4 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בחיפה
מצעד הגאווה בחיפה
מצעד הגאווה בחיפה
(צילום: דוברות עירית חיפה)
מועצת העיר חיפה החליטה אמש (יום שלישי) כי בני זוג יוכלו להירשם בעירייה כידועים בציבור ולקבל את כל ההטבות של זוגות נשואים - ללא קשר למינם, כך שגם זוגות מקהילת הלהט"ב יוכלו לעשות זאת. ראש העיר, ד"ר עינת קליש רותם, לא השתתפה בהצבעה, שעברה ברוב של 14 מול ארבעה שהתנגדו.
הרישום החדש יאפשר לכל זוג באשר הוא, שאינו נשוי במשרד הפנים אך מנהל משק בית משותף, לקבל את הזכויות, ההטבות והשירותים שמגיעים לו מהעירייה - ובהן הזכות להירשם כהורים, הזכות לרשום את ילדיהם למערכת החינוך והטבות בתשלומי בארנונה. זאת מבלי שיצטרכו להוכיח כל פעם מחדש את דבר זוגיותם מול כלל היחידות שמעניקות שירותים לתושבי העיר. מודל זה פועל בגבעתיים מהשנה שעברה, ובחודש הבא יחל לפעול גם בתל אביב.
4 צפייה בגלריה
סדר יום של ישיבת המועצה
סדר יום של ישיבת המועצה
החלטת המועצה ההיסטורית
חברת המועצה נעמה לזימי, מספר 9 ברשימת העבודה לכנסת ה-24, הגישה את ההצעה ביחד עם עו"ד שרית גולן שטיינברג וסגן ראש העיר דובי חיון - כולם מהקואליציה של עיריית חיפה, אף על פי שרוב חברי ההרכב שאישרו את ההחלטה היו דווקא מהאופוזיציה. גם חברי האופוזיציה יוסי שלום ותבור להט - נציג קהילת הלהט"ב בעירייה - לקחו חלק בהגשת ההצעה.
רוב חברי הקואליציה, חלקם הגדול דתיים וחרדים, עזבו את אולם המועצה בזמן ההצבעה, כמו גם ראש העיר קליש רותם. ממלא מקומה נחשון צוק הציג את עמדת המתנגדים.
4 צפייה בגלריה
ראשת עיריית חיפה עינת קליש רותם
ראשת עיריית חיפה עינת קליש רותם
עזבה את האולם בזמן ההצבעה. ראש העיר עינת קליש רותם
(צילום: יובל חן)
"מטרתה של ההצעה שהעברנו היא להכיר בזכויות המשפחתיות שנובעות מקיומו של משק בית משותף", אמרה עו"ד גולן שטיינברג, ממגישות ההצעה, לאחר אישורה. "אנו לא מדברים על מוסד הנישואים, שעניינו חברתי וסמלי ובסמכות המדינה לצערנו, אלא לאפשר לידועים בציבור לקבל את הזכויות העירוניות הניתנות למשפחות של נשואים, לרבות בני זוג מאותו מין".
גולן שטיינברג התייחסה לזעם של חברי מועצת העיר החרדים. "אין פה עניין של דת, ואף פניתי לחבריי החרדים בבקשה לתמוך בהצעה, מתוך המקום של להכיר ולכבד את כולם", אמרה. "ידע כל תושב חיפאי, ובעיקר כל נער ונערה, שאנו בהנהלת העיר מכירים בכל מגדר, העדפה מינית או אורח חיים זוגי ומשפחתי מכל סוג".
גם נעמה לזימי הביעה את התרגשותה. "אתמול התקבלה החלטה היסטורית. חיפה, העיר השלישית בגודלה בארץ, עשתה צעד אל עבר שוויון והכרה בכל תא משפחתי", אמרה. "ההחלטה תאפשר תעודת משפחה/ידועים בציבור מטעם הרשות, הכרה בזכויות ומתן שירותים מלאים לכל תא משפחתי. הזירה המקומית מאתגרת את אוזלת היד הארצית לקידום זכויות ושוויון לכל".
4 צפייה בגלריה
נעמה לזימי
נעמה לזימי
"החלטה היסטורית". נעמה לזימי
(צילום: מוטי קמחי )
איתי פנקס ארד, חבר מועצת עיריית תל אביב-יפו ומחזיק תיק הלהט"ב בעיר, בירך את חיפה על הצעד, וביקר את ראש העיר קליש רותם. "מרגש שחיפה מצטרפת למהפכה, כל הכבוד לעוסקות ולעוסקים במלאכה. ולראש העיר חשוב לי להגיד - חברי קהילת הלהט״ב הם תושבות ותושבי העיר שמצפים לתמיכה, חיבוק ודאגה מטעם מי שמנהיגה אותה, כמו כל קהילה אחרת.
"יש שיקולים פוליטיים והם חלק מכללי המשחק, אבל יש גם את החיים עצמם. אני בטוח שגם את יודעת שהענקת זכויות עירוניות בסיסיות לזוגות שהרבנות לא מכירה בהם היא צעד שלא מפר שום סטטוס קוו קדוש, ושממילא אין לו שום קשר לתחום הדתי. כך או כך, ברכות לחיפה עיר עם עתיד"
מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב, אוהד חזקי, הוסיף: "אנחנו מברכים ומברכות על הצטרפותה של עיריית חיפה ליותר ויותר רשויות מקומיות שמכירות בזוגות ובמשפחות גאות לכל דבר ועניין. בשנה האחרונה עשרות רשויות מקומיות ברחבי הארץ עושות את הדבר הנכון, וממלאות את הוואקום הריק שמותירה הממשלה בהמשך האפליה נגדנו. צר לנו שראש העיר קליש רותם בחרה להיעדר מהצבעה כל כך משמעותית. אנחנו רואים בכך זלזול בזכויות שלנו".