12 השנים של בנימין נתניהו בראשות הממשלה צברו סביבו קהל גדול של תומכים ומעריצים. סיור במעוזי ליכוד בדרום הארץ, קצת אחרי השבעת הממשלה החדשה, חושף אוכלוסייה גדולה של ישראלים מאוכזבים, שמרגישים שגנבו להם את הקול, ושבטוחים שהממשלה לא תחזיק מעמד: "כשביבי יחזור זה יהיה וואו ענקי".
שעת צהריים במרכז המסחרי החדש של קריית מלאכי. התנועה ברחובות דלילה וכמה מהחנויות סגורות – אולי תזכורות למשבר הקורונה שעבר עלינו. הממשלה החדשה הושבעה לא מכבר, וברחובות העיר כואבים על חילופי השלטון.
"התבאסתי מאוד, זה הרגיש כאילו לקחו לי חלק מהלב", סיפר נתנאל חמיאס, צעיר תושב העיר. "איך אפשר שלא לאהוב מנהיג עצום כמו ביבי? לא היה מגיע לו ללכת. הוא בן אדם חזק באמת שעשה הרבה דברים למען המדינה. אני מאמין בעזרת השם שהוא יחזור ויפיל את הממשלה החדשה – כי אין תחליף לביבי".
8 צפייה בגלריה
נתנאל חמיאס
נתנאל חמיאס
חמיאס. "איך אפשר שלא לאהוב מנהיג עצום כמו ביבי?"
(צילום: אסף קמר)
חגיגות הניצחון בכיכר רבין בתל אביב היו כמו אצבע בעין המדממת של תומכי נתניהו. כשחמיאס מדבר על התיעוד מאותן חגיגות הוא נסער ממש. "ראיתי את חגיגות השמחה של השמאלנים, זה כאילו שלקחו מישהו מהמשפחה שלי ופשוט תקעו לו את הסכין בלב. זה מעיד לך שכל השמאלנים הם השטן!".
בתוך חנות צפופה ומלאה בכפתורים, מכונות תפירה וגלילי בדים צבעוניים יושב מיכאל. החייט המפורסם של קריית מלאכי, ואיש ליכוד ידוע וקולני, טוען שהוא בכלל לא מתרגש מהשינוי במעמדו של נתניהו.
"נראה לך שבכיתי מלא דליים של דמעות? הבן אדם הלך לאופוזיציה, מה הוא מת?", אמר. "זה לא הזמן לדבר על יורשים, ביבי יחזור עוד מעט לשלטון. הממשלה החדשה לא תשרוד כי נפתלי בנט אינטליגנט – אבל נוכל".
8 צפייה בגלריה
עירית דבי
עירית דבי
דבי. "היה לי ממש קשה, כל היום הייתי בדיכאון בבית"
(צילום: אסף קמר)
מנגד, מחוץ לחנות עומדת עירית דבי, תושבת גדרה שלקחה ללב את ההפסד של נתניהו. "התאכזבתי מאוד, היה לי ממש קשה, כל היום הייתי בדיכאון בבית. בנט קיבל שישה מנדטים וביבי קיבל 40 – אני חושבת שזה ביזיון, זה לא מה שהעם רצה. אני חושבת שצריך להיות בחירות עוד פעם".
כשאנחנו שואלים אם לא נמאס מבחירות היא עונה שלא. "אני בעד דו קיום עם ערבים, אבל לא עם שמאלנים, כי יש להם דעות שלא מקובלות עליי. כשאמא שלי הגיעה מרומניה לא היה לה פנקס אדום – היא לא האמינה בהסתדרות, היא האמינה רק בליכוד! הזמן לא משנה כלום, אנחנו לא שוכחים דבר כזה".
