בכירים בממשל האמריקני התחייבו אמש (יום שלישי) לספק להודו סיוע ממושך, לנוכח גל הקורונה הקטלני שמשתולל במדינה. בעולם מבינים שגל התחלואה בהודו הוא חסר תקדים והחמור מאז פרוץ המגפה העולמית. בשיחת טלפון אתמול בין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לראש ממשלת הודו נרנדרה מודי הבטיח ביידן: "תאמרו לנו מה אתם צריכים – ונעשה את זה". ביידן הודיע שארה"ב תחלק למדינות בעולם 60 מיליון מנות של חיסון אסטרה-זניקה לקורונה. בכיר שלוקח חלק במגעים בין ארה"ב להודו אמר שלמודי הובטח שארצו תהיה בעדיפות עליונה.
אתמול התחיל להגיע להודו ציוד רפואי חיוני מרחבי העולם. בתי החולים שלה סובלים ממחסור חמור בבלוני חמצן – וחולים שנזקקים להנשמה נחנקים למוות. המראות מחוץ לבתי החולים בימים האחרונים קשים: תורים ארוכים של משפחות שמטפלות ביקיריהן, ומתחננות שהרשויות יקלטו אותם במחלקות לטיפול נמרץ. בבתי החולים יש עומסים כבדים ומחסור במיטות אשפוז - ולרופאים אין ברירה אלא לסרב לקלוט חולי קורונה נוספים.

17 צפייה בגלריה
שריפה גופות של חולי קורונה בגוואהטי, הודו
שריפה גופות של חולי קורונה בגוואהטי, הודו
שריפה גופות של חולי קורונה בגוואהטי, הודו
(צילום: AP)
בהודו מדווחים על חולים קשים שנאלצים לחלוק בלוני חמצן בגלל המחסור. "המצב עכשיו קריטי. המגפה היא הדבר הכי גרוע שראינו עד כה. השבועיים הבאים הולכים להיות גיהנום", אמר ל"סקיי ניוז" ד"ר שאראנג סדצ'ב, שמטפל בחולי קורונה בבית חולים בדלהי. בחדר המיון שבו הוא עובד יש בדרך כלל שלושה מאושפזים. לאחרונה, באופן קבוע, יש שם שבעה מאושפזים לפחות. "האישה הזאת צריכה להיות עכשיו במחלקת טיפול נמרץ", אמר הד"ר והצביע על צעירה מונשמת. "היא כאן כבר יומיים כי אין מיטות טיפול נמרץ".
לניו דלהי הגיע אתמול משלוח מבריטניה של 100 מכונות הנשמה ו-95 מחוללי חמצן. גם צרפת, אירלנד, גרמניה ואוסטרליה יעבירו מכונות הנשמה ומחוללי חמצן להודו. ארגון הבריאות העולמי מסר שהוא פועל להעברת 4,000 מחוללי חמצן להודו. גם סין, למרות הסכסוך הצבאי עם הודו בגבול ההימלאיה, אמרה שהיא תעזור להודו באספקת ציוד רפואי. במקביל נשלחות לערים הגדולות בהודו רכבות "חמצן אקספרס": הראשונה שבהן, עם חמצן במשקל 70 טונות, הגיעה ממזרח הודו לניו דלהי. הודו גייסה את הצבא שלה - כולל את חיל האוויר - למאבק הלאומי בגל השני והקטלני של המגפה שמכה במדינה.
17 צפייה בגלריה
ניו דלהי הודו חולים ב קורונה מקבלים חמצן ב רכב
ניו דלהי הודו חולים ב קורונה מקבלים חמצן ב רכב
מקבלים חמצן ברכב מארגון סיוע מקומי
(צילום: AP)
17 צפייה בגלריה
ניו דלהי הודו חולים מקבלים טיפול קורונה
ניו דלהי הודו חולים מקבלים טיפול קורונה
חללים ציבוריים הופכים לבתי חולים: מטפלים בנדבקים בניו דלהי
(צילום: EPA)
למרות הסיוע וההתגייסות של מדינות בעולם לעזרתה, בהודו מאמינים שהקטסטרופה רחוקה מסיום ותלווה את המדינה עוד ימים ארוכים. "הגל הנוכחי מסוכן ומדבק בצורה קיצונית, ובתי החולים סובלים מעומסי יתר", אמר מושל דלהי, ארווינד קג'ריוואל. דלהי נמצאת בימים אלה בסגר, כמו מדינות המחוז קרנאטקה ומהאראשטרה – שבה נמצאת העיר מומבאי. מהאראשטרה נפגעה קשה יותר מכל מדינת מחוז אחרת בהודו.
