המצב הביטחוני מעמיד בסימן שאלה את המשך השיחות להרכבת ממשלה בגוש השינוי: האופטימיות ששררה בימים האחרונים לגבי האפשרות להקים ממשלה, וגם ההתקדמות הדרמטית שנרשמה בשיחות בין ראשי גוש השינוי ליו"ר רע"מ מנסור עבאס, התחלפה אתמול בפסימיות של ממש סביב היכולת להרכיב ממשלה בסיטואציה שנוצרה.
המציאות הביטחונית בדרום ובירושלים הובילה לנתק בשיחות עם עבאס, וזאת לאחר שרוב הפרטים איתו כבר סוכמו. אתמול (יום ב') אמורה הייתה להתקיים פגישת המשך משולשת בין עבאס ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד וליו"ר ימינה נפתלי בנט, אלא שעבאס ביטל את הפגישה והודיע שלא ינהל שיחות עד שיירגע המצב הביטחוני.
2 צפייה בגלריה
בנט, סער ולפיד. פסימיות בגוש השינוי
בנט, סער ולפיד. פסימיות בגוש השינוי
בנט, סער ולפיד. פסימיות בגוש השינוי
( צילום: יואב דודקביץ', אלעד גוטמן, ירון ברנר)
2 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
מנסור עבאס. הודיע שלא ינהל שיחות עד לרגיעה במצב הביטחוני
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
גורמים בגוש השינוי אומרים כי ההתקדמות, אם בכלל, תלויה בפן הביטחוני ואם אכן תתרחש הסלמה קשה בימים הקרובים הסיכויים להקים ממשלת שינוי שמסתמכת על עבאס הולכים וקטנים. בגוש השינוי אמורים להסתמך על תמיכה אקטיבית של עבאס, שהודיע כי בכוונתו להצביע בעד ממשלה - ולא רק להימנע בהצבעה.
רוב הפרטים שעלו בשיחות עם יו"ר רע"מ, על בסיס הבטחות שכבר ניתנו לו מהליכוד, כבר סוכמו. אלו נגעו בעיקר להזרמת תקציבים לחברה הערבית ולגיבוש תוכניות רחבות היקף לטיפול בפשיעה ובתשתיות במגזר הערבי.
היום צוותי המשא ומתן של חלק מהמפלגות עשויים להיפגש שוב בכפר המכבייה, לאחר שישבו אתמול שעות ארוכות במטרה להגיע לסיכומים. מחוץ למליאת הכנסת נפגשו אתמול לשיחה בנט ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער, לאחר שהצוותים שלהם דנו בקווי היסוד ובאיוש התיקים.
על אף הקשיים שהתפתחו ביממה האחרונה בהקמת ממשלה, בגוש השינוי ממשיכים בתוכנית כרגיל על מנת לבחון איך ומתי ניתן יהיה להציג ממשלה. גורמים פוליטיים אומרים כי לאור ההתפתחויות האחרונות, גם מערכת בחירות חמישית חזרה לסדר היום ונראית כמו חלופה ריאלית.