4 צפייה בגלריה
תל אביב וביתר עילית
תל אביב וביתר עילית
ביתר עילית ותל אביב. נתונים הפוכים
(צילום: עמית שאבי, מוטי קמחי)
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי סגר דיפרנציאלי לא עובד, משרד הבריאות צפוי לדרוש את הארכת הסגר המלא בשבועיים ועל פי ההערכה הוא אכן יוארך לפחות בשבוע. אבל עשרה ימים אחרי תחילת הסגר המהודק וחודש לאחר פתיחת מבצע החיסונים הנתונים מראים בבירור כי דווקא במוקדים האדומים ביותר – שיעור המתחסנים הוא מהנמוכים ביותר.
בבני ברק 4,844 חולים פעילים, במודיעין עילית 3,198 וגם בביתר עילית ובאלעד יותר מאלף חולים פעילים. שיעור החיוביים לקורונה בערים החרדיות הללו עומד על בין 20 ל-24 אחוזים – אבל שיעור המתחסנים במנה הראשונה נמוך בהרבה מהממוצע הארצי. למעשה, באף אחת מאותן ערים שיעור המתחסנים אינו גבוה מעשרה אחוזים. בביתר עילית הוא עומד על פחות מ-4%.

מנגד, בערים במגזר הכללי שבהן יותר מאלף חולים פעילים (פתח תקווה, תל אביב, חיפה, אשדוד, נתניה, ראשון לציון, חולון ובאר שבע) שיעור החיוביים אינו גבוה יותר מ-7%. בתל אביב הוא אף נמוך בהרבה – 4% בלבד. ושיעור המתחסנים? בין 18% (באשדוד) ל-26% (בבאר שבע). בתל אביב שיעור המתחסנים הוא 22%.
בערים במגזר הערבי שבהן מספר החולים הפעילים הגדול ביותר (נצרת, טמרה וסכנין) שיעור החיוביים הוא בין 15% ל-17% , וגם שם שיעור המתחסנים נמוך יותר מהממוצע הארצי.
חלק מהפער מוסבר בעובדה שבערים החרדיות והערביות האוכלוסייה צעירה בהרבה – אך גם בבדיקה של שיעור המתחסנים בני ה-60 ומעלה קיים פער גדול. בזמן ש-66% משכבת גיל זו באוכלוסייה הכללית כבר התחסנה, אצל החרדים מדובר רק ב-50% ואצל הערבים – 45% בלבד.
4 צפייה בגלריה
שיעור החיוביים והמתחסנים לקורונה לפי ערים במגזר הכללי
שיעור החיוביים והמתחסנים לקורונה לפי ערים במגזר הכללי
שיעור החיוביים והמתחסנים לקורונה לפי ערים במגזר הכללי
גם בבדיקה לפי ערים הנתונים דומים. לפי משרד הבריאות, בשוהם כמעט 100% מכלל בני ה-60 ומעלה התחסנו, ואילו בתל מונד, קריית שמונה, מודיעין-מכבים-רעות ומזכרת בתיה – יותר מ-80%. בתחתית הטבלה במגזר הכללי נמצאות אור עקיבא (49%) וכן לוד, קריית גת, נתיבות וצפת (מעט יותר מ-50%).
אבל בערים החרדיות הנתונים נמוכים אף יותר. בביתר עילית, שציון הרמזור שלה הוא כבר שבועיים הציון המקסימלי - 10, התחסנו רק 40% מבני 60 ומעלה. באלעד (47%), בבני ברק (48%) ובמודיעין עילית (59%) הנתונים אינם טובים בהרבה.
ראש דסק הקורונה במגזר החרדי, אלוף במיל' רוני נומה, ניסה להסביר את המספרים הנמוכים יחסית של מתחסנים בערים החרדיות: "יש בעיה של היערכות טכנית-לוגיסטית בערים צעירות, קשה מאוד לייצר שם יציבות והרחבה של היקפי ההתחסנות. ייקח זמן עד שנגיע למספרים שאנחנו רוצים. אנחנו מודעים לזה ופועלים".
הוא הרחיב על עוד קושי במבצע החיסונים באותן ערים: "יש אתגר גדול שעוד לא פיצחנו אותו של נשים צעירות בגילאי הפוריות. יש לנו שם קושי". בהמשך הבהיר כי "למען הסר ספק, אין כל סיכון בחיסון לנשים בגיל הפוריות - זו גם עמדת המומחים, הגינקולוגים ורופאי הנשים בארץ ובעולם, ולכן משרד הבריאות מאפשר חיסון גם לנשים בהריון מקרב צוותי ההוראה. שמועות הכזב המופצות על ידי גורמים בלתי אחראיים הן אלו שגורמות לאתגר עליו דיברתי בקרב נשים צעירות".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו בביקור בבית שמש
(צילום: משה מזרחי)
בביקור בקופת חולים מאוחדת בבית שמש רמז ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הסגר יוארך ככל הנראה. הוא קרא לחרדים ללכת להתחסן, והתנגד להגבלות על ערים ספציפיות: "סגר דיפרנציאלי לא עבד בשום מקום, חוץ מבאוסטרליה".
בינתיים, מספר המאומתים רק הולך ועולה. 7,784 ישראלים אובחנו מחצות ועד 20:35 כחיוביים לקורונה. בסך הכול בוצעו כ-72 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עד כה עומד על 10.4% - הכי גבוה זה יותר משלושה חודשים.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,915 חולי קורונה – 1,166 מהם במצב קשה. 293 חולים מחוברים למכונות הנשמה. מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 4,044 חולי קורונה – 14 מהם היום.
פורסם לראשונה: 23:50, 18.01.21