בית המשפט העליון ביפן אישר לערוך משפט חוזר לאסיר בן 84, שנידון לעונש מוות לפני 52 שנה על רצח של ארבעה בני משפחה אחת.
איוואו הקמאדה, מתאגרף לשעבר, הוא ככל הנראה הנידון למוות שנמצא במאסר יותר מכל אדם אחר בעולם. ב-1968 הוא הורשע ששדד ורצח את הבוס שלו, את אשתו ואת שני הילדים שלהם. הקמאדה טען שהוא הודה במיוחס לו רק אחרי חקירה משטרתית אכזרית שבה החוקרים היכו אותו. הקמאדה ופעילים שקוראים לשחרורו אמרו שהמשטרה "שתלה ראיות" שהפלילו אותו. בית המשפט העליון ביפן אישר את עונש המוות ב-1980.
ב-2014, בצעד לא אופייני למערכת המשפט הנוקשה של יפן, אישר בית משפט מחוזי את בקשתו של הקמאדה למשפט חוזר. בית המשפט בעיר שיזוקה ציין שייתכן שהחוקרים אכן שתלו ראיות והורה לשחרר את הקמאדה. השופטים הוסיפו שלא הוגן להשאיר אותו בכלא עד המשפט החדש. התביעה ערערה על ההחלטה. בית המשפט העליון בטוקיו אישר את הערעור, והקמאדה פנה לבית המשפט העליון של יפן - שביטל את החלטת העליון בטוקיו.
1 צפייה בגלריה
יפן משפט חוזר לאסיר שנידון למוות ב 1968
יפן משפט חוזר לאסיר שנידון למוות ב 1968
הקמאדה. נידון למוות לפני 52 שנה
(צילום: AFP)
"בית המשפט העליון החליט לאשר את המשפט החוזר ולדחות את החלטת בית המשפט העליון בטוקיו", מסר עורך דינו של הקמאדה, יושייוקי טודאטה. "אני מברך על כך שהדרך למשפט חוזר לא נחסמה. מאז ששמעתי את הבשורה הידיים שלי רועדות. אני מאוד שמח".
התקשורת המקומית מסרה שכעת הסוגייה תחזור לבית המשפט בטוקיו, שיערוך דיון נוסף בנושא, ולכן הדרך למשפט חוזר עדיין לא מובטחת. בכל זאת, אחותו של הקמאדה בירכה על החלטת העליון. "אני שמחה. לא ציפיתי שבית המשפט העליון יקבל החלטה השנה", היא אמרה. "זו מתנה לחג המולד". עורך דין נוסף של הקמאדה, הידייו אוגאווה, אמר שלתחושתו העליון מבין את הטענות של ההגנה. הוא הביע אופטימיות גדולה לגבי הסיכוי למשפט חוזר.
פעילים שקוראים לשחרורו של הנידון למוות אומרים שעשרות שנות מאסר - רובן בבידוד וכשסכנת ההוצאה להורג מרחפת מעל ראשו - גבו מהקמאדה מחיר נפשי כבד. בראיון ל-AFP ב-2018 הוא תיאר את מצבו כמאבק יומיומי.
חוץ מארה"ב, יפן היא הדמוקרטיה הגדולה היחידה שבה קיים עונש מוות. הדיון הציבורי בנושא מתקיים רק לעיתים רחוקות.