8 צפייה בגלריה
אליקו חמו בעל דוכן המזון "שניצל זה אליקו"
אליקו חמו בעל דוכן המזון "שניצל זה אליקו"
חמו. "עד שביבי לא יזוז הצידה אף אחד לא יבין מה היכולות שלו"
(צילום: אסף קמר)
בדוכן השניצלים שליד החנות עומד אליקו חמו וקוצץ פטרוזיליה. העסק עדיין פועל בסגנון ימי הקורונה – בעיקר משלוחים וכמעט בלי מקומות ישיבה. גם הוא חושב שהמעבר של נתניהו לאופוזיציה לא נעשה בצדק. "בפעם שעברה שבנט לא עבר את אחוז החסימה אני הצבעתי לו כדי לחזק אותו, כי הייתי בטוח שהוא הולך עם ביבי, ועכשיו הוא בגד בביבי והלך עם הצד השני. כשאתה רואה את ביבי עומד ונואם, עם הידע שלו והוותק שלו והניסיון שלו, יש מישהו שיכול להחליף אותו?".
"עכשיו הם יתגלחו על הזקן שלנו, אבל בוא נראה מה יקרה בהמשך. זאת המדינה שלנו, הלוואי שיעשו את המשימה כמו שצריך, אבל אני חושב שאם יש לך מרצדס בחנייה ואתה נותן לפיאט פונטו לככב במגרש – זה לא לעניין. עד שביבי לא יזוז הצידה אף אחד לא יבין מה היכולות שלו. כולם רק בוכים ובוכים והטיסות מלאות ומכוניות חדשות לא מפסיקות לצאת".
8 צפייה בגלריה
קובי טורג'מן, בוחר את מילותיו בקפידה
קובי טורג'מן, בוחר את מילותיו בקפידה
תורג'מן. "כולנו בני אדם, לא צריך לערבב פוליטיקה ואישי"
(צילום: אסף קמר)
אבל למרות הכאב הגדול על חילופי השלטון, הרוב המוחלט של המסרים שמבקשים תומכי הליכוד בדרום להעביר ל"שמאלנים בתל אביב" היו מפויסים.
"אני ימין קיצוני והמסר שלי לשמאלנים – שכולנו בני אדם, אנחנו אנשים בסופו של דבר", אמר קובי תורג'מן מדוכן השווארמה המקומי. "יש פוליטיקה, יש אישי ויש בני אדם – לא צריך לערבב".

"כשביבי יחזור זה יהיה וואו ענקי"

סביב המרכז המסחרי של קריית גת יש סימנים של בנייה מואצת. אחד התושבים מצביע בגאווה רבה על מגרש בתהליך בנייה ומכריז: "זאת המורשת של נתניהו לעיר שלנו! הממשלה הרעה שקמה תעביר את הכסף רק לקיבוצים". הוא גם סולד מהכינוי ביביסט – "זאת מילת גנאי שהמציאו לנו השמאלנים, אבל אני גאה להיות ביביסט".
8 צפייה בגלריה
 אלי הדסי, מדבר על אבל לאומי
 אלי הדסי, מדבר על אבל לאומי
הדסי. "כשביבי יחזור - זה יהיה וואו ענקי"
(צילום: אסף קמר)
אלי הדסי, גם הוא תושב העיר, מדבר על המעבר לאופוזיציה במונחים של אבל לאומי. "כל קריית גת בדיכאון מזה, בוא נקווה שיהיה טוב. אני מאמין שהממשלה החדשה לא תחזיק הרבה, וכשביבי יחזור – זה יהיה וואו ענקי. הפרישה שלו לא צריכה להיות בצורה כזאת, היא צריכה להיות יותר אלגנטית ולא בתרגילים ומשחקים לא יפים".
בדוכן הבגטים הסמוך מדברים בעיקר על פחד. "אני מרגישה רע מאוד ומפחדת, שני מיליון אזרחים שבחרו ו-30 מנדטים הלכו לפח, זאת לא דמוקרטיה זאת דיקטטורה", אמרה שושי בלולו. "הם בחרו ראש ממשלה עם שישה מנדטים, שזו בושה וחרפה למדינה. האם אנחנו רוצים ללמד את הילדים בשיעור אזרחות שראש הממשלה שקרן, נוכל ורמאי? איזה מן חינוך זה?".
