נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ לעג השבוע לראש הממשלה בנימין נתניהו על רקע המשבר בין ישראל לממשל הדמוקרטי של הנשיא המכהן ג'ו ביידן, והעובדה שהאחרון מסרב להזמינו לבית הלבן ולהיפגש עמו.
טראמפ, שדיבר מול מנהיגים יהודים אורתודוקסים בניו ג'רזי ביום שני האחרון, בנאום שרק כעת התפרסם, הזכיר את העובדה שנתניהו בירך את ביידן על ניצחונו בבחירות לנשיאות ב-2020, ברכה שטראמפ הביע כבר בעבר זעם רב עליה, על רקע הטענות השקריות שלו לזיוף תוצאות הבחירות ההן.
"נתניהו היה הראשון להתקשר אליו, זה גרם לי להרגיש נהדר", אמר טראמפ בסרקזם. "הוא היה הראשון להתקשר, והם אפילו לא פוגשים את נתניהו". דבריו של טראמפ, יודגש, אינם מדויקים: הברכה של נתניהו לביידן נעשתה רק 12 שעות אחרי שכלי התקשורת ברחבי ארה"ב חזו את ניצחונו בבחירות לנשיאות בנובמבר 2020. אותה הכרזה הגיעה בעצמה לאחר ימים ארוכים של ספירת קולות מחודשת במדינות המפתח שבהן הקרב היה צמוד.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ודונלד טראמפ
בנימין נתניהו ודונלד טראמפ
"זה גרם לי להרגיש נהדר". טראמפ ונתניהו
(צילום: EPA)
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
משבר ביחסים. ביידן
(צילום: gettyimages)
בתחילת השבוע התבטא ביידן באופן חריג בריאיון לרשת CNN נגד מדיניות ממשלת ישראל ביהודה ושומרון ואמר כי "זו הממשלה הקיצונית ביותר שראיתי מימי גולדה מאיר". לדבריו, "שרים שאומרים 'אנחנו יכולים להתנחל בכל מקום שנרצה' הם חלק מהבעיה" - כשהוא מתייחס בעיקר לחברי מפלגות הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' ועוצמה יהודית של איתמר בן גביר.
אתמול, העיתונאי והפרשן הבכיר של ה"ניו יורק טיימס" תומאס פרידמן כתב בגלוי בטורו כי הנשיא ביידן התחיל "להעריך מחדש" את מערכת היחסים עם ישראל. על רקע ביקורו של הנשיא יצחק הרצוג בשבוע הבא בבית הלבן, פרידמן כתב: "אין לי ספק שנשיא ארה"ב יחמש את הנשיא הישראלי במסר - מתוך צער, לא כעס - שכאשר האינטרסים והערכים של ממשלת ארה"ב וממשלת ישראל נוטים לכיוונים שונים כל כך, הערכה מחדש של הקשר היא בלתי נמנעת".
עם זאת, בכירים אמריקנים שמקורבים לביידן הכחישו שהוחלט על התחלה של בחינה מחדש של היחסים. "תירגעו. הוא כותב מאמרים. זאת העמדה שלו. הוא שונא את נתניהו. אין חשיבה מחדש. נכון שיש כעס ורוגז על נתניהו אבל היה כעס ורוגז גם אצל אובמה, גם אצל קלינטון ואפילו אצל טראמפ שאתם כל כך מעריצים", הם אמרו. "אנחנו לא בוחנים שום דבר מחדש. עם כל הכבוד לפרידמן, הוא לא אלוהים. כולם צריכים לנשום עמוק. הנשיא ביידן כיוון בריאיון ל-CNN את דבריו לסמוטריץ' ולבן גביר, לא לנתניהו".