פורסמו הקריטריונים לקבלת אישורי כניסה חריגים לישראל בתקופת הסגר האווירי, והמשמעות היא שאלפי ישראלים יישארו תקועים בחו"ל בתקופה הקרובה.
ועדת החריגים לכניסת ישראלים לארץ בתקופת הסגר קיימה היום (ב') את ישיבתה הראשונה. לאחר דברי נציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים גיבש שר האנרגיה יובל שטייניץ את רשימת הקריטריונים שתאפשר מתן אישור חריג לתושבים ואזרחים ישראלים להגיע לארץ גם בתקופה זו של סגר אווירי. את טופס הגשת בקשות החריגים ניתן להוריד מאתר זה של הוועדה.
3 צפייה בגלריה
נמל התעופה בן גוריון נתב"ג שומם אחרי סגירתו מחשש ל מוטציה מוטציות קורונה
נמל התעופה בן גוריון נתב"ג שומם אחרי סגירתו מחשש ל מוטציה מוטציות קורונה
נתב"ג שומם
(צילום: AP)
אלו הקריטריונים לאישורי כניסה חריגים:
1. למטרות טיפול רפואי חיוני ביותר שאינו סובל דיחוי (עבור המבקש או קטין התלוי בו), על פי הצגת זימון ממוסד רפואי.
2. למטרת הגעה ללוויה של בן משפחה מדרגה ראשונה, בכפוף לאימות הפרטים.
3. במקרים של תאונה או פציעה פתאומית של קרוב משפחה מדרגה ראשונה המאושפז במוסד רפואי בארץ, בהתאם להצגת מסמכים.
4. למטרות עבודה של עובד חיוני במערכת שהיא חיונית לתפקוד המדינה, ובתנאי שלא ניתן לדחותה או לבצעה מרחוק.
5. לשם חזרתן לארץ של משלחות ממשלתיות, כולל מחברות ממשלתיות, שיצאו לשהות קצרה בחו"ל ושל שליחים רשמיים מטעם המדינה שיצאו למטרות ייצוג המדינה באופן רשמי.
6. הוועדה תוכל גם לשקול מקרים נוספים המשיקים לסעיפים 1, 2 ו-3, והדומים להם מבחינת מהותם, דחיפותם, וחומרתם מבחינה הומניטרית.
בהודעת הוועדה נאמר כי על מבקש אישור חריג יהיה לפרט את הנימוקים ההומניטריים בהתאם לקריטריונים ולצרף אסמכתאות.
בנוסף, נקבע שחזרה לארץ תותנה בעריכת בדיקת קורונה בחו"ל (החל מ-72 שעות טרם עלייה למטוס) ובארץ, על פי דרישות משרד הבריאות. בנוסף תידרש התחייבות מראש לשהות של לפחות עשרה ימים במלונית בידוד ממשלתית. מחלימי קורונה או מחוסנים בעלי תעודת "מחוסן" בתוקף ממשרד הבריאות בישראל אינם נדרשים בביצוע בדיקות וגם לא נדרשים לבידוד.
את הבקשות יבחן צוות מצומצם שתרכז ראש מטה שר האנרגיה עו"ד מור חלוץ, ויכלול נציגים של משרד הבריאות, משרד החוץ ומשרד המשפטים.
עם התכנסות הוועדה היום, ולאחר ביטול טיסת חילוץ הומניטרית שתוכננה ליום ראשון, מחר ב-14:00 תמריא מישראל טיסת ישראייר (275) לפרנקפורט בכדי לאפשר לישראלים להמשיך מגרמניה ליעדים נוספים ברחבי העולם. מי שיוכל לעלות על הטיסה מישראל יהיו אלו שבידיהם אישור מוועדת החריגים של משרדי התחבורה והבריאות.
הטסים מישראל לגרמניה יידרשו להציג אישור בדיקת קורונה שנערכה עד 48 שעות לפני ההמראה מישראל, בהתאם לדרישות הרשויות בגרמניה. כל הטסים מישראל נדרשים לבצע בדיקות - כולל מחוסנים ומחלימים. נוסעים שממריאים מגרמניה לישראל יצטרכו להציג לפני עלייתם למטוס בדיקת קורונה שלילית שנערכה עד 72 שעות לפני ההמראה.
טיסת ישראייר מפרנקפורט לישראל (276) תמריא מגרמניה ב-19:35 (שעון מקומי) ועליה יוכלו לעלות רק מי שקיבלו אישור מראש מוועדת החריגים המיוחדת לנכנסים לישראל בראשות השר יובל שטייניץ. בחברת התעופה ציינו כי עדיפות לעלייה למטוס תינתן לאלו שרכשו כרטיסים לטיסות שבוטלו ביומיים האחרונים.
