מספר התינוקות שנולדו בארה"ב בשנת 2020 היה הנמוך ביותר זה יותר מ-40 שנה. לפי המרכזים האמריקניים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), בשנה שעברה שיעור הילודה צנח ב-4% לכ-3.6 מיליון תינוקות, המספר הנמוך ביותר מאז 1979.
בארה"ב נרשמה עוד לפני התפרצות המגפה ירידה בשיעור הילודה: נשים רבות מביאות ילדים לעולם בגיל מבוגר יותר, וזוגות מגדלים משפחות קטנות יותר. 2020 הייתה השנה השישית ברציפות שבה נולדו בארה"ב פחות תינוקות, אולם הפעם מדובר בצניחה של ממש. ב-CDC לא ציינו מפורשות כי מגפת הקורונה אשמה בכך, אך בקרב המומחים ישנו קונצנזוס שזוהי הסיבה המרכזית.
3 צפייה בגלריה
תינוק בן חודש קונטיקט ארה"ב ילודה
תינוק בן חודש קונטיקט ארה"ב ילודה
חרדה ולחץ כלכלי. תינוק בן חודש ימים בקונטיקט
(צילום: AFP)
אף שניתן היה לחשוב שהסגרים שהוטלו ברחבי העולם, גם בארה"ב, יובילו דווקא לעלייה במספר התינוקות שנולדו – המומחים חזו מראש את הירידה הזו, שנצפתה גם במדינות רבות באירופה. לדברי המומחים הסיבה המרכזית לצניחה בשיעור הילודה היא החרדה שהתלוותה למגפה ולהגבלות הנרחבות שהוטלו בעקבותיה. גם ההשלכות הכלכליות של המשבר הובילו זוגות רבים להחליט להימנע מהמחויבות הרבה הכרוכה בהבאת תינוק לעולם.
"הירידה האחרונה בשיעור הילודה משקפת הן מגמת ירידה בטווח הארוך בלידות, שהייתה ברורה עוד לפני המגפה, והן ירידה שקשורה למגפה עצמה", מסרה לורנה ת'ורפה, ראש מחלקת אפידמיולוגיה במרכז רפואי להורים בניו יורק.
3 צפייה בגלריה
הפגנה נגד סגר הגבלות קורונה ב סן דייגו קליפורניה ארה"ב
הפגנה נגד סגר הגבלות קורונה ב סן דייגו קליפורניה ארה"ב
הפגנה נגד הסגר בקליפורניה, אשתקד. ירידה גם בילודה של נשים מבוגרות יותר
(צילום: AFP)
לפי הנתונים שפרסם ה-CDC, גם בקרב נשים בנות 30 ו-40 – שבקרבן לא נרשמה ירידה בשנים האחרונות – העלייה בשיעור הילודה פסקה אשתקד. "העובדה שרואים ירידה בלידות גם בקרב אימהות מבוגרות יותר די מדהימה", אמר בריידי המליטון, אחד החוקרים שחיברו את הדו"ח של ה-CDC.
בתוך כך, במכה עבור ממשלו של ג'ו ביידן וגם עבור מיליוני אמריקנים, הורה הערב שופט פדרלי לבטל את האיסור שקבע ה-CDC על גירושם של שוכרי דירות שמאחרים בתשלומים שלהם. השופט, דבייני פרידריך שמונה על ידי דונלד טראמפ, קבע כי החוק היבש לא מעניק ל-CDC את הסמכות להקפיא גירושי דיירים כחלק מהצעדים שלו במאבק בהתפשטות הנגיף.
3 צפייה בגלריה
שוטרים אוכפים צו פינוי גירוש מ דירה דיירים שוכרי דירות ב פיניקס אריזונה ארה"ב
שוטרים אוכפים צו פינוי גירוש מ דירה דיירים שוכרי דירות ב פיניקס אריזונה ארה"ב
תולים צו גירוש על בית בפיניקס, אריזונה. ארכיון
(צילום: AFP)
הצו של ה-CDC הוטל במקור עוד בתקופת טראמפ, עם התפרצות הקורונה והטלת הסגרים שהביאו לכך שמיליוני אמריקנים איבדו את עבודתם ולא יכלו לשלם שכר דירה. מאז הוא הוארך כבר שלוש פעמים, בפעם האחרונה במרץ, תחת ממשל ביידן. תוקפו הנוכחי אמור לפוג ב-30 ביוני. ממשל ביידן הודיע כי יערער על הפסיקה, כך שהיא אינה סופית.
בבית הלבן מעריכים כי אחד מכל חמישה שוכרי דירות בארה"ב איחר בתשלומים שלו עד ינואר האחרון, וב-CDC מציינים כי 4 מיליון אמריקנים בוגרים נמצאים בסכנת גירוש מיידית בלי ההגנה שמספק להם צו הקפאת הגירושים. יש לציין כי גם ממשלים מקומיים בארה"ב הקפיאו בחלקם את גירוש הדיירים, אך בתנאים ובהיקפים שונים.
הקפאת הגירושים פוגעת מהצד השני בבעלי הדירות – שגם הם מתקשים לשלם את החשבונות שלהם אחרי חודשים ארוכים שלא קיבלו הכנסה. האיגוד הלאומי של משכירי הדירות בארה"ב בירך על ההחלטה של השופט. באיגוד העריכו כי 40 מיליון אמריקנים מאחרים בתשלום שכר הדירה שלהם, וכי עד סוף 2020 כ-70 מיליארד דולר של תשלומי שכר דירה הוחמצו.