גורמים רשמיים בארה"ב ובדרום קוריאה חשפו אמש (יום ג') כי צפון קוריאה ביצעה בתחילת השבוע ירי ניסיוני של שני טילים לטווח קצר – הפעם הראשונה שבה היא נוקטת את הצעד המתריס הזה מאז כניסתו של ג'ו ביידן לתפקיד נשיא ארה"ב. עם זאת בוושינגטון ניסו להמעיט בחשיבות האירוע, ואמרו כי ביידן עודנו פתוח לדיאלוג עם פיונגיאנג.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און
ביידן וקים ג'ונג און. לא סוגרים את הדלת
(צילום: AP, רויטרס)
שני בכירים בממשל ביידן הדגישו הלילה כי מערכות הנשק שבהן השתמשה צפון קוריאה היו מסוגים שאת השימוש בהם מועצת הביטחון של האו"ם לא אסרה על המדינה הקומוניסטית המסוגרת. לפי דרום קוריאה, מדובר בשני טילי שיוט ששוגרו מהעיר אונצ'ון שבחוף המערבי של צפון קוריאה. הירי בוצע ביום ראשון בבוקר, וגורמים בדרום קוריאה חושפים כעת כי ארצם זיהתה מראש סימנים לכך שצפון קוריאה עומדת לבצע אותו. לדבריהם סיאול עקבה אחר המתרחש בזמן אמת.
ככל הידוע, הירי הניסיוני הוא הראשון שמבצעת צפון קוריאה מאז השבעת ביידן לנשיא בינואר, והוא יכול להיתפס כאמצעי לבחינת כוונותיו של הנשיא האמריקני החדש. נזכיר כי בראשית כהונתו של הנשיא הקודם דונלד טראמפ שררה מתיחות עמוקה בין ממשלו לבין המשטר הצפון קוריאני, והיא אף איימה לגלוש למלחמה של ממש, אבל בהמשך כוננו טראמפ ושליט הצפון קים ג'ונג און יחסים אישיים חמים, קיימו שתי ועידות פסגה והפחיתו את המתיחות. טראמפ אף טען כי "סילק" את האיום הגרעיני של צפון קוריאה אחרי שפתח איתה במשא ומתן, אבל בשנה האחרונה לכהונתו הודיעה פיונגיאנג כי השיחות עם וושינגטון עלו על שרטון, ושבה לבצע ניסויים מתריסים בירי טילים.
2 צפייה בגלריה
ניסוי טילים צפון קוריאני, ארכיון
ניסוי טילים צפון קוריאני, ארכיון
ניסוי טילים צפון קוריאני, ארכיון
(צילום: AFP)
הלילה, כשהתבקש להתייחס לירי ביום ראשון ונשאל אם מדובר בפרובוקציה, השיב ביידן בשלילה וניסה להמעיט בחשיבות האירוע: "לא הרבה השתנה", אמר עם שובו לבית הלבן מביקור באוהיו. "לפי משרד ההגנה העניינים כרגיל. אין תפנית במה שהם עשו". בכיר אמריקני אמר כי ניסויים מסוג זה הם דבר "נורמלי", והזהיר שלא "לנפח" את האירוע.
הירי הצפון קוריאני בא ימים אחדים אחרי שמזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הבטיח לפעול לפירוקה של צפון קוריאה מנשק גרעיני ומתח ביקורת על הפרת זכויות האדם "השיטתית והנרחבת" מצדה. בלינקן אמר את הדברים במהלך ביקור עם שר ההגנה האמריקני בדרום קוריאה, בעלת בריתה הקרובה של ארה"ב.
צפון קוריאה טענה לאחרונה כי ארה"ב ניסתה בשבועות האחרונים שוב ושוב ליצור מגעים דיפלומטיים איתה מאחורי הקלעים. פיונגיאנג כינתה את המהלכים האמריקניים "טריק זול". גורמים בכירים בממשל האמריקני אמרו כי הממשל נמצא כעת בשלבים האחרונים של בחינת המדיניות של ארה"ב כלפי צפון קוריאה, וציינו כי מאז כישלון הפסגה של טראמפ וקים ג'ונג און בווייטנאם בפברואר 2019 התקיימו רק מגעים ודיאלוגים מעטים בין וושינגטון לפיונגיאנג. הבכירים הדגישו כי ירי הטילים האחרון אינו נתפס בעיניהם כ"סגירת הדלת" לשיחות.