גם באל על החלו לפעול כדי להוציא עוד השבוע טיסות חילוץ מישראל לניו יורק, לאחר שבחברה התקבלו מאות בקשות מישראלים שמנסים לשוב ארצה מאז סגירת נתב"ג ונתקעו בארה"ב. בחברה פנו למשרדי הממשלה הרלוונטיים וכעת הם ממתינים לתשובה. טיסות הנוסעים של אל על שתוכננו השבוע בוטלו כחלק מהחלטות הממשלה עד ל-6 בפברואר, לכל הפחות.
בארקיע ניסו להקל על חייהם של מאות הישראלים שתקועים בדובאי עם הטבה לנוסעים שתאפשר להם שהייה במלון במחיר של 19 דולר לזוג ללילה במלון 4 כוכבים. "לאור פניות רבות של נוסעים הנמצאים בדובאי ואינם יכולים לשוב ארצה, ארקיע נרתמה ונותנת מענה למצוקתם", אמר עוז ברלוביץ, המשנה למנכ"ל ארקיע. "החלטנו לסבסד את עלות השהייה במלון לנוסעים במלון באזור Festival City. נעניק את ההטבה הזאת ללקוחות שנמצאים בדובאי עד 7 בפברואר".
ועדת החריגים של משרדי התחבורה והבריאות מאשרת בקשות מיוחדות, אולם בארבעה מצבים אין צורך לבקש אישור מראש: הלוויה של קרוב בחו"ל, טיפול רפואי בחו"ל, הליך משפטי בחו"ל ומגורים בחו"ל. לפי הייעוץ המשפטי של משרד התחבורה, הוועדה בראשות השר שטייניץ לא יכולה למנוע באופן חוקי מישראלי לעלות לטיסה לארץ. לכן, מטרת האישור היא לערוך תעדוף בעלייה למטוס ובשריון מקומות. מי שיגיע לארץ בלי אישור הוועדה, יוכל לעלות על מטוס על בסיס מקום פנוי.

חברות תעופה אמריקניות כדוגמת דלתא ויונייטד איירליינס קיבלו בימים האחרונים אישור חריג להטיס מישראל לארה"ב נוסעים שמחזיקים באישורי ועדת החריגים של משרדי התחבורה והבריאות. המטוסים הגיעו לארץ כטיסות מטען.
בעוד בדלתא הצליחו להוציא טיסה עם כ-30 נוסעים לנמל התעופה הבינלאומי JFK, טיסה של יונייטד איירליינס שהייתה מיועדת להמריא היום מנתב"ג נדחתה בגלל מזג האוויר בניו יורק.
לשאלת יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת ח"כ יעקב מרגי מדוע לא לאפשר לטיסות שמגיעות עם מטען לצאת לחו"ל עם נוסעים שקיבלו אישור, השיבה היועצת המשפטית של רשות התעופה האזרחית (רת"א) כי "המגמה היא לא לאשר כך שטיסות מטען יגיעו כמטען וייצאו כמטען".
3 צפייה בגלריה
טיסת חילוץ לישראל של "יונייטד איירליינס" בוטלה בגלל מזג האוויר
טיסת חילוץ לישראל של "יונייטד איירליינס" בוטלה בגלל מזג האוויר
מזג האוויר בארה"ב מנע טיסת חילוץ
(צילום: חו"ל מהודר)
3 צפייה בגלריה
סרג' טולדנו שנתקע בפריז בגלל הסגר בנתב"ג
סרג' טולדנו שנתקע בפריז בגלל הסגר בנתב"ג
"מאוד קשה לי". סרג' טולדנו
סרג' טולדנו (56), שהגיע לפני שנה ליישוב רבבה בשומרון כחלק מפרויקט העלייה הקהילתית של המועצה האזורית שומרון, טס לפני שלושה שבועות לצרפת לאחר שאחיו קרא לו לבוא לבקר את אמם שלקתה במחלה קשה. "יש לי רק אח אחד והוא היה זקוק לעזרתי", סיפר טולדנו. "רציתי לחזור לארץ אבל אמרו לי ששדה התעופה סגור. אשתי ושני הילדים לבד בבית, ואני כבר 21 ימים בפריז".
טולדנו הוסיף: "מאוד קשה לי, זה מצב לא נורמלי. אני מקווה שאוכל לחזור לישראל כמה שיותר מהר. אני מתגעגע לאשתי ולילדים. אני מאוד מקווה שיוכלו לעזור לנו בקרוב".
בהכנת הכתבה השתתף אלישע בן קימון