לפחות תשעה בכירים בחברות התרופות הפכו למיליארדרים בזכות מכירות החיסונים לקורונה. כך דיווח ביום חמישי ארגון "ברית החיסונים העממית", שקורא לחלוקה הוגנת ושוויונית של החיסונים לנגיף. הארגון, שמורכב מפעילים וארגוני צדקה בינלאומיים, טוען שההון המשותף של המיליארדרים החדשים עומד על 19.3 מיליארד דולר - ושבאמצעות הסכום הזה ניתן לחסן נגד הנגיף את את כל תושבי המדינות העניות בעולם.
הארגון מסר שהנתונים שהוא מציג מבוססים על רשימת העשירים של פורבס ועל שווי המניות של חברות התרופות. הארגון קרא לשים סוף ל"מונופול" של החברות הגדולות על הפטנטים וטכנולוגיית החיסונים, כדי לאפשר גם לחברות קטנות יותר לייצר חיסונים.
3 צפייה בגלריה
אוגור שאהין, סטפן בנסל
אוגור שאהין, סטפן בנסל
המנכ"לים של מודרנה וביונטק, סטפן בנסל ואוגור שאהין: "מיליונרים חדשים"
(צילום: רויטרס, AP )
"המיליארדרים האלה הם הפנים של הרווחים העצומים שתאגידי תרופות רבים עושים מהמונופול שיש להם על החיסונים האלה", אמרה אנה מריוט, בכירה בארגון הצדקה הבינלאומי Oxfam. "אנחנו דורשים לשים בהקדם סוף למונופולים האלה כדי שנוכל להגדיל את ייצור החיסונים, להוריד את המחירים ולחסן את העולם".
לפי "ברית החיסונים העממית", בנוסף לתשעת המיליארדרים החדשים, שמונה מיליארדרים עם מניות בחברות שמייצרות את החיסונים הגדילו את הונם המשותף ב-32.2 מיליארד דולר - סכום שמספיק לחסן את כל תושבי הודו. הארגון ציין כי בעקבות מחסור והיעדר משאבים המדינות המתפתחות קיבלו עד כה רק 0.2% ממלאי החיסונים העולמי.
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה חיסון חיסונים נגיף קורונה מודרנה
אילוסטרציה חיסון חיסונים נגיף קורונה מודרנה
החיסון של מודרנה לקורונה. "בכירים בחברה הפכו למיליארדרים"
(צילום: AFP)
הפעילים למען הפצת החיסונים דורשים שחלק מהמדינות המפותחות והעשירות יפסיקו לסכל צעדים בארגון הסחר העולמי, ויאפשרו לחברות התרופות לחלוק פטנטים וטכנולוגיות כדי להגדיל את ייצור החיסונים ואת הפצתם ברחבי העולם. החברות שמייצרות את החיסונים לקורונה טוענות שהליך הייצור מורכב וששיתוף הידע לא יגביר את קצב הייצור.
ארה"ב הביעה החודש תמיכה בהצעות שהגישו הודו ודרום אפריקה לארגון הסחר העולמי, הצעות שבהן קראו להסיר את ההגנה על הפטנטים של החיסונים לקורונה. "ברית החיסונים העממית" מסרה שמדינות אחרות – בראשן בריטניה וגרמניה – מסרבות לתת יד למהלך.
3 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה בהודו
חיסוני קורונה בהודו
חיסוני קורונה בהודו
(צילום: AFP)
"ברית החיסונים העממית" דיווחה על המיליארדרים החדשים לקראת פסגת ה-G-20, שבה דנות החברות בפטנטים לחיסונים. לפי הארגון שניים מהמיליארדרים החדשים הם מנכ"לים: מנכ"ל מודרנה סטפן בנסל, ומנכ"ל ביונטק (שמייצרת עם פייזר את החיסון) אוהור סאהין. לפי חוקרים מ"ברית החיסונים העממית" לכל אחד מהשניים יש הון של כ-4 מיליארד דולר.
לפי הארגון שאר המיליארדרים החדשים הם: טימותי ספרינגר, אימונולוג וממייסדי חברת מודרנה; יו"ר מודרנה נובר אפיאן; וחואן לופס בלמונטה, יו"ר רובי – חברה שסיכמה עם מודרנה על שיתוף פעולה בייצור ובאריזת החיסונים. עוד נמנים ברשימה: רוברט לנגר, מדען וממייסדי חברת מודרנה; ושלושה מראשי חברת החיסונים הסינית קנסינו – ז'ו טאו, צ'ו דונגשו ומאו הוינהואה.