אחרי המחסור בבלוני חמצן ובמיטות – בהודו חוששים מתרחיש סביר של מחסור באנשי צוות רפואי שיטפלו בהמוני החולים. לאור העומסים הכבדים, בדלהי ובערים אחרות, הפכו שטחים ציבוריים לבתי חולים מאולתרים. בתי מלון וקרונות רכבות הפכו למחלקות לטיפול נמרץ. בגלל המחסור בבלוני חמצן בבתי החולים, במדינה פורסמו תמונות של הודים שחלו בקורונה ומונשמים במכוניות – בזכות אספקת חמצן של ארגון סיוע מקומי.
17 צפייה בגלריה
שריפת גופות בפריאגראג', הודו
שריפת גופות בפריאגראג', הודו
שריפת גופות בפריאגראג', הודו
(צילום: AFP)
תמונות נוספות שמלוות את המשבר הנוכחי הן של המשרפות המאולתרות שהוקמו בפארקים ובחניונים. באותן משרפות שורפים את גופותיהם של חולי הקורונה. "אנשים פשוט מתים, מתים ומתים", אמר ג'יטנדר סינג שנטי, בחניון בניו דלהי שהפך למשרפה מאולתרת. "אם נקבל עוד גופות אנחנו נשרוף אותן על הכביש. כאן כבר אין מקום".
בהודו דיווחו בשלישי על 323,144 נדבקים חדשים בקורונה – נתון מחריד, ועדיין לא חמור כמו הנתון שהיה שלשום – 352,991 איש. עוד 2,771 מתו מהנגיף בהודו ב-24 שעות. מספר המתים הכולל עלה ל-197,894. ריג'ו מ' ג'ן, כלכלן בתחום הבריאות, אמר שמספר הנדבקים ה"נמוך יחסית" הוא תוצאה של ירידה בכמות בדיקות הקורונה. ג'ון, מהמכון ההודי לניהול במדינת המחוז קראלה בדרום הודו, אמר כי "לא צריך להתייחס לזה כירידה במספר הנדבקים - אלא כפספוס של יותר מדי מאומתים חדשים".
17 צפייה בגלריה
חולי קורונה בהודו
חולי קורונה בהודו
חולי קורונה בהודו. חולים חולקים בלון חמצן
(צילום: AFP)
17 צפייה בגלריה
חולי קורונה בהודו
חולי קורונה בהודו
(צילום: רויטרס)
17 צפייה בגלריה
מיטות עבוד חולי קורונה באצטדיון בקשמיר, הודו
מיטות עבוד חולי קורונה באצטדיון בקשמיר, הודו
מיטות עבוד חולי קורונה באצטדיון בקשמיר, הודו
(צילום: AFP)
יותר מ-1.3 מיליארד תושבים חיים בהודו. לפי הנתונים הרשמיים במדינה, מתחילת המגפה היו בה יותר מ-17.6 מיליון נדבקים בקורונה. המומחים מזהירים כבר תקופה ארוכה שהרשויות לא מודעות למספר עצום של נדבקים ומתים - בין השאר בעקבות בעיות בתשתיות, מחסור בכמות הבדיקות וטעויות אנוש. המומחים חוששים שמספר הנדבקים האמיתי עלול להיות גבוה פי 30 - כלומר כחצי מיליארד נדבקים בקורונה בסך הכול. "בשנה שעברה הערכנו שרק 1 מ-30 מקרי הידבקות מתגלה באמצעות בדיקה", צוטט ב-CNN רמנאן לקסמינריאן, ראש המרכז לדינמיקה של מחלות, כלכלה ומדיניות בניו דלהי.
ראש הממשלה מודי מאמין שהתקדמות במבצע החיסונים תבלום, במידה כזאת או אחרת, את "סופת הקורונה" שמכה בהודו. בינתיים חברת התרופות Gilead הודיעה שתספק להודו לפחות 450,000 בקבוקונים של התרופה האנטי-ויראלית רמדיסיביר. למרות שהודו היא "בית המרקחת של העולם" – היצרנית הגדולה ביותר של תרופות גנריות – היא לא מצליחה לעמוד בביקוש לתרופות אנטי-ויראליות כמו רמדיסיביר. רופאים רבים אומרים שרמדיסיביר אינה תרופה הכרחית לקורונה, אך בתי החולים בהודו רושמים אותה בכל זאת לחולים. וינוד קומאר, הודי שמחכה בתור לחלוקת התרופה, אומר בייאוש: "הממשלה הזאת כל כך הכשילה אותנו שגם מי שבדרך כלל יכול לשרוד מת".
פורסם לראשונה: 22:30, 27.04.21