בארצות הברית ובעולם כולו הביעו אמש והלילה (יום ה') זעזוע מהמהומות בוושינגטון, שבמהלכן פרצו תומכי הנשיא היוצא דונלד טראמפ אל הקונגרס, עצרו את הישיבה שבה היה הקונגרס אמור לאשר סופית את ניצחון ג'ו ביידן בבחירות – וזרעו הרס בבניין.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
תומכי טראמפ הסתערו, והשתלטו, על גבעת הקפיטול. הלם בארה"ב ובעולם
(צילום: EPA)

נשיא ארה"ב לשעבר ג'ורג' בוש הבן, רפובליקני בעצמו, פרסם הודעה חריפה שבה מסר כי הוא ורעייתו לורה המומים ושבורי לב מהמראות המגיעים מהבירה: "זו הדרך שבה מתווכחים על תוצאות בחירות ברפובליקת בננות, לא ברפובליקה הדמוקרטית שלנו", אמר. בוש לא נקב במפורש בשמו של טראמפ, אבל הצהיר כי גבעת הקפיטול "נכבשה על-ידי אנשים שהיצרים שלהם שולהבו על-ידי שקרים ותקוות שווא" – רמז ברור לטענות חסרות הבסיס ונטולות ההוכחות של טראמפ שהבחירות זויפו לטובת ביידן.
"מרידה יכולה לגרום נזק כבד למדינה שלנו ולמוניטין שלנו", כתב בוש, ואמר כי יש מנהיגים פוליטיים שמאז הבחירות התנהלו בחוסר אחריות ובחוסר כבוד למוסדות של ארה"ב ולמסורת שלה: "המדינה שלנו חשובה יותר מאשר הפוליטיקה של הרגע".
רק כמה בכירים רפובליקנים אחרים העזו להצטרף הלילה לביקורת של בוש נגד טראמפ. אחד מהם, חבר בית הנבחרים מייק גלאגר, הנחשב לתומך טראמפ, קרא לנשיא לשים סוף לאירועים וצייץ: "מה שאנחנו רואים עכשיו זה חרא של רפובליקת בננות כאן בארה"ב". חבר בית הנבחרים ג'יימס פרנץ' היל, שתמך במהלכי טראמפ בקונגרס ביותר מ-95% מהפעמים, אמר: "הנשיא נושא בחלק מהאחריות לרטוריקה המשלהבת".
3 צפייה בגלריה
ג'ורג' בוש בוכה בהספד על אביו
ג'ורג' בוש בוכה בהספד על אביו
בוש הבן. זו לא רפובליקת בננות
(צילום: gettyimages)
הסנאטור מיט רומני, שהיה מועמד הרפובליקנים לנשיאות ב-2012 ונחשב למבקר החריף ביותר של טראמפ מתוך המפלגה, הפנה את האצבע המאשימה ישירות אל הנשיא: "מה שקרה היום זה מרידה, שמי שהסית אליה הוא נשיא ארה"ב. אלה שבוחרים להמשיך לתמוך בהתנהגות המסוכנת שלו על-ידי מאבק בתוצאות של בחירות לגיטימיות ודמוקרטיות ייחשבו לנצח למשתפי פעולה בהתקפה חסרת תקדים נגד הדמוקרטיה שלנו".

דמוקרטים רוצים הדחה

בצד הדמוקרטי הודיעה הלילה חברת בית הנבחרים אילהאן עומאר כי היא מתחילה לנסח סעיפי הדחה נגד טראמפ, בתקווה לקדם הליך הדחה נגדו בקונגרס עוד לפני תום כהונתו, שיגיע בעוד שבועיים. "אסור לנו לאפשר לו להישאר בתפקיד – שימור הרפובליקה שלנו מוטל על הכף, ונקיים את שבועתנו", אמרה. מחוקקים דמוקרטים נוספים מיהרו אמש לקרוא ברשתות החברתיות לקדם הליך הדחה נגד טראמפ, וכך עשו גם פרשנים וכמה פוליטיקאים רפובליקנים.
פרשן ה"ניו יורק טיימס" תומאס פרידמן אמר שמנהיג הרפובליקנים בסנאט מיץ' מקונל צריך להוביל משלחת של בכירים רפובליקנים לבית הלבן ולומר לטראמפ להתפטר מיד, ולא – הם יצטרפו לדמוקרטים וידיחו אותו. גם מנכ"ל התאחדות היצרנים הלאומית של ארה"ב, ג'יי טימונס, קרא לבכירי הממשל לשקול להדיח את טראמפ בעקבות האירועים אמש.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
תומכי טראמפ בתוך הקונגרס. קריאות להפעלת התיקון ה-25 לחוקה
(צילום: gettyimages)
טימונס אמר שטראמפ "הסית לאלימות בניסיון לאחוז בשלטון, וכל מנהיג נבחר שמגן עליו מפר את שבועתו לחוקה ודוחה את הדמוקרטיה מפני האנרכיה". בפנייה ישירה למייק פנס אמר: "סגן נשיא שפוּנה מהקפיטול צריך לשקול ברצינות לפעול עם הממשלה להפעיל את התיקון ה-25 לחוקה כדי לשמור על הדמוקרטיה". התיקון ה-25 עוסק בהעברת סמכויות הנשיא לסגנו במקרה שנבצר ממנו למלא את תפקידו.

