יותר משלוש שנים לאחר מותם של אמיר תקרורי (24) ואנאס עאבד (17) בפיצוץ מחסן זיקוקים באזור תל מונד, הגישה היום (רביעי) פרקליטות מחוז מרכז כתב אישום נגד שלושה מעורבים, בהם בעלי המחסן, בגין המתה בקלות דעת.
7 צפייה בגלריה
זירת הפיצוץ במושב פורת
זירת הפיצוץ במושב פורת
זירת הפיצוץ במושב פורת
(צילום: שרון אברהם)
7 צפייה בגלריה
אנאס דיב אבו עאבד
אנאס דיב אבו עאבד
שני ההרוגים: אמיר תקרורי ואנאס עאבד
האסון התרחש במרץ 2017 במושב פורת בגוש תל מונד. כתוצאה מהפיצוץ, נהרגו תקרורי ועאבד, וגבר נוסף כבן 50 נפצע באורח קשה. נזק כבד מאוד נגרם למבנים שסבבו את המחסן ולכלי רכב עד למרחק של כ-150 מטרים ממנו.
היום הוחלט כי עמיר הוד (58), ויקטור זגדון (45) ושמואל בדש (45) יעמדו לדין בגין שתי עבירות של המתה בקלות דעת – עבירה שהעונש המקסימלי עליה הוא 12 שנות מאסר.
בנוסף מיוחסת להם החזקת חומר מאושר ואחסנתו, היתר רעלים ומעשה פזיזות ורשלנות. בנוסף, הוד מואשם גם בניהול עסק ללא רישיון.
על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד דודי ענבר, הוד הוא בעלים והמנהל של חברת "אומגה לביא בע"מ", בעלת רישיון ייבוא זיקוקים לארץ מחו"ל. זגדון שימש כסגנו, ובדש היה נהג שאחראי להעביר זיקוקים מהבונקר בתמנע למחסן, וכן כמפעיל זיקוקים באירועים.
בשנים 2006 עד 2011, על פי כתב האישום, נהגו שלושת הנאשמים, בהנחיית הוד, לאחסן במשרד זיקוקים שונים כבדרך קבע - וזאת על אף העובדה שמשרדי החברה לא נבנו כבונקר המיועד לאחסון חומרי נפץ, כנדרש על פי חוק חומרי נפץ.
החל משנת 2011 שכרה החברה משרד ביישוב פורת. גודל המשרד היה כ-120 מ"ר, וחלקו הגדול שימש את שלושת הנאשמים כמחסן.
חודשיים או שלושה לפני חג העצמאות, בכל שנה, נהג הוד לשכור את שירותיו של אמיר תקרורי, תושב קלנסווה, על מנת לסייע לו בבונקר בתמנע ובמחסן ביישוב פורת. במהלך השנים היה נוהג תקרורי להביא עמו עובדים זמניים נוספים לעזרה.
לאורך השנים, נמנע הוד במכוון מלבקש רישיון עסק למחסן מהגורמים הרלוונטיים, ובהם הרשות המקומית ומכבי האש, מתוך חשש כי אלו יבחינו בזיקוקים שמאוחסנים במחסן.
שלושת הנאשמים אחסנו במחסן שבמשרד זיקוקים רבים מאוד מסוגים שונים, במשקל כולל של מאות ק"ג וגם חבית המכילה 200 ליטר של חומר דליק המשמש להפעלת מכונות אש באירועים שונים וטעון "היתר רעלים" מהמשרד להגנת הסביבה בשל דליקותו הרבה.
בכתב האישום נכתב כי הנאשמים היו מודעים לדליקותו הרבה של החומר, אך לא נקטו כל אמצעי מניעה בשל כך ואחסנו את החומר במחסן סמוך לזיקוקים.
7 צפייה בגלריה
(צילום: כיבוי אש)
ב-12 במרץ 2017 הביא עימו תקרורי שני עובדים זמניים, שניהם נערים, כדי לסייע לו בעבודתו. ב-14 במרץ עבדו השלושה במחסן לאחר שתקרורי הסביר לנערים את נהלי הבטיחות במקום. בשעה 10:30 בערך, מסיבה שאינה ידועה, התלקחו חלק מהזיקוקים שאוחסנו במחסן והחלו לבעור, להתעופף ברחבי המחסן ולהעלות עשן רב.
במקביל, הגיע הוד למקום תוך שהוא מדבר במכשיר הטלפון האלחוטי ונכנס למבואה שבמשרד ביחד עם זגדון, אשר שהה קודם לכן במשרד. באותו הרגע התפוצצה תכולת המחסן בעוצמה.

הנער שהצליח לברוח רגעים לפני הפיצוץ הוטח בעוצמה אל מחוץ למחסן ואיבד את הכרתו. זגדון הצליח לברוח רגעים טרם הפיצוץ. הוד הוטח בעוצמה אל מחוץ למשרד, איבד הכרתו, גופו נכווה והוא פונה לבית החולים במצב קשה, שם אושפז לכמה שבועות.
תקרורי ועאבד, אשר לא הצליחו לברוח מהמחסן בשל הציוד הרב שחסם את דרכם, נהרגו כתוצאה מהפיצוץ.
עורכי הדין אורן אדרת ויפעת מנור נהרי, שמייצגים את עמיר הוד, מסרו בתגובה: "אירוע טרגי שהביא למותם של שני אנשים, לפציעתו הקשה של עמיר הוד ולנזק לרכוש. הגורם לפרוץ השריפה ולפיצוץ בעקבותיה, כמו גם מידת אחריותו של עמיר יתבררו בבית המשפט. תנחומנו למשפחות הנפגעים".
עו"ד ינון סרטל וניר לזר ממשרד סרטל-סהראי-לזר, המייצגים את בדש, מסרו בתגובה: "מר בדש איננו אחראי לאירוע. כפי שנכתב בכתב האישום הוא היה שכיר בחברה וביצע את הוראות הממונים עליו ועל כן ייחוס אחריות פלילית בנסיבות אלו אינו נכון משפטית ואינו מוצדק מוסרית".
7 צפייה בגלריה
ינון סרטל וניר לזר
ינון סרטל וניר לזר
עורכי הדין ינון סרטל וניר לזר
(צילום: דן אנד ברדסטריט)
עו"ד רן יום טוב עטיה, המייצג את זגדון, מסר בתגובה: "חברת לביא אומגה לא קיימה את החובות הבסיסיות כלפי מרשי. מרשי ניצל בנס מהאירוע ובמזל לא קיפח את חייו. היבואן הוא זה שאחראי על אחסנת הציוד הפירוטכני על פי החוק והנהלים. מרשי הינו פועל פשוט ואינו היבואן. הגשת כתב אישום על ידי הפרקליטות כנגד מרשי, בין היתר, בעבירה מסוג המתה בקלות דעת, אינה תואמת את הפסיקה והגישה אשר הייתה נהוגה עד כה בתיקים דומים מרשי חף מכל פשע".