שערורייה אוקראינית-ישראלית: חיסונים שהובאו באופן מחתרתי מישראל לאוקראינה מוצעים לבכירים ולעשירים במדינה תמורת סכומי עתק, כך לפי דיווחים במדינה.
הפרשה נחשפה באתר strana, שדיווח כי כעשרה עשירים אוקראינים כבר חוסנו בקליניקת "מדילנד" בקייב. אחד המחוסנים סיפר לאתר כי "על הקופה יושב אדם בשם גרישה, שמתאם את פעולותיו מול רומן גולדמן, שמציג את עצמו כרופא בכיר בישראל". לדברי המחוסן, סכום התשלום נקבע בהתאם לקליינט - והכסף מועבר במזומן ולא דרך הקופה הרשמית של הקליניקה.
אותו מתחסן סיפר לאתר גם כי הקליניקה לא מספרת למתחסנים מהו מקור החיסון ומהם תנאי האחסון שלו. ברויטרס נכתב כי התשלום למנה עשוי להגיע גם ל-3,000 אירו.
2 צפייה בגלריה
בעלי הון אוקראינים מתחסנים בחיסון הישראלי
בעלי הון אוקראינים מתחסנים בחיסון הישראלי
הקליניקה שבה התקיימו החיסונים. בעיגול: גולדמן עם חבר הפרלמנט רדוצקי
איש העסקים האוקראיני וחבר הפרלמנט לשעבר, מיכאל ברודסקי, סיפר ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" כי "רומן גולדמן הפיץ מסרונים לאנשים אמידים באוקראינה, שבהם הציע להם להתחסן תמורת תשלום מכובד". לדבריו, החיסונים של פייזר הועברו מישראל לאוקראינה בטיסת צ'רטר בסוף החודש שעבר. ככל הנראה, החיסון נכנס לאוקראינה מבלי שעבר את המכס, מאחר שהכניסו אותו דרך אולם המשלחות הרשמיות של נמל התעופה - בכיסוי דרכון של חבר פרלמנט כלשהו שמנע את בדיקת המכס.
ברודסקי טוען גם כי גם ראש ממשלת אוקראינה דניס שמיגל ביקר בקליניקת מדילנד - ככל הנראה כדי לקבל את המנה הראשונה של החיסון - וכך גם שורה של חברי פרלמנט. עם זאת, ברודסקי, איש פוליטי, לא הציג ראיות לטענות אלה. הוא תקף את "בעלי השררה" האוקראינים, שפספסו לדבריו את החיסון עבור הציבור - אך יכולים לשלם פי מאה מעלות החיסון באירופה כדי להציל את עצמם.
ראש הממשלה האוקראיני, אגב, הודיע היום בעצמו על פתיחה בחקירה בעקבות הדיווחים על החיסונים. עם זאת, הוא טען: "אף אחד מהחיסונים לא אושר עד כה באוקראינה, ואני בטוח שאף אדם הגיוני לא יתחסן מבלי לדעת את מקור החיסון".
2 צפייה בגלריה
רומן גולדמן עם הנשיא זלנסקי
רומן גולדמן עם הנשיא זלנסקי
רומן גולדמן עם הנשיא ולדימיר זלנסקי
ברודסקי פרסם בבלוג שלו תמונה שבה נראה אותו רומן גולדמן יחד עם ראש הוועדה הרפואית בפרלמנט האוקראיני, מיכאל רדוצקי, והאשים את האחרון בקשר למבצע החיסונים החשאי. הוא גם העביר ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" את המכתב ששלח לחוקרים בישראל, ובו ביקש לבדוק כיצד גולדמן הצליח להשיג משלוחים של חיסונים בישראל ולהוציא אותם לאוקראינה - וכיצד עזרו לו מיכאל רדוצקי ואיש העסקים פבל פוקס.
עורכת המשנה של האתר strana, סביטלנה קריוקובה, מסרה ל-ynet כי הלשכה הממלכתית לחקירות באוקראינה פתחה בחקירת הפרשה, ואנשיה מכינים רשימה של כל מי שחוסן בקליניקה. רומן גולדמן טרם מסר ל-ynet את תגובתו.
הלשכה הממלכתית לחקירות באוקראינה פתחה בחקירת הפרשה, ואנשיה מכינים רשימה של כל מי שחוסן בקליניקה
אוקראינה, שבה אובחנו יותר ממיליון חולי קורונה ומתו יותר מ-19 אלף חולים, לא אישרה עד כה אף אחד מהחיסונים שיצאו - אך חתמה על חוזה לקניית 1.9 מיליון מנות מהחיסון הסיני Sinovac, שצפויות להגיע למדינה בקרוב. לדברי שמיגל, החיסונים הסיניים הראשונים עשויים להגיע למדינה בפברואר. באוקראינה בונים גם על פרויקט COVAX, שמטרתו לדאוג לחלוקה שוויונית של החיסון לקורונה.
רומן גולדמן מוכר באוקראינה כמי שעוסק בתיירות רפואית לישראל, והוא נחשב מקושר לאנשי עסקים ולפוליטיקאים בכירים רבים. בישראל שמו מקושר לחברת טי.אל.וי. המרכז הישראלי לתיירות רפואית בע"מ.