גרמניה: אויבי הדמוקרטיה שמחים

הלם הביעו הלילה גם בבירות העולם. שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס, אמר בהודעה שפרסם כי אויבי הדמוקרטיה ודאי יתעודדו למראה האלימות המתחוללת בוושינגטון, וקרא לטראמפ לקבל את הכרעת הבוחר. השר הגרמני הטיל במרומז את האחריות לאלימות על טראמפ, כשאמר כי דברי הסתה הם שהולידו את ההתפרעות: "טראמפ ותומכיו חייבים לקבל סוף סוף את החלטתם של הבוחרים האמריקנים ולהפסיק לרמוס את הדמוקרטיה".
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר כי המראות המגיעים מוושינגטון הם "ביזיון", והדגיש כי ארה"ב עמדה במשך שנים לימינה של הדמוקרטיה ברחבי העולם וכי חיוני שבה עצמה תהיה כעת העברת שלטון מסודרת ולא-אלימה. מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, תיאר את המחזה בוושינגטון כ"מראות מזעזעים", וקרא לכבד את תוצאות הבחירות הדמוקרטיות של ארה"ב.
ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ס, כתב: "אני עוקב בדאגה אחר החדשות המגיעות מגבעת הקפיטול בוושינגטון. אני בוטח בכוחה של הדמוקרטיה האמריקנית. הנשיא החדש ג'ו ביידן יתגבר על ימי המתיחות האלה, ויאחד את העם האמריקני".

נשיא המועצה האירופית, שארל מישל, הביע זעזוע, ואמר: "הקונגרס האמריקני הוא מקדש הדמוקרטיה... אנחנו בוטחים בארה"ב שתבטיח העברת שלטון לא-אלימה לידי ג'ו ביידן". ראש ממשלת נורבגיה ארנה סולברג אמרה: "זו התקפה בלתי מתקבלת על הדעת על הדמוקרטיה האמריקנית. הנשיא טראמפ אחראי לעצור את זה. תמונות מפחידות, ולא ייאמן שזה קורה בארה"ב".

רוסיה: זה מזכיר את אוקראינה

מי שמיהרו לעלוץ הלילה למראה המראות המגיעים מוושינגטון היו כמובן אותן מדינות שארה"ב גינתה אותן לאורך השנים שוב ושוב על התנהלותן הלא-דמוקרטית. חורחה אראסה, שר החוץ של ונצואלה, מדינה שארה"ב אוכפת נגדה סנקציות בשל משטרם הלא דמוקרטי של הנשיא ניקולס מדורו ושל הוגו צ'אבס שקדם לו, צייץ: "ונצואלה מביעה דאגה מהאירועים האלימים המתחוללים בוושינגטון, ארה"ב; היא מגנה את הקיטוב הפוליטי ומקווה שהעם האמריקני יסלול דרך חדשה ליציבות ולצדק חברתי".
גם ברוסיה, שארה"ב מרבה לגנות את התנהלות המשטר בה, היו מי שחככו ידיים בהנאה אמש. "מראות בסגנון כיכר מיידאן מגיעים מוושינגטון DC", כתב בטוויטר סגן שגריר רוסיה באו"ם, דמיטרי פוליינסקי. כיכר מיידאן היא כיכר בקייב, בירת אוקראינה, שבה אירעו מהומות ענק בימי ההפיכה שבה הודח הנשיא הפרוסי-רוסי של אוקראינה ויקטור ינוקוביץ' בשנת 2014. ארה"ב תמכה אז בהדחתו.
"חלק מחבריי שואלים אם מישהו יחלק קרקרים למפגינים כזכר לתרגיל של ויקטוריה נולנד", הוסיף פוליינסקי. ויקטוריה נולנד הייתה עוזרת מזכיר המדינה האמריקני, ובשנת 2013, כשביקרה באוקראינה, הציעה שם מזון למפגינים נגד השלטון הפרו-רוסי.