ממשלת ישראל אישרה היום (ראשון) בישיבתה השבועית את מינויים של 11 ראשי נציגויות בעולם שנבחרו לפני כשבועיים ע"י ועדת המינויים העליונה של משרד החוץ. מתוך המינויים ראוי לציין כי כ-30% מראשי הנציגויות שמונו הן נשים. בנוסף, לראשונה אושר מינוי מקצועי של הדיפלומט הבדואי הראשון, איסמעיל חאלדי, לתפקיד שגריר ישראל באריתריאה.
2 צפייה בגלריה
איסמעיל חאלדי
איסמעיל חאלדי
התנצל על דבריו. איסמעיל חאלדי
כמה משרי הליכוד ובהם אמיר אוחנה, זאב אלקין ודוד אמסלם דרשו לעכב את מינויו של חאלדי בגלל פוסט שפרסם לפני כמה שנים ובו טען לגזענות כלפי ערבים ובדואים, והוסיף כי המדינה פועלת לחיסול המורשת הבדואית. השרה גילה גמליאל ביקשה להרגיע את הרוחות בדיון שהתלהט, ואמרה שהפוסט המדובר נכתב לפני חמש שנים וכי חאלדי התנצל על הדברים. גם השרה ציפי חוטובלי, שטיפלה במקרה בעת שהייתה סגנית שר החוץ, אישרה כי חאלדי אכן הביע צער על המקרה. השר יועז הנדל מנגד אמר שחייבים לעזור לבני מיעוטים ששואפים לעבור תהליך של "ישראליזציה".
גם השר רפי פרץ מתח ביקורת על המינוי: "אז מה אם הוא התנצל, זו דעתו והוא הולך לייצג אותנו בעולם. זה מינוי בעייתי". כמה משרי הליכוד דרשו להפריד את ההצבעה על אישור מינויו של חאלדי מכלל המינויים, אך שר החוץ גבי אשכנזי התעקש להביא את כלל המינויים להצבעה אחת ואמר כי עומד מאחורי החלטת ועדת המינויים. גם ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ גיבה את ההחלטה: "אנחנו צריכים לדרוש מחויבות למדינה אבל כדאי להיזהר ממשטרת מחשבות. מדובר במינוי ראוי".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ וגבי אשכנזי
בני גנץ וגבי אשכנזי
"מינוי ראוי". בני גנץ וגבי אשכנזי
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
אלקין התרצה לבסוף וחזר בו מהתנגדותו, אך אוחנה ואמסלם סירבו לתמוך במינוי. לבסוף אושרו כל המינויים ברוב קולות, כולל מינויו של חאלדי.
אשכנזי אמר בתום הדיון: "מינויים אלו מצטרפים למינויים האחרונים שאושרו בממשלה לאחר כניסתי לתפקיד אחרי תקופה ארוכה בהם לא קודמו מינויי ראשי נציגויות בחו"ל. מינויים אלה מהווים ציון דרך משמעותי בשינויים שחלים במשרד החוץ בחודשים האחרונים עם הגדלת התקציב לפעילויות הנציגויות בחו"ל. אני גאה במיוחד שכבר בתחילת כהונתי כשר החוץ, הבאתי לאישור הממשלה ייצוג נכבד של נשים כראשות נציגות ולכך שלראשונה אישרנו מינויו של נציג מבני העדה הבדואית לעמוד בראש שגרירות ישראלית בחו"ל.
"דווקא בימים של משבר בריאותי וכלכלי, אנחנו רואים את היכולות של משרד החוץ לסייע למדינת ישראל ולאזרחיה להתמודד עם המגפה ולבנות גשרים כלכליים עבור הכלכלה הישראלית. אמשיך לפעול לחיזוק מעמד משרד החוץ כגורם משפיע ומוביל בתהליך קבלת ההחלטות המדיני בישראל וכבר בשבועות הקרובים בכוונתי להביא לאישור מינויים נוספים לראשי הנציגויות שכיום נמצאות ללא שגרירים או קונסולים כלליים קבועים שהתעכבו במשך תקופה ארוכה". בין המינויים שאושרו: מירב איילון שחר מונתה לשגרירת ישראל למוסדות האו"ם בג'נבה, חיים אסרף מונה לשגריר ישראל לארגון OECD, עקיבא תור מונה לשגריר בסיאול, חגית בן יעקב מונתה לשגרירה בהלסינקי, יהל וילן מונה לשגריר בבלגרד, רן יעקובי מונה לשגריר בוולינגטון ומירון ראובן מונה לתפקיד הקונסול הכללי בבוסטון.