חיזבאללה קיבל משלוחים רבים של אמוניום חנקתי, החומר שגרם לפיצוץ האדיר בנמל ביירות בתחילת החודש. כך דיווח אמש (יום ד') היומון הגרמני "די וולט", על פי מידע שמסרו לו כמה מקורות בסוכנויות ביון מערביות. לפי המקורות, קיים תיעוד המוכיח שהארגון קיבל את אותם משלוחים.

8 צפייה בגלריה
תיעוד רגעי הפיצוץ בנמל בביירות
תיעוד רגעי הפיצוץ בנמל בביירות
לחיזבאללה לא היה קשר? נסראללה ותיעוד מרגע הפיצוץ
8 צפייה בגלריה
נזקים לאחר הפיצוץ בביירות
נזקים לאחר הפיצוץ בביירות
נזקי הפיצוץ בביירות
הדיווח מעמיד בספק את טענותיו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ולפיהן לארגונו לא היה שום קשר להבאה ולאחסון של 2,750 הטונות של החומר הכימי בתוך המחסן. עם זאת, העיתון לא מצליח להוכיח קשר ישיר בין חיזבאללה לבין החומר שאוחסן בנמל וגרם לפיצוץ ולמותם של יותר מ-150 בני אדם ופציעתם של אלפים.
אמוניום חנקתי משמש בתעשיית הבנייה ולדישון בחקלאות, אבל גם ארגוני טרור משתמשים בו ליצירת פצצות. עדיין לא ידוע מי אחראי להבאת החומר שאוחסן בנמל מסוף 2013 ולא ברור מי היה אחראי על אחסונו שם.

8 צפייה בגלריה
לבנון ביירות אסון פיצוץ נמל
לבנון ביירות אסון פיצוץ נמל
יותר מ-150 איש נהרגו ואלפים נפצעו. הנזק בביירות
(צילום: MCT)
לפי המקורות בסוכנות הביון, חיזבאללה הזמין כמויות דומות מהחומר באותה תקופה שבה הגיע לנמל. לדבריהם, המשלוחים נעשו על ידי "כוח קודס" במשמרות המהפכה של איראן, שאחראי לפעילות הצבאית מחוץ לגבולות המדינה. לפי העיתון, על העברת המשלוחים פיקד קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס שחוסל בינואר בתקיפה אמריקנית בעיראק.
המשלוח הראשון של האמוניום החנקתי נשלח ב-16 ביולי 2013. איראן העבירה לחיזבאללה 270 טונות וקיבלה בתמורה סכום השווה ל-179,399 אירו. ארבעה חודשים לאחר מכן, העבירה איראן משקל דומה מהחומר הכימי עבור מחיר מבצע של 140,693 אירו.
משלוח נוסף הגיע ללבנון באפריל 2014, אבל לא קיים מידע בנוגע לגודל המטען והסכום שחיזבאללה שילם תמורתו. המשלוח הראשון הועבר בקונטיינרים מיוחדים בעזרת מטוסים של משמרות המהפכה. שני המשלוחים האחרים נשלחו על גבי אניות ודרך היבשה, דרך גבול סוריה.
8 צפייה בגלריה
קאסם סולימאני
קאסם סולימאני
פיקד על העברת המשלוחים. סולימאני
(צילום: AP)
לפי הדיווח, אחד האנשים האחראים לעסקה, לקבלת החומר ולאחסונו בביירות, הוא מוחמד קסיר, בן 57, שנמצא ברשימת המבוקשים של ארה"ב מאז 2018. הוא נחשב לבורג חשוב ביחסים שבין חיזבאללה לסוריה ולאיראן, והוא האיש ששילם תמורת המשלוחים.
אחיו של קסיר, אחמד, נחשב למחבל המתאבד הראשון של חיזבאללה לאחר שהסיע מכונית לתוך בניין שבו שהו כוחות ישראליים בלבנון. 75 חיילים נהרגו בפיגוע. החומר שגרם לפיצוץ המשאית היה אותו החומר שגרם לפיצוץ לפני כשבועיים בבירות.
פורסם לראשונה: 22:55, 19.08.20