3 צפייה בגלריה
בני גנץ, וולודימיר זלנסקי
בני גנץ, וולודימיר זלנסקי
"ביקשנו נתונים שיאפשרו לנו לספק מערכות התראה". גנץ ונשיא אוקראינה זלנסקי
(צילום: EPA)
השיחה בין שר ההגנה האוקראיני אולכסיי רזניקוב לבין שר הביטחון בני גנץ, שתוכננה להתקיים היום (חמישי), נדחתה לבקשת האוקראינים. בקייב כועסים על גנץ בעקבות הצהרתו שלפיה ישראל תמשיך להימנע מהעברת נשק לאוקראינה, אלא לכל היותר מערכות התראה מפני טילים.
נציין כי בימים האחרונים נכשלו כמה יוזמות לארגן שיחה בין רזניקוב לגנץ: באוקראינה דיווחו פעם אחת שגנץ ביטל את השיחה, והפעם הצד האוקראיני היה זה שביטל אותה. לפי שעה לא ברור אם קייב תבקש לקיים את השיחה במועד אחר.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד
ראש הממשלה יאיר לפיד
ישוחח הערב עם שר החוץ האוקראיני. לפיד
(צילום: AFP)
אוקראינה, נזכיר, העבירה איגרת רשמית למשרד החוץ בירושלים, ובתוכה בקשה מפורשת לקבלת מערכות הגנה ישראליות בהקדם האפשרי. בין היתר מדובר על כיפת ברזל, שרביט קסמים, פטריוט, חץ וברק 8. גנץ, מצידו, הבהיר בתדרוך לשגרירי האיחוד האירופי כי המדיניות בעניין אוקראינה לא השתנתה - וישראל לא תעביר לה נשק. "אנחנו מעבירים תמיכה הומניטרית לאוקראינה, ומספקים מערכות מצילות חיים וציוד הגנתי. נמשיך לתמוך באוקראינה עם המגבלות שלנו".
עם זאת, גנץ חשף בתדרוך חידוש בחבילת הסיוע - בניית מערכת התראה חכמה מפני טילים, בדומה למערכת האזעקות שקיימת בישראל. "במסגרת הרחבת הסיוע ואספקת הציוד מציל החיים, פנינו לאוקראינה לקבלת נתונים שיאפשרו לנו לסייע בבניית ואספקת מערכת התראה חכמה מול איומים אוויריים ואחרים, כפי שיש בישראל", אמר שר הביטחון. "למערכת כזו יהיו יתרונות בהצלת חיי אזרחים ובמיקוד ההתראות והאזעקות לאזורים הרלוונטיים".
בכירים בקייב, כאמור, לא אהבו בלשון המעטה את דבריו של גנץ. "המשלחת האוקראינית שביקרה בישראל כבר בדצמבר, עוד לפני פרוץ המלחמה, העלתה בקשה למערכת ההתראה", אמרו. "אבל להגיד את זה עכשיו, זה נראה כמו בדיחה שאדם מבקש פיסת לחם ומישהו מציע לך כף. לצערנו, זאת העמדה המסורתית של גנץ".

3 צפייה בגלריה
שר ההגנה של טורקיה הולוסי אקאר אחרי שיחות ב איסטנבול בין אוקראינה ל רוסיה על חידוש ייצוא תבואה
שר ההגנה של טורקיה הולוסי אקאר אחרי שיחות ב איסטנבול בין אוקראינה ל רוסיה על חידוש ייצוא תבואה
פגישה עם שר ביטחון ישראל, לראשונה מאז 2012. שר ההגנה הטורקי
(צילום: רויטרס)
בכל מקרה, ראש הממשלה יאיר לפיד צפוי לערוך הערב שיחה עם שר החוץ של ארצם דמיטרו קולבה. השיחה תיערך על רקע איגרת רשמית שהעבירה אוקראינה למשרד החוץ בירושלים, ובתוכה בקשה מפורשת לקבלת מערכות הגנה ישראליות בהקדם האפשרי. בין היתר מדובר על כיפת ברזל, שרביט קסמים, פטריוט, חץ וברק 8.
בתוך כך, גנץ צפוי להמריא ביום רביעי בשבוע הבא לביקור מדיני-ביטחוני בטורקיה. במהלך הביקור צפוי גנץ להיפגש עם שר ההגנה של טורקיה, חולוסי אקאר, ולהתקבל במשמר כבוד במשרד ההגנה באנקרה. מדובר בביקור הראשון של שר ביטחון ישראלי בטורקיה מאז אהוד ברק ב-2012. לפני כחודשיים ביקר בטורקיה ראש האגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון, תא"ל (מיל') דרור שלום, לראשונה זה עשור. בפגישות שניהל שם סוכם על נושאים שידונו במעמד השרים.

זלנסקי מגייס את יהודי אוקראינה למאמצי ההסברה

בינתיים, אוקראינה מגבירה את הלחץ על ישראל לספק לה מערכות הגנה אוויריות - וראש לשכתו של נשיא אוקראינה, אנדריי ירמק, קרא בשיחת זום עם מנהיגי הקהילות היהודיות באוקראינה ללחוץ על ישראל להיענות לבקשה. הוא התייחס להרס שזורעים באוקראינה מל"טים מתאבדים שרכשה רוסיה מאיראן, ולמתקפות הטילים הנרחבות שמבצעת רוסיה, ואמר כי "מדובר ברצון להפחיד אזרחים שלווים, במאמצים להרוס את התשתית הקריטית של אוקראינה לפני החורף ולהביא את המדינה לחושך וכפור".

ירמק ציין כי השלטונות הרוסיים בוחנים אפשרות לרכוש טילים וכלי נשק אחרים לצורך התקפות על אוקראינה, וטען כי "רוסיה היא מדינת טרור, שמשתמשת באיראן כחלק ממאבקה בארצות הברית ובעלות בריתה, כולל ישראל. רוסיה היא חיזבאללה האירופי". הוא הדגיש כי ללא מערכות הגנה אוויריות אמינות, איש באוקראינה לא יוכל להרגיש בטוח: ילדים לא יוכלו ללכת לבית הספר, ואזרחים יישארו ללא חום וחשמל.
"בעלות בריתנו ושותפותינו, בפרט ארה"ב, בריטניה ומדינות אחרות, אישרו את תחילת העבודה על אספקת מערכות הגנה אווירית לאוקראינה", ציין ירמק. הוא קרא לישראל להצטרף לסיוע אפקטיבי לאוקראינה ואמר, כי בתקופה שבה התוקפן מהווה איום על כל העולם, אי אפשר להישאר משקיף מבחוץ. לדבריו, חשוב לפתוח שיתוף פעולה צבאי-טכני בין שתי המדינות.
ירמק ביקש ממנהיגי הקהילות היהודיות להפעיל לחץ על אזרחים ופוליטיקאים, וטען כי סיוע לאוקראינה נחוץ גם לשלום ישראל.