עידן לוי (24) מבאר שבע ואייל כהן (37) מדימונה הואשמו בגין התפרעות ויידוי אבן לעבר כלי תחבורה. מדובר בכתבי האישום הראשונים המיוחסים ליהודים במסגרת ההתפרעויות האלימות שהתרחשו בימים האחרונים.
לפי כתב האישום, שהגישה פרקליטות מחוז דרום לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, ביום שלישי בשבוע שעבר התקהלו כ-200 איש בשדרות בן גוריון ליד האוניברסיטה בעיר, ויידו אבנים לעבר מספר לא ידוע של מכוניות נוסעות שעברו במקום, מתוך מחשבה שמדובר במכוניות של ערבים.
1 צפייה בגלריה
ההפגנות בלוד
ההפגנות בלוד
הפגנה בשבוע שעבר
(צילום: עוז מועלם )
לוי זרק אבן לעבר מכונית שסבר שיש בה ערבים וגם כהן הצטרף להתקהלות וזרק אבן לעבר רכב שסבר כי נוסע בו ערבי. לוי ביצע את המעשה משום שבמקום נכחו ערבים אשר הניפו דגלי פלסטין, לדעתו נגד המדינה. כהן ביצע את המעשים כדי למחות על מה שהוא סבר שהיא התנהגותם של ערבים התומכים ברצח יהודים, שורפים דגלים וחוסמים כבישים, מטרידים ותוקפים יהודיות ומבצעים לינץ' ביהודים.
נגד השניים הוגשה בקשה לעצור אותם עד תום ההליכים. בבקשה של הפרקליטות נכתב: "מסוכנותם של הנאשמים מתעצמת נוכח נסיבות ביצועם של המעשים, בעת שבמדינה שורר מצב חירום ובשעה שכוחות המשטרה ברחבי הארץ מתמודדים עם התפרעויות והפרות סדר המוניות, חסימות כבישים וידויי אבנים אשר מסכנים את ביטחונו ושלומו של הציבור".
עוד ציינו בפרקליטות כי מעשיהם מלמדים על מסוכנותם, על תעוזתם, על היעדר מורא מהחוק ועל היעדר אפשרות לתת בהם את האמון הדרוש לצורך שחרורם לחלופת מעצר. יש לציין כי ללוי עבר פלילי בעבירות של גניבה, התפרצות והעלבת עובד ציבור, ואילו לכהן עבר פלילי בעבירות של איומים, ניסיון לתקיפה והפרת צו בית משפט שנועד להגן על אדם.
הפרקליטות הגישה גם כתבי אישום נגד לפחות חמישה מפגינים יהודים שלקחו חלק בהפגנות סמוך לקניון הנגב בבאר שבע, שנערכו בערב לאחר מכן. על פי כתבי האישום, מפגינים רבים התאספו סמוך לקניון הנגב בבאר שבע. במהלך המחאה צעק חלק מההמון קריאות כנגד ערבים, בין היתר "מוות לערבים", "שיישרף לכם הכפר" וקריאות נוספות. במהלך ההפגנה רצו חלק מהמפגינים אחרי כלי רכב, שבהם סברו שיושבים אנשים ממוצא ערבי והשליכו לעברם אבנים.
כתב אישום הוגש לבית המשפט השלום בבאר שבע נגד איליה סמילוב (34) בגין התפרעות וניסיון תקיפת שוטר, לאחר שהשליך בקבוק מים לעבר שוטר. בחקירתו טען כי ייתכן והשליך את הבקבוק לאחר שהושלכו לעברו ואחרים רימוני הלם.
נאשם אחר, אוראל בונקר (19) מבאר שבע, הצטרף להפגנה כשהוא חמוש בגז מדמיע ובאגרופן. במהלך ההפגנה הבחין קצין משטרה בבונקר רץ לעבר רכב ובו נהג בן מיעוטים והוא נעצר. לטענתו, הוא החזיק את האגרופן והגז להגנה עצמית. "המצב במדינה היום לא מאפשר לי ללכת בלי שערבי או מוסלמי יבוא אליי מאחורה וידקור אותי, יחטפו אותי", הוא אמר. לדבריו לא היה קשור להפגנה.

170 נאשמים ערבים ויהודים

פרקליטות המדינה הגישה עד כה כ-110 כתבי אישום נגד כ-170 נאשמים ערבים ויהודים, חלקם בני נוער, בגין עבירות שונות ובהן תקיפת שוטרים בנסיבות מחמירות, סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, השתתפות בהתפרעויות, יידוי אבנים, התנהגות פרועה במקום ציבורי, הצתה, הפרעה לשוטר במילוי תפקידו, היזק בזדון ממניע גזעני ועוד. נגד רוב הנאשמים הוגשו בקשות להארכת מעצר עד תום ההליכים.
בפרקליטות אומרים כי המעשים שבכתבי האישום אירעו במסגרת גל של הפרות סדר והתפרעויות אלימות ברחבי הארץ, ברובם על רקע לאומני-גזעני, שכלל תקיפות כלפי כוחות המשטרה והביטחון. "הפרקליטות רואה בחומרה רבה התנהלות של הפרות סדר ופגיעה באנשי כוחות הביטחון, ותפעל בנחישות ביחס לכל פורעי חוק המבקשים להפר את הסדר הציבורי במדינת ישראל". בהתאם להנחיית ממלא-מקום פרקליט המדינה, עמית איסמן, תיקי חקירה המועברים ממשטרת ישראל לפרקליטות ביחס לאירועי ימים אלה מתועדפים ומטופלים באופן מיידי על-ידי פרקליט ייעודי בכיר בכל מחוז, והטיפול בכלל התיקים ברחבי הארץ מרוכז ברמה ארצית.