איראן הודיעה לסבא"א, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שמהשבוע הבא היא תעשיר אורניום ברמה של 60% - רמת ההעשרה הגבוהה ביותר בתוכנית הגרעין האיראנית עד כה. ההחלטה התקבלה אחרי הפיצוץ באתר העשרת האורניום בנתנז, נשיא איראן חסן רוחאני אמר הבוקר שההחלטה היא תגובה ל"טרור הגרעיני ולרשעות" של ישראל.

3 צפייה בגלריה
נשיא איראן חסן רוחאני נאום 42 שנה למהפכה האיסלאמית
נשיא איראן חסן רוחאני נאום 42 שנה למהפכה האיסלאמית
נשיא איראן חסן רוחאני
(צילום: AP)
איראן מחריפה את צעדיה בזמן שיחות לא ישירות בין וושינגטון לטהרן, על הסכם הגרעין. היא טוענת שהפיצוץ בנתנז הוא תוצאה של פעולת חבלה ישראלית, במטרה להחליש את כוחה בשיחות בווינה. "רציתם שהידיים שלנו יהיו ריקות בזמן השיחות - אבל הן מלאות. העשרה לרמה של 60% זו התשובה שלנו לרשעות שלכם", אמר רוחאני במסר לישראל. הוא הוסיף שחקירת הפיצוץ באתר בנתנז טרם הסתיימה, אך נראה שמדובר ב"פשע ציוני".
לטענת האיראנים, הצנטריפוגות שנפגעו בפיצוץ הן צנטריפוגות מהדגם הישן IR-1. רוחאני הצהיר שהצנטריפוגות האלה יוחלפו בצנטריפוגות מתקדמות, מדגם IR-6, שיכולות להעשיר אורניום מהר יותר. "קטענו את שתי הידיים שלכם – אחת עם צנטריפוגות IR-6, והשנייה עם העשרה לרמה של 60%. מה שעשיתם היה טרור גרעיני. מה שאנחנו עושים זה חוקי".
3 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
במתקן בנתנז
(צילום: EPA)
הסכם הגרעין בין איראן למעצמות הגביל את טהרן להעשיר אורניום ברמה של עד 3.67%, אחרי שכבר הגיעה להעשרה של 20%. כדי שאורניום יוכל לשמש לייצור נשק גרעיני הוא צריך להיות מועשר ברמה של כ-90%. עם זאת, מדעני גרעין טוענים כי כאשר מדינה מגיעה לרמת העשרה של 20%, פירוש הדבר שהיא כבר בחצי הדרך לרמה של 90%.
גורמים במערב חששו שהפיצוץ בנתנז ישפיע על השיחות בווינה. בטהרן מחוקקים קראו לשר החוץ מוחמד ג'וואד זריף להשעות את השיחות, ואמרו שאיראן אינה יכולה לשאת ולתת כשהיא תחת מתקפה. "לשיחות תחת לחץ אין משמעות", אמר עבאס מוגטאדי, סגן יו"ר ועדת הביטחון הלאומי בפרלמנט. זריף התייחס להשלכות הפיצוץ ואמר: "הישראלים חשבו שהמתקפה תחליש אותנו בשיחות בווינה, אבל להפך - מעמדנו רק יתחזק".
ארה"ב הדגישה שהיא לא מעורבת בתקרית שהייתה במתקן העשרת האורניום בנתנז. הממשל של ג'ו ביידן מסר שהאמריקנים עומדים לצד ישראל – אך מחויבים לשיחות הגרעין בווינה, למרות החלטת איראן להגביר את העשרת האורניום לרמה של 60%.
3 צפייה בגלריה
איראן מתקן העשרת אורניום נתנז גרעין תמונת לוויין מ 7 אפריל שזה 4 ימים לפני הדיווח על תקלת חשמל
איראן מתקן העשרת אורניום נתנז גרעין תמונת לוויין מ 7 אפריל שזה 4 ימים לפני הדיווח על תקלת חשמל
תמונת לוויין של האתר בנתנז, ארבעה ימים לפני הפיצוץ
(צילום: AP)
טהרן דיווחה על התקרית בנתנז ביום ראשון בבוקר, יממה בלבד לאחר שהשלטונות בה חשפו לרגל "יום הגרעין" צנטריפוגות חדשות ומתקדמות יותר באתר הגרעין. לפי הדיווחים, בנתנז אירע פיצוץ שבו נפגעה המערכת שמספקת חשמל לצנטריפוגות הממוקמות בחלק תת-קרקעי של האתר. בדיווח ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי לאיראן עשויים להידרש כעת לפחות תשעה חודשים כדי לחדש את העשרת האורניום בנתנז. למרות זאת, באיראן טוענים שהעשרת האורניום התחדשה במהירות - וחלק מהגורמים אף טוענים שהיא לא נפסקה.
בניגוד לאותן טענות, אלירזה זקאני, ראש מכון המחקר של הפרלמנט האיראני, דיווח שלאתר הגרעין בנתנז נגרם נזק כבד. זקאני אמר לטלוויזיה האיראנית ש"כמה אלפי צנטריפוגות נפגעו ונהרסו". איראן לא פרסמה תמונות של האתר בנתנז אחרי הפיצוץ.