בית הנבחרים האמריקני אישר בסוף השבוע חבילת סיוע של 1.9 טריליון דולר לנפגעי משבר הקורונה. הנשיא ג'ו ביידן אמר שמדובר בצעד קריטי למימון הפצת החיסונים ולסיוע לרשויות מקומיות ולמיליוני משפחות שנפגעו במגפה. החבילה אושרה ארבעה ימים אחרי שמספר קורבנות הקורונה בארה"ב הגיע ליותר מחצי מיליון, ובשבוע הבא תעבור לסנאט.
"אחרי 12 חודשים של מוות וייאוש, ההתאוששות האמריקנית מתחילה הלילה", אמר לבית הנבחרים חבר הקונגרס ברנדן בויל, זמן קצר לפני שחבילת הסיוע אושרה ברוב של 219 מחוקקים מול 212. הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים הבטיח את אישור חוק הסיוע של ביידן.

6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב מציין 500 אלף מתים מ קורונה בנאום ב הבית הלבן
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב מציין 500 אלף מתים מ קורונה בנאום ב הבית הלבן
ביידן השבוע בבית הלבן, בטקס לזכרם של חצי מיליון קורבנות הקורונה בארה"ב
(צילום: gettyimages)
בנאום ההשבעה שלו ב-20 בינואר קרא ביידן לאומה המפולגת להתאחד - לנוכח משבר בריאותי של פעם במאה שנה. המאמצים של הדמוקרטים והרפובליקנים לחוקק חבילת סיוע משותפת נכשלו זמן קצר אחרי שביידן הושבע לנשיאות. "אין לנו זמן לבזבז", אמר ביידן בבית הלבן אחרי האישור בבית הנבחרים. "אנחנו חייבים לפעול עכשיו: בהחלטיות, במהירות ובאומץ, כדי שנוכל סוף סוף להתגבר על הנגיף. אנחנו יכולים סוף סוף לגרום לכלכלה שלנו להתקדם שוב. אנשים במדינה הזאת סבלו יותר מדי, במשך יותר מדי זמן".
מתחילת המגפה השקיע הממשל קרוב ל-4 טריליון דולר בסיוע לנפגעי הקורונה, אך הדמוקרטים אומרים שדרוש סיוע נוסף מכיוון שמיליונים איבדו את עבודתם. לטענתם, המחוקקים הרפובליקנים לא קשובים לציבור, שסקרים הראו שרובו תומך בחבילת הסיוע. הרפובליקנים, שתמכו בחבילות הסיוע בזמן כהונת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, טענו שהסיוע הנוכחי אינו הכרחי ושרק 9% מהכסף הולך ישירות למאבק במגפה והשלכותיה.
6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ורעייתו ג'יל ביידן דקת דומייה ב הבית הלבן לזכר 500 אלף מתים מ קורונה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ורעייתו ג'יל ביידן דקת דומייה ב הבית הלבן לזכר 500 אלף מתים מ קורונה
ביידן והגברת הראשונה ג'יל בדקת דומייה לזכר קורבנות הקורונה
(צילום: EPA)
חבילת הסיוע של ביידן מספקת מענקים של 1,400 דולר לרוב האמריקנים. היא מקצה מיליארדי דולרים למימון הפצת החיסונים, לפתיחת בתי ספר ולסיוע רשויות מקומיות. החבילה מאריכה בחצי שנה (עד סוף אוגוסט) את דמי האבטלה המיוחדים בזמן המגפה - 400 דולר בשבוע, ובנוסף דוחה את הפינוי של מיליוני אמריקנים שמתקשים לשלם שכר דירה. חבילת הסיוע צפויה להיות השנייה בגודלה בארה"ב אי פעם, אחרי שבחודש מרץ חתם טראמפ על חבילה בשווי 2 טריליון דולר. הדמוקרטים רוצים שהחוק יועבר לאישור ביידן עד אמצע מרץ – המועד שבו מסתיים התוקף של דמי האבטלה המיוחדים והסיוע הנוסף.
הרפובליקנים זעמו על גובה הסיוע, ועל כך שההצבעה התקיימה בשבת לפנות בוקר. קווין מקארתי, מנהיג המיעוט הרפובליקני בבית הנבחרים, אמר: "הדמוקרטים כל כך נבוכים מכל הבזבוז שלא קשור לקורונה בחוק הזה, שהם תוקעים את זה באמצע הלילה". לדבריו "החבילה פשוט זורקת כסף בלי חשבון", ורוב הכסף הולך לפרויקטים שלא קשורים למגפה.
6 צפייה בגלריה
טיפול ב חולה קורונה ניו יורק ארה"ב
טיפול ב חולה קורונה ניו יורק ארה"ב
מטפלים בחולה במחלקת קורונה בניו יורק
(צילום: AP)
חבילת הסיוע אושרה למרות המכה שספגו שלשום הדמוקרטים, כשהפרלמנטרית המייעצת לסנאט קבעה שהגרסה הסופית של החוק לא יכולה לכלול את העלאת שכר המינימום. ביידן והדמוקרטים רוצים להעלות את שכר המינימום ל-15 דולר לשעה (מ-2009 שכר המינימום בארה"ב הוא 7.25 דולר לשעה). הרפובליקנים מתנגדים להעלאת שכר המינימום ל-15 דולר לשעה, ואומרים שהצעד יפגע בעסקים ויקטין את מספר מקומות העבודה במשק.
