5 צפייה בגלריה
ג'ייקוב זומה נשיא דרום אפריקה לשעבר
ג'ייקוב זומה נשיא דרום אפריקה לשעבר
זומה. העדיף כלא מאשר לשתף פעולה עם החוקרים, וקיבל את "מבוקשו"
(צילום: AP)
נשיא דרום אפריקה לשעבר, ג'ייקוב זומה, נידון היום (ג') ל-15 חודשי מאסר בגין ביזוי בית המשפט בארצו. זומה נדרש להתייצב בבית המשפט ביוהנסבורג לחקירה שנקבעה לו בחשד למעורבותו בשחיתות בתקופת כהונתו כנשיא, אך סירב לשתף פעולה עם החוקרים. לאחר שלא התייצב בפני ועדת החקירה, בית המשפט החוקתי - הערכאה העליונה במדינה - הורה לו להסגיר עצמו לרשויות בתוך חמישה ימים. אם לא יעשה זאת, כך נקבע, המשטרה תידרש לעצור אותו.
זומה בן ה-79 כיהן כנשיא דרום אפריקה משנת 2009 ועד שנת 2018, ושמו נקשר בכמה פרשיות שחיתות וקבלת שוחד שבהן העידו נגדו בכירים בממשלה ומנהלי ארגונים בבעלות המדינה. לפני שלוש שנים הודח מהנהגת מפלגת השלטון ANC, על רקע אותן שערוריות שבהן היה מעורב, ויום לאחר מכן הודיע על התפטרותו מהנשיאות.
5 צפייה בגלריה
ג'ייקוב זומה נשיא דרום אפריקה לשעבר בבית המשפט
ג'ייקוב זומה נשיא דרום אפריקה לשעבר בבית המשפט
זומה בבית המשפט החוקתי בדרום אפריקה. שוחד מאנשי עסקים מהודו?
(צילום: AP)
על רקע ההאשמות הרבות כלפיו, הנשיא לשעבר פרסם לאחרונה מכתב בן 21 עמודים שבו כפר בטענות נגדו, ואמר כי הוא מעדיף להישלח לכלא מאשר לשתף פעולה עם החקירה נגדו - שלטענתו פוליטית בלבד ומבוססת על טענות שקריות. עורכי דינו טענו כי התובע הראשי מוטה ומתנכל לו. בית המשפט כינה את המכתב "שערורייתי".
בהחלטתו קבע בית המשפט החוקתי כי זומה יישלח לכלא עקב זלזולו בצו בית המשפט וסירובו לשתף פעולה עם ועדת החקירה. "אין ספק שמר זומה ביזה את בית המשפט וזלזל בו. מר זומה קיבל את הצו, ואי אפשר שלא להסיק שהוא היה מודע באופן חד משמעי למה שנדרש ממנו", אמרה השופטת סיסי חמפפה.
5 צפייה בגלריה
השופטת סיסי חמפפה
השופטת סיסי חמפפה
השופטת סיסי חמפפה. "שערורייה"
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
עורכי הדין של ג'ייקוב זומה
עורכי הדין של ג'ייקוב זומה
עורכי הדין של זומה בבית המשפט. בתיק נפרד הוא מואשם: שוחד מעסקת נשק בשווי 2 מיליארד דולר
(צילום: רויטרס)
חמפפה התייחסה להחלטה להטיל עליו עונש מאסר, והסבירה כי "בית המשפט סבר שזומה לא יעמוד באף צו אחר שיקבל. זומה חזר והדגיש שהוא מעדיף להיאסר מאשר לשתף פעולה עם החקירה".
החקירה שעמה סירב זומה לשתף פעולה עוסקת בחשד לשוחד שקיבל משלושה אנשי עסקים מהודו במהלך תקופת שלטונו הארוכה. בנוסף להסתבכויותיו מתקופה זו, זומה מואשם גם בקבלת שוחד בשנת 1999 כשכיהן בתפקיד סגן הנשיא, במסגרת עסקת נשק בשווי שני מיליארד דולר.
באופוזיציה בדרום אפריקה בירכו על הפסיקה היום. "סוף-סוף, זומה ימצא את עצמו במקום שבו הוא שייך - מאחורי סורג ובריח", אמר הפוליטיקאי הרמן משאבה, ראש העיר לשעבר של יוהנסבורג ומנהיג מפלגת ActionSA. "זהו ניצחון עבור כל הדרום אפריקנים שנמאס להם מאלו ששדדו את ארצנו והצליחו לחמוק מעונש", הוסיף. "הפסיקה היא באותה מידה ניצחון עבור שלטון החוק בדרום אפריקה, ומדגישה פעם נוספת את חשיבות העצמאות של מערכת המשפט. מדובר בעמוד יסוד בדמוקרטיה שאותה השגנו בעמל רב".