לפני מספר שבועות התעוררה גרמניה הליברלית לחדשות מטרידות על פגישה חשאית של אנשי ימין קיצוני, שנערכה במלון בפוטסדם במזרח המדינה. בפגישה השתתפו גם חברים במפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" (AFD) הפופולארית, ניאו-נאצים וקיצוניים נוספים ששואפים לערער את הדמוקרטיה הגרמנית. הנוכחים העלו בפגישה את רעיון ההגירה מחדש: גירוש מהמדינה של תושבים בעלי רקע הגירתי, כולל אלו שמחזיקים באזרחות גרמנית.
כעת מתברר כי זו היתה רק יריית הפתיחה, המתאבן למנה העיקרית שמתכנן הימין הקיצוני אם יתפוס שוב את השלטון. לפי דיווח של RTL, הערוץ הפרטי הגדול בגרמניה, צעירי תנועת הימין של ה-AFD דנו ביניהם ברעיון לפיו יהודים, ומהגרים, ייכלאו בגטאות. תחקירני הערוץ הצליחו להסתנן לכינוס של צעירי המפלגה, ודיווחו שהנוכחים העלו אפשרות לירות בנשים ובילדים שיתנגדו לכליאתם בגטאות. צעירי המפלגה הציעו לגייס מתנגדים שיהיו מוכנים לפתוח באש במי שיתנגד.
5 צפייה בגלריה
גרמניה פלאואן הפגנת ימין קיצוני ניאו נאצים 1 ב מאי יום השואה
גרמניה פלאואן הפגנת ימין קיצוני ניאו נאצים 1 ב מאי יום השואה
הימין הקיצוני בגרמניה מתחזק, והציבור הליברלי מודאג
(צילום: gettyimages)
יש לציין כי בית המשפט בגרמניה הכיר בצעירי ה-AFD כתנועת ימין קיצונית, וככזו היא נתונה למעקב של המשרד לשמירה החוקה הגרמנית (המקבילה הגרמנית של השב״כ) .
במשך שנים התבלטו צעירי ״אלטרנטיבה לגרמניה״ כמי שנוקטים בקו נוקשה ושפה בוטה יותר ברטוריקה האתני-לאומית שלהם. הם מפגינים במובהק נגד מה שהם מכנים ה"דה-גרמניזציה" של ארצם, מוחים על "פלישת האפריקנים" לאירופה, ומזהירים מפני הגעתם של "האנסים הפליטים".
5 צפייה בגלריה
הפגנה של הימין הקיצוני בעיר קמניץ בגרמניה
הפגנה של הימין הקיצוני בעיר קמניץ בגרמניה
נגד "דה-גרמניזציה", בעד גירוש מהגרים
(צילום: EPA)
כתבים מערוץ RTL שהצליחו להסתנן לטקסים לזכר ההרוגים הנאצים במלחמת העולם השנייה, מספרים כי במהלך הטקס בעיר באוצן - אחד ממעוזי הימין במזרח גרמניה - הביעו המשתפים תמיכה לא רק בהרוגים הנאצים, אלא גם ברעיונות אותם ייצגו.
״שאלתם את עצמכם פעם מדוע ליהודים תמיד היו בעיות, ואיך ב-4,000 השנים האחרונות הם תמיד היו שנואים על-ידי המדינות שאירחו אותם, לא משנה איפה הם היו?", שאל אחד הדוברים. "הפתרון הוא לשים אותם בגטו עד שהם ילכו". דובר אחר טען שיש לשים את כל בעלי הרקע ההגירתי בגטאות ״ולתת להם מנות אוכל במשורה, עד שהם יכריחו את עצמם לעזוב מרוב רעב״.
דוברים אחרים הציעו כי ספרו של אדולף היטלר, "מיין קאמפף", ייכנס לתוכנית הלימודים והתלמידים יחויבו לקרוא אותו. הצעה נוספת היא שכל זוג גרמני יידרש להביא לעולם ארבעה ילדים לפחות, כדי לפתור את בעיית הדמוגרפיה. "יכול להיות שתהיה התנגדות למהלכים שלנו, זה אפילו צפוי", אמר אחד הדוברים, "עלינו לגייס מתנדבים שיסכימו לירות בכל מי שמתנגד".
5 צפייה בגלריה
גרמניה הפגנת ענק ברלין מול ה פרלמנט נגד ימין קיצוני מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה AfD על השלט כתוב נאצים החוצה
גרמניה הפגנת ענק ברלין מול ה פרלמנט נגד ימין קיצוני מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה AfD על השלט כתוב נאצים החוצה
"נאצים החוצה". הפגנות נגד הימין הקיצוני בגרמניה
(צילום: CHRISTIAN MANG / AFP)
5 צפייה בגלריה
גרמניה מינכן הפגנת ענק נגד ימין קיצוני אלטרנטיבה לגרמניה AfD
גרמניה מינכן הפגנת ענק נגד ימין קיצוני אלטרנטיבה לגרמניה AfD
(צילום: Johannes Simon/Getty Images)
השנה יתקיימו בחירות בשלוש מדינות מחוז חשובות במזרח גרמניה. הסקרים בקרב כלל האוכלוסייה מראים על תמיכה של כ-20% ב"אלטרנטיבה לגרמניה" (המפלגה השנייה בגודלה), אך בקרב אותן מדינות מזרחיות התמיכה גדולה יותר - ובסקרים היא זוכה לתמיכה של יותר מ-35%.
התחקיר שפורסם אתמול עורר הדים רבים בגרמניה. ב"אלטרנטיבה לגרמניה", וגם בתנועת הצעירים שלה, טענו שאין להם קשר להצהרות האנטי-חוקתיות והבלתי אנושיות האלה. אותם גורמים העלו אפשרות שאותם מסרים קיצוניים "הושתלו" על-ידי גורמי חוק שנכחו בפגישה.