למרות הקביעה בסנאט, הדמוקרטים כללו את העלאת שכר המינימום בחוק חבילת הסיוע שעלה להצבעה בבית הנבחרים. כדי לאשר את החוק צפויים הדמוקרטים לבטל את הסעיף שכולל את העלאת שכר המינימום. לפי CNN אם החוק יאושר ברוב רגיל בסנאט (שבו לכל מפלגה 50 סנאטורים, והקול המכריע הוא של סגנית הנשיא קמלה האריס) הוא יחזור לבית הנבחרים, ואם יאושר יועבר לחתימת ביידן. ננסי פלוסי, היו"ר הדמוקרטית של בית הנבחרים, אמרה שחוק הסיוע קריטי ושאם הוא לא יאושר בסנאט זו תהיה "קטסטרופה": "העם האמריקני צריך לדעת שהממשל שם בשבילו. כמו שהנשיא ביידן אמר, העזרה בדרך".
6 צפייה בגלריה
ג'ודי חולה ב קורונה מנופפת ל משפחתה בית חולים ליד סיאטל ארה"ב
ג'ודי חולה ב קורונה מנופפת ל משפחתה בית חולים ליד סיאטל ארה"ב
מבעד לחלון: קרובי משפחתה של ג'ודי, שמאושפזת במחלקת קורונה במדינת וושינגטון
(צילום: AP)
בזמן שהקונגרס בארה"ב עסוק בחבילת הסיוע לנפגעי המגפה, אחת השאלות שהטרידו בימים האחרונים את מנהיגי האיחוד האירופי היא הנפקת תעודות-מתחסן - כמו בישראל. אחרי מפגש פסגה של המנהיגים שלשום אמרה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל שתעודות המתחסנים הדיגיטליות, שיאפשרו לאזרחי האיחוד לחצות גבולות למרות המגפה, יהיו זמינות ככל הנראה עד הקיץ. "כולם מסכימים שאנחנו צריכים תעודות מתחסן דיגיטליות", אמרה מרקל במסיבת עיתונאים בחמישי בערב. קנצלרית גרמניה הוסיפה שלנציבות האירופית דרושים שלושה חודשים כדי ליצור את התשתית הטכנית למסמכים האלה.
מרקל ציינה שהיא אמנם תומכת בהענקת הטבות למתחסנים – אך לא לפני שלכולם תהיה אפשרות להתחסן. "כשהחיסון יהיה זמין למספיק אנשים – וחלק מהם יסרבו להתחסן – נצטרך לשקול אם צריכות להיות הקלות רק למתחסנים באזורים מסוימים". מתנגדים ל"תווים הירוקים" טוענים שהתעודות יכריחו אנשים להתחסן בניגוד לרצונם.
6 צפייה בגלריה
דיון G7 בוריס ג'ונסון אנגלה מרקל עמנואל מקרון ג'סטין טרודו ג'ו ביידן מריו דראגי
דיון G7 בוריס ג'ונסון אנגלה מרקל עמנואל מקרון ג'סטין טרודו ג'ו ביידן מריו דראגי
הקנצלרית מרקל. מה עושים עם מי שיסרבו להתחסן?
(צילום: gettyimages)
מדינות בדרום אירופה שכלכלתן תלויה בתיירות, כמו ספרד ויוון, מקוות שתעודות-מתחסן יונפקו ויאפשרו לתיירים להגיע בקיץ. מנגד יש מדינות באיחוד שחוששות מהנפקת "התווים הירוקים", שיאפשרו חופש תנועה בשעה שהווריאנטים של הקורונה ממשיכים להתפשט.
קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ אמר שהוא מעוניין בהנפקת "דרכון ירוק דיגיטלי" באיחוד האירופי. קורץ הסביר: "זה אומר שתהיה לך אפשרות להוכיח באמצעות הטלפון הסלולרי שלך שהתחסנת, שהחלמת או שנבדקת ויצאת שלילי. המטרה שלנו היא לא להיתקע בסגר תמידי אלא להיות מסוגלים לנוע שוב בחופשיות באירופה, לא משנה אם זה לעסקים או לחופשה". לקראת הפסגה אמר קורץ לעיתון הגרמני בילד: "למי שמחוסן צריך להיות חופש מלא, אך גם למי שחלה בקורונה והחלים, ולכל מי שנבדק והוכיח שהוא שלילי לנגיף".
6 צפייה בגלריה
שיחת ועידה האיחוד האירופי קורונה תו ירוק
שיחת ועידה האיחוד האירופי קורונה תו ירוק
שיחת הוועידה של מנהיגי האיחוד האירופי בחמישי
(צילום: AFP)
כאמור, מי שמסתייג מהנפקת תעודת-מתחסן ומחידוש חופש התנועה באיחוד מודאג מהתפשטות הווריאנטים של הקורונה: שיעור התחלואה אמנם נמצא בירידה ב-20 מ-27 מדינות האיחוד, אך ביבשת מזהירים מזינוק נוסף במספר הנדבקים בווריאנט הבריטי.
במפגש הפסגה בחמישי בערב אמרו מרקל ונשיא צרפת עמנואל מקרון שהמגפה "כאן כדי להישאר", והסכימו לפי שעה לשמור על ההגבלות המחמירות בגוש האירופי. בשיחת הוועידה מקרון הזהיר שאירופה "תצטרך לחיות עם הווירוס הזה" במשך תקופה ארוכה.