2 צפייה בגלריה
חיטוי בית ספר "הגימנסיה" בירושלים
חיטוי בית ספר "הגימנסיה" בירושלים
"בתי ספר לא ייפתחו בפעימה הראשונה". חיטוי בית ספר בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מגמת הירידה בתחלואה בנגיף הקורונה יכולה אולי להיות סימן לאופטימיות זהירה עבור חלק מההורים - בעיקר אלו שילדיהם בגילאי הגן. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, אמר אמש (שישי) כי "אם מגמת התחלואה תימשך כפי שהיא כרגע, יש אפשרות לפתיחת גני הילדים והמסגרות לגיל הרך בעוד שבועיים".
פרופ' לוי הבהיר: "כרגע אנחנו לא מדברים על בתי הספר, הם לא ייפתחו בפעימה הראשונה". עם זאת, בשבוע הבא צפוי יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, להציג לקבינט הקורונה מתווה ל"חזרה מיידית" ללימודים גם בכיתות הנמוכות ברשויות שמוגדרות "ירוקות", "צהובות" ו"כתומות", בהתאם לרמת התחלואה בהן.

על פי המתווה שגובש, בשלב הראשון ישובו ילדי הגנים וגם תלמידי כיתות א'-ב'. תלמידי כיתות ג'-ד' ישובו ללימודים בשלב השני. עם חזרת הילדים למסגרות, תוגבל על פי המתווה כניסת צוותי חינוך מ"ערים אדומות" למוסדות חינוך בערים שאינן כאלו.
ביבס, שצורף השבוע לקבינט הקורונה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, מבקש במתווה להעניק גמישות ואוטונומיה לרשות המקומית בהרחבת הלמידה הפיזית על בסיס קפסולות, בהתאם להנחיות משרד הבריאות. המתווה כבר נשלח אל נתניהו וכן אל שר החינוך יואב גלנט.
"מערכת החינוך צריכה להיפתח בהדרגה, אבל כבר משבוע הבא. קודם ילדי הגיל הרך וכיתות א'-ב', אחריהם גם ג'-ד'", אמר ביבס. "מספיק עם חוסר הוודאות הזה, חייבים להחזיר את השפיות להורים ולהניע את המשק. לא נהיה בני ערובה של מי שמתכוונים להפר את הכללים, יש גבול". ביבס הדגיש כי ככל שהחינוך יפעל באופן מלא יותר ומהר יותר, כך המשק יתאושש מהר יותר.
2 צפייה בגלריה
כנס חינוך שנת מבחן
כנס חינוך שנת מבחן
ביבס. מבקש אוטונומיה לרשויות המקומיות בהרחבת הלמידה
(צילום: מוטי קמחי)
במתווה החזרה ללימודים של השלטון המקומי מודגש כי יש להעדיף לימודים במוסד החינוכי באופן פיזי על פי לימודים מקוונים בזום, משום ש"המוסד החינוכי הוא סביבת הלמידה המוכרת והמותאמת לגילאי התלמידים ומהווה עוגן בסיסי".

שלושה שלבים - והחרגה של ה"ערים האדומות"

שלב 1 - מיד עם ההקלה מהסגר
גני הילדים ישובו לפעילות ברשויות ה"ירוקות", ה"צהובות" וה"כתומות". הילדים ילמדו בכיתת הגן שישה ימים בשבוע, צהרון יופעל במשך חמישה ימים כתוכנית מסובסדת להורים עד השעה 16:00 כהמשך של קפסולת הבוקר הקבועה.
בבתי הספר היסודיים יפעלו כיתות א'-ב' בלמידה פיזית בבית הספר, בכיתת האם במשך חמישה מים בשבוע. צהרון יופעל במשך חמישה ימים כתוכנית מסובסדת להורים עד השעה 16:00, כהמשך של קפסולת הבוקר הקבועה.
בהמשך, כפי שיוחלט, יחזרו כיתות ג'-ד' ללמידה פיזית בבית הספר בחלוקת כיתות אם לשתי קפסולות, במשך ארבעה ימים לפחות, ולמידה מרחוק בימים שבהם לא מגיעים לבית הספר.
שלב 2 - יומיים בבית הספר, יומיים בזום
כיתות ה'-ו' ישובו ללמידה פיזית בבתי הספר במשך יומיים בשבוע, ולמידה מרחוק בימים שבהם לא מגיעים לבית הספר.
חטיבות-הביניים והתיכונים יקיימו למידה "היברידית", בהתאם לכוח האדם ולמקומות שבהם ניתן לקיים לימודים בכל רשות מקומית. הכוונה היא לאפשר לפחות יומיים של למידה פיזית בבתי הספר - בקפסולות.
שלב 3 - הרחבת המודל בהתאם לירידת התחלואה בארץ בכלל ובמערכת החינוך בפרט, כולל הרחבת הלימוד הפיזי והגדלת הקפסולות.
ערים "אדומות" - אמצעי זהירות נוספים
על פי המתווה, ברשויות "אדומות" יתקיימו לימודים שלא במתכונת רגילה (למידה מקוונת בזום ו/או למידה בקפסולות בלבד), למעט חינוך מיוחד וילדים ונוער בסיכון. עובדי מערכת החינוך מרשות מקומית "אדומה" ילמדו בלמידה מקוונת בלבד במוסדות חינוך ברשות מקומית אחרת שאינה "אדומה", עד לביצוע בדיקת קורונה נדרשת (רצוי בדיקה מהירה).
המדינה תציב עמדות לבדיקות קורונה מהירות יומיות לצוות החינוך - עובדי הוראה ועובדי מנהלה הנמצאים במוסד החינוך במהלך יום הלימודים, לרבות מאבטחי מוסדות חינוך. ככל הניתן, הבדיקות יהיו בדיקות מהירות, שבמסגרתן תינתן תשובה בתוך 15 דקות. ככל שהבדיקות ייעשו באמצעי לא פולשני, המדינה תעמיד גם לרשות התלמידים בדיקה יומית.
השלטון המקומי מציין כי לאור תהליכי ביצוע הרכש האיטיים של המדינה בנושא הצטיידות מחשוב וטכנולוגיה ללמידה מקוונת, נדרשת העברת 50% מהרכש לשלטון המקומי והאצת הרכש הנוסף על ידי המדינה של מחשבים ניידים וכל האמצעים הנדרשים, בדגש על רשויות מוחלשות, לרבות רשויות מהמגזר הערבי והחרדי.
עוד מצוין במתווה של ביבס כי יש לתת גמישות ואוטונומיה לרשות המקומית (למינהל החינוך המקומי) בהרחבת הלמידה הפיזית על בסיס קפסולות, בהתאם להנחיות משרד הבריאות.
פורסם לראשונה: 23:40, 09.10.20