8 צפייה בגלריה
שושי בלולו
שושי בלולו
בלולו. "אני עכשיו מפחדת, אין מי שישמור עלינו מאיראן"
(צילום: אסף קמר)
"אני מרגישה כאב בלב. השנים בשלטון נתניהו היו טובות והוא דאג לעם ישראל – ועכשיו אין מי שישמור עלינו", הוסיפה. "אני עכשיו מפחדת, אין מי שישמור עלינו מאיראן, מי ישמור עלינו מחמאס? אני מפחדת שיהיה עוד הסכם אוסלו ועוד התנתקות – אני לא מאמינה לבנט, הוא לא אמין".
לא קשה למצוא את תומכי נתניהו בקריית גת. בסיור קצר ברחובות קשה למצוא מישהו שלא מהלל את נתניהו ומעריץ אותו. גם מאיר בוסקילה, תושב העיר, מתאבל על סיום התקופה של נתניהו כראש ממשלה.
"הרגשתי אכזבה גדולה מאוד וכאב לבחור הזה, לבן אדם הנפלא הזה שאני מאוד אוהב ומעריך", אמר. "כעסתי על העם שלא יודע לבחור את הדבר הנכון. אני מרגיש שביבי התאכזב פה, שהוא קיבל איזו מין סטירת לחי, אבל אני סומך עליו – הוא אדם מאוד חזק והוא יידע לעשות את הכל כדי לחזור לשלטון".
כשעולה האפשרות לחפש לנתניהו יורש, אפילו בקרב הליכוד, התשובה של בוסקילה חד משמעית. "הוא ממייסדי המדינה הזאת, את מי תשים במקומו?".
8 צפייה בגלריה
הפרלמנט בקרית גת
הפרלמנט בקרית גת
הפרלמנט בקריית גת. "היו בחירות וצריך לכבד"
(צילום: אסף קמר)
8 צפייה בגלריה
עמוס סופר
עמוס סופר
סופר. "כשיוסי כהן ייכנס לפוליטיקה יהיה לו הרבה מה להגיד"
(צילום: אסף קמר)
על שולחן קטן בבית קפה מתרכז פרלמנט של ותיקי העיר. אשר לוגסי, אחד החברים, הזהיר את השאר מפני השינויים הקיצוניים שממשלת בנט-לפיד צפויה לעשות. "בנט הנוכל רימה אנשים. יש בהסכם הקואליציוני שהם הולכים להעביר שטחים לקיבוצים, אוי ויי אם יצטרכו לעשות את זה. להעביר כספים לעיירות פיתוח זה צדק – להעביר לקיבוצים זה פשע".
מנגד, יש כאלה עם רוח מפויסת יותר. "אני מרגיש רע מאוד כי אני ליכודניק עוד כשהייתי ילד קטן בחוץ לארץ והייתי בית"רניק, וגדלתי פה 66 שנה בקריית גת ותמיד הלכתי אחרי הליכוד", אמר יעקב (קוקו) משאלי. "אבל מה, היו בחירות וצריך לכבד".
בניגוד לאחרים שמסרבים לדבר על יורש לנתניהו, משאלי סבור שזה הזמן לדבר על הדור הבא. "זו הטעות שביבי עשה. מספיק 12 שנים, שיהיה בריא. הוא היה צריך להשאיר יורש ואז היה שקט. הייתי רוצה את ההוא מאשקלון, דיכטר, אני מת עליו. אם הוא היה מחליף את ביבי הייתי ישן בשקט".
מנגד, עמית סופר, מצביע דווקא על יורשים אפשריים אחרים. "יש כמה אנשים טובים בליכוד כמו ישראל כץ, ניר ברקת, וגם ראש המוסד היוצא שלנו שנמצא כרגע בתקופת צינון. כשיוסי כהן ייכנס לפוליטיקה יהיה לו הרבה מה להגיד".
פורסם לראשונה: 13:22, 17.06.21