4 צפייה בגלריה
תרגיל ברומניה של חיל הרפואה
תרגיל ברומניה של חיל הרפואה
מבצע חיסונים בצה"ל. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל )
"שילוב בין שפעת לקורונה מגדיל את הסיכוי למוות פי שישה". כך אמר קצין בכיר בחיל הרפואה ל-ynet לקראת תחילת מבצע חיסוני שפעת חסר תקדים בהיקפו שמתחיל היום (א') בצה"ל. היעד ברור - חיסון למחלת החורף לכל חיילי צה"ל ומהר - תוך כחודשיים.
עשרות אלפי חיסונים נרכשו לצבא באמצעות משרד הבריאות והגיעו בימים האחרונים לישראל. ראשונים להתחסן יהיו המפקדים, מתוך מטרה לעודד את פקודיהם להתחסן גם כן - מאחר והדבר לא יהיה מחויב בפקודה. בשנים קודמות צה"ל התחסן משפעת בתחילת כל חורף, אך בהיקפים קטנים יותר.
4 צפייה בגלריה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
שילוב של שפעת וקורונה קטלני פי שישה
(צילום: איתן אלחדז, TPS)
4 צפייה בגלריה
מעבדות לבדיקת קורונה של צה"ל
מעבדות לבדיקת קורונה של צה"ל
מעבדות לבדיקות קורונה של צה"ל
(צילום: AFP)
השאיפה בצה"ל היא להגיע למערכים גדולים וחיוניים שיהיו מחוסנים לפחות בהיקף של 70% עד 80%, כדי לא להעמיס על שירותי הרפואה האזרחיים, אם אלו יצטרכו לטפל גם בחיילים חולי שפעת במהלך החורף. "ראינו שבחצי הכדור הדרומי, כמו באוסטרליה, שם עברו לחורף לאחרונה, הסיכוי למוות גדל פי שישה אם אדם חולה בשפעת ובקורונה יחד", אמר הקצין שאמון על הנושא.
צה"ל רכש מאות מקררים לאכסון חיסוני השפעת ופיזר אותם בבסיסי הצבא, והכמות ביחס לאשתקד של החיסונים היא פי שלושה. גם חיילים במילואים שמשרתים בעת הזו לאורך תקופה ממושכת, כמו בפיקוד העורף, יוכלו להתחסן משפעת במסגרת הצבא.
בתוך כך, בניגוד למדיניות משרד הבריאות שביטל הלכה למעשה קריטריונים לבדיקה כמו הופעת תסמינים ומאפשר כמעט לכל אזרח לעשות בדיקת קורונה ללא הפנייה מרופא, בצה"ל ממשיכים לדגום רק לפי קריטריונים מוגדרים, כמו תסמינים למחלה או חשיפה לחולה מאומת.
4 צפייה בגלריה
מעבדות לבדיקת קורונה של צה"ל
מעבדות לבדיקת קורונה של צה"ל
"בידודים מרובים ישבשו את פעילות הצבא אך זה אינו שיקול". בדיקות קורונה בצה"ל
(צילום: AFP)
מדיניות זו מגבילה למעשה את כמות הנבדקים בצה"ל, ועדייו מגיעות פניות מחיילים שמבקשים להיבדק אך הבדיקה לא מאושרת ע"י רופא היחידה. "ללא קריטריונים אין ניהול רפואי, יש לנו בהחלט יכולת לבדוק יותר מאלף בדיקות ביום, גם 2,000 אנו יכולים", הסביר הקצין מחיל הרפואה.
הוא אמר כי בידודים מרובים, כתוצאה מבדיקות מרובות, ישבשו את הפעילות בצבא אך הבהיר כי זה אינו שיקול בהחלטה אם לאשר לחייל בדיקת קורונה או לא. "רופא היחידה מאשר ובוחן בקשות לבדיקות קורונה. כמו שבאזרחות יש ירידה בביקוש לבדיקות – כך גם בצה"ל".
בנוסף, בדיקת ynet העלתה כי בית החולים למאושפזי קורונה, בבית החולים הצבאי 10 בחיפה שהוקם לפני כחצי שנה בהשקעה של מיליוני שקלים, נותר מעין "פיל לבן" - נכס שהופך לעול ולמעמסה. בתי החולים בארץ, בעיקר בצפון, לא הגיעו לאי-ספיקה ומערכת הבריאות לא ביקשה להשתמש גם במתקן הרפואי המיוחד, שיועד לחולי קורונה חיילים או אזרחים - במידת הצורך.
בסוף השבוע ירדה כמות החולים הפעילים בצה"ל אל מתחת לרף ה-1,000 וגם מספר המבודדים בצבא ירד בכמחצית ביחס לשיאו בגל השני. למרות זאת, בצה"ל מנסים לנקוט אמצעי זהירות והחליטו באופן חריג לבטל את התרגילים הגדודיים בחטיבת הצנחנים שיועדו להתקיים בשבוע הקרוב בשל מקרה קורונה שהתגלה באחת הפלוגות.