8 צפייה בגלריה
קלנסווה
קלנסווה
הסגר בקלנסווה. הנתונים זינקו 5 ימים מסוף הסגר
לנוכח נתוני התחלואה, יתכנס ביום ראשון הקרוב ב-09:00 קבינט הקורונה כדי לדון בהגבלות על המשק. משרד הבריאות ימליץ לאשר בקבינט תקנות ל"ריסון מהודק", תוכנית המשרד להגבלות כלל-ארציות, שתיכנס לתוקף במקרה שממוצע הנדבקים היומי לאורך שבוע יעמוד על 2,500, או במקרה שמקדם ההדבקה R יהיה 1.32 או גבוה מכך.
לקראת הדיון שהתקיים הערב בוועדת השרים להכרזה על אזורים מוגבלים, הפיצו במשרד הבריאות מסמך לשרי הוועדה ובו נכתב כי ב-14 יישובים ערביים שהוכנסו לסגר לא חל שינוי במספרי הנדבקים, ואף באחדים מהם גם חלה החמרה. מנגד, בשישה יישובים הוכיח הסגר הדיפרנציאלי את יעילותו.

לפי המסמך, בנצרת, שנכנסה לסגר ב-21 בנובמבר ויצאה ממנו ב-4 בדצמבר, עמד מספר הנדבקים השבועי ביום כניסתה לסגר על 263, בעוד שביום סיום הסגר עמד מספר הנדבקים השבועי על 322. כעבור חמישה ימים נרשמה ירידה קלה במספר הנדבקים השבועי - שעמד על 291.
דוגמה נוספת שהציגו במשרד מגיעה מהעיר קלנסווה במשולש, שם היו ביום ההכרזה על הסגר 54 נדבקים שבועיים. ביום סיום הסגר היו שם 24 נדבקים בשבוע, אולם חמישה ימים לאחר סיום הסגר - זינק המספר ל-62 נדבקים בשבוע עם שיעור בדיקות חיוביות של 11%, בניגוד ל-5% חמישה ימים לפני כן.
8 צפייה בגלריה
נצרת
נצרת
נצרת בימי הסגר. ירידה קלה, רק 5 ימים אחרי סיום הסגר
(צילום: שמיר אלבז)
באיכסאל שבצפון, יישוב בן כ-15 אלף תושבים, עמד מספר הנדבקים בשבוע ביום כניסתה לסגר על 15, ובמועד סיום הסגר על 24, עם 5.8% מהבדיקות שהיו חיוביות. כעבור חמישה ימים זינק מספר הנדבקים השבועי ל-62, עם שיעור בדיקות חיוביות שעמד על 11%.
לפי נתוני משרד הבריאות, ממוצע הנדבקים בישראל עדיין עומד על 2,122 – מספר נמוך מעט מרף המעבר לתוכנית ה"ריסון המהודק". במשרד העריכו כי ישראל תגיע לממוצע של 2,500 נדבקים ביום שלישי הקרוב. על-פי התוכנית, ייסגרו כל חנויות הרחוב, הקניונים, והשווקים למעט החנויות שמוגדרות חיוניות, ייסגרו בתי הספר בערים הכתומות והאדומות (גני הילדים יישארו פתוחים) ותצומצם במחצית פעילות התחבורה הציבורית. גם שאר העסקים שמקבלים קהל ייסגרו.
מנגד, במשרד הבריאות ימליצו להשאיר עסקים שעובדים במתכונת "אחד על אחד" – מספרות, מכוני יופי ופעילות קוסמטיקאיות וגם מכוני עיסוי.
ואולם, לפי שעה נראה שדרישות משרד הבריאות לא יעברו בקלות בקבינט – והן צפויות להיתקל בהתנגדות מצד שר האוצר ישראל כץ ושרי כחול לבן החברים בקבינט. האחרונים קיימו היום התייעצות ובסופה סיכם שר הביטחון בני גנץ כי עמדת שרי הגוש תיקבע בהתאם לנתוני התחלואה, התמותה וגם בכפוף להצגת תוכנית החיסונים וההשפעה הצפויה שלה.
8 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
בני גנץ. "רוצים את כל המידע לפני כינוס הקבינט"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
8 צפייה בגלריה
פתיחת הקניונים בצל הקורונה: קניון הדר בירושלים
פתיחת הקניונים בצל הקורונה: קניון הדר בירושלים
קונים בקניון בירושלים. גם כץ צפוי להתנגד לסגירה
(צילום: גיל יוחנן)
"היקף החיסונים וההשפעה הצפויה שלהם על רמות התחלואה הוא נתון קריטי לקבלת החלטות שישפיעו על כלכלת ישראל ופרנסתם של מיליונים", אמר גנץ, "נבקש לקבל את כלל המידע הרלוונטי טרם כינוס הקבינט ורק לאחר מכן נגבש את עמדתנו בנוגע להגבלות הנדרשות".
במשרד הבריאות ציינו כי אסור להיכנס לשאננות בגלל תחילת מבצע החיסונים, שכן רק בעוד חמישה שבועות עד חודשיים יחלו להופיע השפעותיו בציבור. זאת בין היתר מאחר שנדרש להמתין שלושה שבועות בין זריקה לזריקה, ויש להמתין עוד שבוע נוסף אחרי הזריקה השנייה עד שהשפעת החיסון תהיה מקסימלית בגוף המחוסן.
8 צפייה בגלריה
סימולציה אחרונה בשיבא לקראת מתן החיסונים נגד קורונה
סימולציה אחרונה בשיבא לקראת מתן החיסונים נגד קורונה
מבצע החיסונים ייפתח במוצאי שבת
(צילום: איתן אלחדז, TPS )
המשרד מעריך שתוכנית "הריסון המהודק", שאם תתקבל בקבינט תופעל למשך שלושה שבועות, תצליח למנוע סגר כללי ביחד עם השפעות החיסונים. שרים בקבינט משוכנעים מנגד כי "הריסון המהודק" לא יסייע בהורדת התחלואה באופן מספק – ואמרו שישראל תיכנס לסגר כללי בעוד כשלושה שבועות.
מבצע החיסונים צפוי להיפתח במוצאי שבת. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין יגיעו לבית החולים שיבא בתל השומר ויהיו לאזרחים הישראלים הראשונים שיתחסנו. יממה למחרת יתחסן נשיא המדינה ראובן ריבלין בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים.

