היוצר של סדרת הקומיקס המצליחה "דילברט", סקוט אדאמס, מוצא עצמו היום (א') במגננה אחרי ששורת כלי תקשורת בארה"ב הודיעו כי יפסיקו לפרסם את היצירה שלו בעקבות דברים שאמר בסרטון יוטיוב נגד שחורים, ובהם כינה אותם "ארגון שנאה". בין העיתונים שהודיעו על הורדת הסדרה גם "וושינגטון פוסט", "לוס אנג'לס טיימס", "בוסטון גלוב" ומאות העיתונים של רשת USA Today.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב קומיקס סקוט אדאמס דילברט
ארה"ב קומיקס סקוט אדאמס דילברט
אדאמס עם דילברט. "המוניטין נהרס לשארית חיי. אי אפשר לחזור מזה"
(צילום: רויטרס)
"דילברט" היא סדרת קומיקס סאטירית שזכתה לפופולריות גדולה מאז שנות ה-90 ועוסקת בתרבות המשרד האמריקנית. במוקד הסדרה עומדת דמותו של דילברט, המתמודד עם טיפוסים משרדיים מעצבנים ועם מצבים מביכים. מלבד פרסומה במאות עיתונים ברחבי אמריקה גם הולידה הסדרה מוצרים נלווים כגון סדרת טלוויזיה, משחק מחשב ובובות.
יוצר הסדרה אדאמס, בן 65, כבר עורר בעבר כעס בגין עמדות שנויות במחלוקת שהביע, אבל סרטון שפרסם ביום רביעי שעבר היה עבור רבים הקש ששבר את גב הגמל. בסרטון התייחס אדאמס לסקר שפרסם מכון הסקרים "רסמוסן", המזוהה עם המחנה השמרני בארה"ב, ושבו רק 53% מהמשיבים השחורים הביעו הסכמה עם ההצהרה "זה בסדר להיות לבן", בעוד 26% התנגדו לו והשאר אמרו שהם אינם בטוחים. יצוין כי עבור אמריקנים רבים להצהרה זו יש משמעות עמוקה יותר מכפי שנדמה תחילה: המשפט "זה בסדר להיות לבן" היה חלק מקמפיין הטרלה שקידמו בשנת 2017 חברים ברשת החברתית 4chan – ביתם של שמרנים רבים, בהם גם חורשי קונספירציות – ולאחר מכן היא אומצה כסיסמה על-ידי חלק מהגזענים הלבנים הדוגלים בעליונות האדם הלבן.
בעקבות הסקר אמר אדאמס על השחורים בסרטון: "אם מבחינת חצי מהשחורים זה לא בסדר להיות לבן – לפי הסקר הזה, לא לפי מה שאני אומר, לפי הסקר הזה – אז זה ארגון שנאה, ואני לא רוצה שום קשר אליו. בהתבסס על הדרך הנוכחית שבה הולכים הדברים, העצה הטובה ביותר שאני יכול לתת ללבנים היא להתרחק לכל הרוחות מהשחורים". לאורך הסרטון הוא כינה את השחורים "קבוצה גזענית", ואמר שאין לו כוונה לעזור עוד לשחורים אמריקנים.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב קומיקס סקוט אדאמס דילברט
ארה"ב קומיקס סקוט אדאמס דילברט
"רק ניסיתי להעלות נקודה". אדאמס ודילברט
(צילום: AP)
התגובות המעשיות החלו להגיע בחלוף יומיים. רשת התקשורת USA Today, המפעילה מאות עיתונים ברחבי ארה"ב, הודיעה ביום שישי כי בשל "הצהרותיו המפלות", כדבריה, לא תפרסם עוד את סדרת הקומיקס של אדאמס, והעיתון Tha Plain Dealer מקליבלנד, אוהיו, מסר הודעה דומה. אחריהם הודיעה גם קבוצת Mlive Media, המפעילה שמונה כלי תקשורת במישיגן, כי לא תפרסם עוד את הקומיקס, ונימקה זאת ב"התפרצות הגזענית הלא-מתנצלת" של סקוט: "יש לנו אפס סובלנות לגזענות". "וושינגטון פוסט" ו"לוס אנג'לס טיימס", מהעיתונים הגדולים בארה"ב, הודיעו כי יחדלו מפרסום הקומיקס אחרי גיליונות סוף השבוע, שבהם היה מאוחר מדי להכניס שינויים.
אדאמס, שאת הקומיקס הראשון בסדרה פרסם ב-1989, ניסה להתגונן בסוף השבוע והאשים את יריביו: "הם שונאים אותי ומבטלים אותי". בסרטון שפרסם אתמול טען כי בדברים שאמר נגד השחורים ביום רביעי רק ניסה להעלות נקודה ולהביע את הרעיון שכל אדם צריך לקבל יחס כאדם בפני עצמו, בלי אפליה, "אבל צריך גם להימנע מכל קבוצה שלא מכבדת אותך, אפילו אם יש בתוך הקבוצה הזו אנשים שהם בסדר". בדברים שאמר בסוף השבוע הודה אדאמס שהקריירה שלו נהרסה: "עד יום שני, אבוטל כבר כמעט לגמרי. רוב ההכנסה שלי תיעלם עד השבוע הבא. המוניטין שלי נהרס לשארית חיי. אי אפשר לחזור מזה".
בעבר כבר טען אדאמס כי כמה פרויקטים שלו בוטלו בשל היותו לבן. בשנת 2022, בצעד שגרר ביקורת גם כן, הוא שילב ב"דילברט" לראשונה דמות שחורה, נתן לה את השם "דייב המהנדס השחור", ובעזרתה ניסה ללעוג לרעיון של גיוון במקום העבודה וזהות טרנסג'נדרית.