים עם השותפות שלנו כל הזמן. אנחנו חושבים שזה טוב לאינטרס של ישראל, אנחנו חושבים שזה יעזור ליחסים בין ישראל לבריטניה".
- אתה שמח שהסיפוח כבר לא על השולחן? "כן. כמו שאתה יודע, ראש הממשלה שלנו הביע דאגה לגבי הסיפוח ולכן אנחנו מרוצים מהדחייה של הסיפוח. אנחנו מקווים שהסיפוח לא יקרה לעולם, אבל אנחנו חושבים שהסכסוך הזה נתן יותר אנרגיה להתמודד עם הבעיות של הפלסטינים.
"אנחנו חושבים שהסיפוח הוא נגד האינטרסים של ישראל. כמו שראש הממשלה שלי אמר, אנחנו חושבים שהדחייה תעזור ליחסים טובים עם העולם הערבי. אנחנו נראה שיפור משמעותי ביחסים האלה והזדמנות אמיתית שם. זה יהיה יותר קשה אם הסיפוח יקרה".
- אחרי הורדת הסיפוח מסדר היום, האיחוד האירופי הודיע שהוא רוצה לחזק את היחסים עם ישראל. "אנחנו אמנם לא חלק מהאיחוד האירופי יותר, אבל מאוד רוצים להעמיק את היחסים שלנו עם ישראל. בשבוע שעבר שר החוץ שלנו דיבר עם השר גבי אשכנזי על הוצאת הסכם סחר חדש בין בריטניה לישראל. אנחנו רוצים לעשות עוד דברים שקשורים לטכנולוגיה והמאבק בקורונה. יש עוד מקום לעשות דברים רבים".
2 צפייה בגלריה
מסעדה ב לונדון בריטניה נפתחו בתחילת יולי אחרי הגבלות ה קורונה
מסעדה ב לונדון בריטניה נפתחו בתחילת יולי אחרי הגבלות ה קורונה
לונדון בשגרת קורונה
(צילום: רויטרס)
על החיים בצל מגפת הקורונה בארצו, אמר השגריר ויגאן: "אצלנו חוזרים ללימודים בשבוע הבא וגם להורים בבריטניה יש את אותם חששות כמו אצלכם. נתחיל את שנת הלימודים עם קפסולות והכול, אבל נעשה הכול כדי להחזיר את התלמידים לבתי הספר.
"הדברים חוזרים להיות רגילים, אנשים יוצאים למסעדות ומבלים. זאת עדיין לא שגרה מלאה, אבל זה לגמרי שונה ממה שהיה לפני שלושה חודשים. אפשר לנסוע ממש עכשיו ללונדון, אבל קחו בחשבון שאנחנו עדיין מהמדינות שצריך להיכנס לבידוד אליהן אחרי ההגעה. אנחנו מאוד מקווים שהישראלים יוכלו לחזור בקרוב לבריטניה. אנחנו עדיין צריכים להיות זהירים מאוד".