בכיר הרשות הפלסטינית, סאיב עריקאת התייחס הבוקר (שני) בריאיון לאולפן ynet להסכם המתגבש בין ישראל לאיחוד האמירויות, ומתח ביקורת על המהלך, חרף העובדה שהוא מרחיק את נושא הסיפוח.
"האמירויות נכנעו ללחץ של קושנר וטראמפ", אמר עריקאת, "הם האמינו שהאנשים האלה יכולים לעזור להם אזורית נגד איראן ובסוף הבגידה הייתה על חשבוננו. לדעתי מה שעשו איחוד האמירויות, ישראל וארצות הברית זו מכת מוות לפתרון שתי המדינות".
1 צפייה בגלריה
"ההסכם הוא מכת מוות לפתרון שתי המדינות". עריקאת
"ההסכם הוא מכת מוות לפתרון שתי המדינות". עריקאת
"ההסכם הוא מכת מוות לפתרון שתי המדינות". עריקאת
(צילום: AP)
שלום זה תמיד דבר מבורך, אז למה ההסכם כל כך מפריע? "על איזה מין שלום נתניהו מדבר כשהוא מודיע על הסכם עם האמירויות שהושג 'בלי לתת אינץ' של אדמה לפלסטינים ובלי לפנות התנחלויות'? לפעמים בהיסטוריה של אומות יש מנהיגים כמו נתניהו, שחושבים רק על הישגים אישיים ועל החדשות של שמונה בערב. זה הרסני. כשנתניהו אומר לפלסטינים 'תראו, שלום עושים רק עם חזקים', הוא בעצם אומר לכל פלסטיני - 'לך, תתחזק ותשתמש באלימות'".
אבל זה כנראה נכון באזור הזה, אתה חייב להיות חזק כשיש לידך את איראן, חיזבאללה וחמאס. אולי הבעיה היא שאיבדת קשר עם המציאות. אתה שוכח שיש עוד מדינות שיש להן אינטרסים רבים אחרים חוץ מהפלסטינים "אוקיי, אם אתה חייב להיות חזק באיזור הזה וחייב להיות עוצמתי וחייב להתחמש, זה גם מה שהחמאס אומר. אני רוצה לעשות שלום איתכם בדרך של מו"מ, ללא אלימות, כי נצטרך לחיות כשכנים, נכיר בכם וכן הלאה. אבל תראה את היהירות והבורות שלכם לגבי ההיסטוריה, רגע לפני שפיכות הדמים בין עמים".
אולי התגובה שלך היא הבעיה, במקום לראות בהסכם עם האמירויות בסיס למשהו טוב? אולי גם אתה צריכים לחזור למו"מ? הסיפוח הרי ירד מהשולחן כרגע "רה"מ שלכם וקושנר אומרים לי בהצהרות שלהם שאני בתור פלסטיני כבר לא רלוונטי לשום תהליך, הם לא צריכים אותי, הפלסטיני, בשביל שלום עם העולם הערבי. אנחנו אלה שניסחו את יוזמת השלום הערבית. אנחנו אלה שאמרו לישראלים שברגע שיהיה להם שלום איתנו, ברגע שיסתיים הכיבוש, ברגע שיהיו שתי מדינות בגבולות 67' - כל אומות ערב יכוננו איתכם שלום ויכירו בכם. נתניהו אמר 'לא, לא, זו לא הדרך. אני אגרום לכל מדינות ערב לעשות איתי שלום, תוך שמירה על הכיבוש'. הוא גם אמר בעצמו שלמרות ההסכם, החלת הריבונות והסיפוח עדיין על השולחן".
אתם לא הולכים לשום מקום ואנחנו לא הולכים לשום מקום, אז זה העתיד שלנו "אני הקשבתי לתוכנית של טראמפ ונתניהו בטלוויזיה כמו שאתם הקשבתם, זה באמת גם העתיד שלי, אבל הם לא טרחו בכלל להתייעץ איתי. נתניהו אומר לי בעצם שהא הולך להכתיב לי את גבולות המדינה היהודית על חשבון זו הפלסטינית, שאנחנו הולכים לחיות במובלעות. לעזאזל איתו. אני 50.9 אחוז מהאוכלוסייה היום מיריחו ועד לתל אביב. נתניהו וקושנר הם 49.1 אחוז. הם חושבים להביא את אנשי האמירויות או אחרים לפתוח שגרירויות בת"א. יש להם שתי שגרירויות ערביות גדולות בת"א, מצרים וירדן, האם זה קירב אותם לשלום? אתם צריכים לפתור את הבעיה שלכם איתנו".