לא רק מסמך ההתרעה של שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן, שנמסר לבנימין נתניהו כבר ב-2016, חזה תרחיש מהסוג שהתרחש ב-7 באוקטובר. מהאוטוביוגרפיה שפרסם ראש הממשלה לפני שנה בדיוק לקראת הבחירות האחרונות, "ביבי: סיפור חיי", עולה כי מדינת ישראל, והוא עצמו, ידעו על תרחיש שלפיו כוחות חמאס מיומנים יחצו את הגדר ויחטפו בני ערובה לעזה.
בניגוד לטענות שהשמיעו מקורבי ראש הממשלה נגד ליברמן, על כך שלא פעל להשמדת חמאס, נתניהו עצמו מודה בספר שיו"ר ישראל ביתנו, יחד עם השר דאז נפתלי בנט, דחפו כבר לפני כמה שנים לפלישה קרקעית רחבה לשטח הרצועה לצורך חיסול הארגון.
על התקופה שקדמה למבצע "צוק איתן" וטיפול צה"ל במנהרות חמאס כתב נתניהו בספר: "חמאס התכוון להפתיע אותנו ולהחדיר לישראל בו-זמנית מאות מחבלים שייכנסו לגנים ולבתי ספר, ירצחו ישראלים ויגררו איתם בחזרה לרצועת עזה דרך המנהרות עשרות בני ערובה. אילו הצליחו בתוכניותיהם, התוצאה הייתה עלולה להיות קטסטרופלית".
1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ובנימין נתניהו במליאת הכנסת
נפתלי בנט ובנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנימין נתניהו ונפתלי בנט. "תשומת לבי הייתה נתונה לאיראן"
(צילום: יואב דודקביץ)
הכותרת
יושב על הגדר: הדילמה של נסראללה
23:20
בימים האחרונים התפתח ויכוח פומבי סביב חברי קבינט דאז, בנט וליברמן, שאל המלצותיהם לגבי עזה התייחס נתניהו לכאורה בביטול. בהמשך האוטוביוגרפיה הוא ציין כי המחיר לא שווה לדעתו את הפעולה שדרשו. וכך כתב: "במהלך המלחמה שבר נפתלי בנט בתמיכת אביגדור ליברמן נורמה שהייתה רווחת בישראל מאז קום המדינה. על אף שהיה חבר בקבינט המדיני-ביטחוני הוא תקף ללא הרף בפומבי את התנהלות הממשלה במלחמה, בעוד חיילי צה"ל עדיין מצויים תחת אש. שר הביטחון בוגי יעלון התייחס לבנט כ'שר המדליף מקודש הקודשים', כלומר מישיבות הקבינט החשאיות".
בהמשך הוסיף: "בגלוי תמך בנט בפלישה קרקעית מלאה כדי לכבוש את עזה. יעד זה היה כרוך בהרס חלקים נרחבים של עזה וברבבות הרוגים אזרחים. אחרי שישראל תחריב את שלטון החמאס היא תיאלץ לשלוט בשני מיליון עזתים לזמן בלתי ידוע. לא הייתה לי שום כוונה לעשות זאת, בפרט כשתשומת ליבי הייתה נתונה לנושא הגרעין האיראני, שאיים על עצם קיומנו.
"לאור הדרישות הפומביות החוזרות ונשנות של בנט בתמיכת ליברמן לכבוש את הרצועה, כינסתי את הקבינט. ביקשתי מהרמטכ"ל להציג את תכנית הכיבוש הקרקעי ואת המחיר שתגבה בחיי אדם. לאחר מכן ביקשתי ממשרד הביטחון להעריך את המשאבים שיידרשו לניהול עזה בתום המלחמה. האמנתי שהמחיר בחיי אדם ובמשאבים לא הצדיק פעולה כזו.
"התרשמתי שכל חברי הקבינט הסכימו איתי אף שהם לא ששו לומר זאת באופן פומבי. התעלמתי מהצביעות. במלחמה אנשים מצפים ממנהיגיהם לקבל את ההחלטות הנכונות, אך ישנם אלה שמרשים לעצמם לייצר מחלוקות פומביות, גם כשהם יודעים שעמדותיהם הלעומתיות אינן ראויות. החלטתי נגד פלישה קרקעית לכיבוש עזה.
"החתרנות נמשכה. ליברמן ובנט המשיכו לומר לתקשורת שהם מצדדים בפלישה לעזה וחיסול החמאס, עמדה שעליה הם לא נלחמו בקבינט. בנט אף העלה את הטענה האבסורדית המייחסת לו אישית את היוזמה להשמיד את מנהרות הטרור, למרות שצה"ל נערך".