א', תלמידה מצטיינת, ניגשה לבחינת הבגרות ב-5 יחידות לימוד במתמטיקה עם ציון מגן 100 וציפתה להישג גבוה. אלא שלתדהמתה הבחינה נפסלה בחשד להעתקה. הנערה, שמדגישה כי לא רימתה, ערערה על ההחלטה, ואף עתרה לבית המשפט ונמצאה דוברת אמת בבדיקת פוליגרף - אך משרד החינוך מתעקש להותיר את הפסילה על כנה.
"קיבלתי חשד להעתקה, ומאז אני ואמא שלי מנסות לעשות הכול לגרום למשרד החינוך להאמין לי", סיפרה א' בריאיון לאולפן ynet הבוקר (חמישי). "לא מדובר בהעתקה - מדובר בטעות קטנה של חוסר ריכוז. ציירתי מול ציר ה-Y במקום מול ציר ה-X, טעות שבעיניהם בלתי סבירה ולא שכיחה".
2 צפייה בגלריה
בגרות באזרחות בבאר שבע
בגרות באזרחות בבאר שבע
תלמידה בבחינת בגרות, ארכיון
(צילום: דוברות משרד החינוך)
במשרד החינוך הסבירו לתלמידה כי הבחינה נפסלה משום שא' ותלמידה נוספת בכיתה עשו את אותה טעות. הסבריה של התלמידה כי ישבה בשורה הראשונה, במרחק שלוש שורות מהתלמידה האחרת, לא הועילו.
"החלטתי להילחם בכל הכוח", סיפרה אמה של הנערה. "החלטנו לפנות לבית משפט ולהגיש עתירה. בשביל העתירה הזו א' בחרה מיוזמתה לעבור בדיקת פוליגרף ונמצאה דוברת אמת כשנשאלה אם העתיקה או שיתפה פעולה עם העתקה. השופטת הטילה ספק בכך שהיא העתיקה, אבל ידיה של השופטת כנראה כבולות כי ישנם תקדימים של חוסר התערבות מערכת המשפט בקבלת החלטות מקצועיות של משרד".
"השקעה של שנה, 5 יחידות מתמטיקה ומגן 100 זה משהו שלא קל להשיג אותו", הוסיפה הנערה א'. "זה נורא מתסכל. אני לא ילדה שתעתיק במתמטיקה. זה נורא מתסכל שאני קטנה מול מערכת גדולה, מאשימה אותי על לא עוול בכפי ואני מנסה לעשות כל מה שאני יכולה ולא מאמינים לי".
האם הוסיפה: "תחושתנו היא שאין לנו מול מי להוכיח את החפות. גם בית המשפט, ידיו כבולות מול רשות נוקשה שמנהלת מאבקי כוח על גב של אזרח חלש".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד התייחס בכובד ראש לפניית התלמידה ובחן את ערעורה על ידי מספר אנשי מקצוע. אלה החליטו בסופו של תהליך לדחות את הערעור".