כל לימודי השפה של שליחי המדינה בחו"ל הופסקו, כולל אלו של שגרירי ישראל בעולם. זאת בעקבות הנחיה שנויה במחלוקת של משרד האוצר לדרוש מהם דמי השתתפות של 25% על הלימודים, בנוסף להטלת מס על יתרת התשלום (75%).
משמעות ההנחיה שהוציא חשב משרד החוץ, שהוא נציג החשב הכללי באוצר, היא שכל שליח של המדינה שייצא לחו"ל ויבקש ללמוד שפה חדשה - יצטרך לשלם מכיסו אלפי שקלים בשנה. לא רק שליחי משרד החוץ נפגעים מהגזירה החדשה, אלא גם שליחי משרד הביטחון, התיירות, הכלכלה ואפילו המוסד. חשב האוצר נימק את ההנחיה החדשה בכך שדיפלומטים עשויים "לנצל" את השפות שרכשו כשייצאו לשוק החופשי.
2 צפייה בגלריה
משרד החוץ
משרד החוץ
משרד החוץ. אין יותר לימודי שפות בחינם
(צילום: גיל יוחנן )
דיפלומט שיוצא לשליחות בחו"ל לומד שפה בין 40 ל-50 שעות בממוצע בשנה, כשעלות כל שיעור היא כמאה שקלים. כעת, בשל ההנחיה החדשה, הוא יידרש לשלם השתתפות עצמית בסך 1,250 שקלים, ובנוסף יידרש לשלם מס הכנסה על יתרת התשלום.
עד היום שליחים לא היו משלמים על לימודי שפה כלל, למעט מי שהיה לומד שפה לצורכי העשרה והיה משלם דמי רצינות בסך 200 שקלים. עובדי משרד החוץ היו נוהגים ללמוד שפה במסגרת קבוצתית גם לצורכי העשרה וגם לקראת היציאה לשליחות.
בעקבות ההנחיה החדשה, כל שיעורי השפה של שליחי המדינה בחו"ל הופסקו, כולל אלו של שגרירים בכירים מאוד שכבר החלו בלימודים. קורסים לשפה במכון ברליץ הופסקו באופן מיידי, ושגריר בכיר שיוצא לשרת במדינה חשובה באסיה התבשר על הפסקת לימודיו. שר החוץ גבי אשכנזי מנהל מגעים עם משרד האוצר על מנת לבטל את ההנחיה החדשה, אך בינתיים ללא הצלחה.
2 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי במעמד החתימה על הסכם כינון יחסים עם קוסובו
גבי אשכנזי במעמד החתימה על הסכם כינון יחסים עם קוסובו
מנהל מגעים עם האוצר לביטול ההנחיה. אשכנזי
(צילום: EPA)
"משרד האוצר שוב מחפש מתחת לאדמה איך לפגוע בנו", אמרו עובדים מאוכזבים במשרד החוץ. "שפה היא כלי העבודה שלנו. זה פוגע בכל אחד מהדיפלומטים ושליחי המדינה בחו"ל. מה הם רוצים, שדיפלומטים לא יידעו שפות זרות? זו מכה קשה בעיקר לדיפלומטים צעירים שצוברים שפות - מעכשיו הם יידעו רק אנגלית וזהו. מה הצעד הבא? שיבקשו מחיילים לשלם השתתפות עצמית על שיעורי הירי שלהם או על הכדורים שהם יורים במטווח? זה מעצבן את כולם".
ממשרד החוץ נמסר: "שר החוץ ומנכ"ל המשרד מייחסים חשיבות רבה מאוד ללימודי שפה לשליחי מדינת ישראל בחו"ל ורואים בו כלי עבודה חיוני להגשמת היעדים שמדינת ישראל הטילה עליהם. הנושא מוכר ומטופל ברמות הגבוהות ביותר מול גורמי משרד האוצר כדי להביא לשינוי ההחלטה השגויה וכדי למנוע את הפגיעה בעבודת השליחים בחו"ל".
ממשרד האוצר נמסר: "בשנתיים האחרונות החל תהליך של חידוש ועדכון השות"ש (שכר ותנאי שירות) שלא עודכן מאז שנת 2009. הוראות השות"ש החדשות נדונו בוועדות בין משרדיות לשכר ותנאי שירות שמרוכזות על-ידי אגף שכר והסכמי עבודה ובהם משתתפים נציגי כל המשרדים הרלוונטיים, נציגי אגף החשב הכללי ונציגי הנציבות. לאחר שיח מקיף ופורה בין כלל המשרדים ולאחר עבודת מטה רבה, נקבע כי המשרד הרלוונטי יממן 75% מעלות שיעורי השפה".