מנכ"ל ישראייר: כל המדינות אדומות? "מכת מוות"

מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, התייחס היום לתכנון להגדיר את כל מדינות העולם אדומות, ולדרוש מכל ישראלי שיחזור מהן להיכנס לבידוד: "איפה היצירתיות? איפה אומת הסטארט-אפ? איחוד האמירויות מבקשת לרכוש מאיתנו ידע רפואי, אבל מקדימה אותנו בכל הקשור לתפעול הליכי בדיקה ואימות בשדה התעופה". לדבריו, הכוונה היא "מכת מוות" לענף התיירות והתעופה, שתוביל להוצאת אלפי עובדים לחל"ת.
8 צפייה בגלריה
אורי סירקין באולפן ynet
אורי סירקין באולפן ynet
אורי סירקיס. "אלפי בתי אב יחושו פגיעה בכיסם"
(צילום: אבי חי)
"כל החברות הזרות טסות לנתב"ג ונהנות מתוכנית מענקים נדיבה", טען. "בזמן הזה, חלק מהחברות הישראליות קיבלו מהמדינה הלוואות בערבות מדינה, אבל כעת ישראל סוגרת את נתב"ג ואת השמיים ולא מאפשרת להן להשיב את חובן. התעשייה הישראלית תחוש זאת ישירות במחירי ההובלה האווירית. אלפי בתי אב יחושו את הפגיעה בכיסם, וערים מבוססות תיירות כמו טבריה, נצרת וירושלים ישלמו מחיר כבד ושירותי הרווחה שלהן יקרסו".
הוא הוסיף: "למדתי בשיעור אזרחות בכיתה ט' שתפקידה של הממשלה לייצר תשתיות, ואילו תפקידו של המגזר העסקי לייצר צמיחה מבוססת תשתיות. לא קיבלנו שקל אחד מהמדינה מפרוץ המשבר. יש לנו הזדמנות לייצר תזרים מזומנים עודף בחודש דצמבר באמצעות קליטת הביקוש לדובאי, אז גם את כבשת הרש הזאת שוחטים. הציניות הפוליטית בניהול המשבר מגיעה כאן לשיאה".
8 צפייה בגלריה
תורי ענק בנתב"ג
תורי ענק בנתב"ג
התורים בנתב"ג. "העליהום ציני ולא מידתי"
"לא שכחנו את ההתבטאות האומללה מהסגר הקודם, שלפיה צריך לאסור טיסות של ישראלים לחו"ל בשל סולידריות חברתית לכאורה", אמר. "העליהום בימים האחרונים על נתב"ג הוא ציני ולא מידתי. משרד הבריאות צריך לקבוע שכל נוסע יעבור בדיקת קורונה ביציאה ובכניסה לישראל, בדיוק כפי שנעשה במדינות מתקדמות אחרות. משרד הבריאות נלחם בהקמת המעבדה בנתב"ג, וכעת רוצה לסגור את שמי המדינה. הקימו מעבדה לתפארת בנתב"ג, למה שלא יכפילו את התפוקות שלה?".
"הכרזה על כל מדינות העולם כאדומות תנחית מכת מוות על תעשיית התיירות והתעופה, תפגע קשות בייצוא ובייבוא ותשחית את היחסים הדיפלומטיים בעידן השלום האזורי", סיכם. "אנו רחוקים כשלושה חודשים ממצב שבו חלק ניכר מהאוכלוסייה יהיה מחוסן, והאחר בעל חסינות עדר. אני משוכנע כי שרת התחבורה, שהוכיחה את נחישותה, תשנה את ההחלטה האומללה. אנחנו מחזקים את ידיה וקוראים לה לתמוך בנתב"ג ובחברות הישראליות".