פרשה ביטחונית גדולה מטלטלת את דנמרק: בבית משפט בקופנהגן נחשף אתמול (יום ב') כי הרשויות במדינה הנורדית עצרו את לארס פינדסן, ראש סוכנות מודיעין החוץ FE, בחשד למעורבות בהדלפת חומר מסווג ביותר, וכי הוא מוחזק במעצר בחשאי כבר יותר מחודש. גילוי מעצרו התאפשר רק אתמול בעקבות הסרת צו איסור פרסום.
2 צפייה בגלריה
הסכנה: נזק חמור ביותר לדנמרק ולמדינות באיחוד האירופי. הדגל הדני
הסכנה: נזק חמור ביותר לדנמרק ולמדינות באיחוד האירופי. הדגל הדני
הסכנה: נזק חמור ביותר לדנמרק ולמדינות באיחוד האירופי. הדגל הדני
(צילום: shutterstock)
ראשיתה של הפרשה בחודש שעבר, אז נעצרו ארבעה עובדים בעבר ובהווה בשתי סוכנויות המודיעין של דנמרק – שירות המודיעין המשטרתי (PET), המתמקד במודיעין לענייני פנים, ושירות המודיעין FE, המתמקד במודיעין לענייני חוץ. ארבעת הבכירים, שכעת מתברר כי פינדסן הוא אחד מהם, נעצרו בחשד שהדליפו מידע מסווג ביותר. פינדסן עמד בראש PET בשנים 2007-2002 ובראש FE בשנים 2020-2015. ב-2020 הושעה, אך בהמשך בוטלה ההשעיה.
לפי שעה, מעט מאוד פרטים ידועים על המעשים המיוחסים לפינדסן, העצור היחיד מבין הארבעה שעודנו מוחזק במעצר: הרשויות כמעט שלא פרסמו מידע בעניין, וההליכים מתנהלים מאחורי דלתיים סגורות. עם זאת, רשת DR הדנית דיווחה כי לפי מקורותיה החשד הוא שהארבעה הדליפו מידע לכלי תקשורת דניים. בשנה שעברה פרסמו כמה כלי תקשורת בדנמרק פרטים על פעילותו של המודיעין הדני בהתבסס על מידע מסווג.
2 צפייה בגלריה
קופנהגן
קופנהגן
הבירה קופנהגן. פינדסן: "זה לא שפוי"
(shutterstock)
נגד כל שלושת העצורים האחרים בפרשה כבר הוגשו כתבי אישום, ולפי ה-PET הם מואשמים בהם בהפרת סעיפים בחוק העונשין, הכולל בגידה, משום שמסרו מידע מסווג ביותר. השירות ציין כי חשיפה של מידע ברמת סיווג שכזו עלולה לגרום לדנמרק ולמדינות באיחוד האירופי ובנאט"ו נזק חמור ביותר אם יועבר הלאה, לגורמים נוספים. אם ההאשמות יתבררו כנכונות, הדבר עלול לפגוע מאוד בתדמיתו של המודיעין הדני בעולם.
בשימוע שבו נחשף מעצרו אמר פינדסן בן ה-57 לכתבים כי הוא כופר באשמה, וטען: "זה לא שפוי". העונש המרבי שעשוי להיגזר עליו אם יורשע במעשים המיוחסים לו הוא 12 שנות מאסר. השופט האריך את מעצרו עד 4 בפברואר.
אין זו ההסתבכות הראשונה של פינדסן והמודיעין הדני בשנים האחרונות. באוגוסט 2020 הושעה פינדסן מתפקידו אחרי שגוף המפקח על המודיעין הדני מתח ביקורת חריפה על התנהלות ה-FE בפרשת מעקבים אחרי אזרחים דנים: לפי הטענות, הסוכנות של פינדסן אספה מידע על אזרחים פרטיים דניים וחלקה אותו עם לפחות שירות מודיעין זר אחד, כנראה הסוכנות האמריקנית לביטחון לאומי (NSA). פינדסן ובכירים אחרים במודיעין הדני הושעו אז בעקבות טענות שהסתירו מידע על המעקבים ושיקרו לרשויות. בחודש שעבר פטרה ועדת חקירה את ההאשמות הללו, וההשעיות בוטלו.