בישראל עדיין ממתינים לתשובת חמאס לגבי עסקה, שבמסגרתה ישוחררו חטופים ישראלים - שנחטפו על ידי חמאס ב-7 באוקטובר. בינתיים התייחס הערב (יום ג') בכיר ישראלי לעסקה אפשרית. הבכיר אמר: "הלכנו כברת דרך ארוכה ביותר לקראת עסקה. כלל הגורמים בזירה הבינלאומית יודעים את זה, גם ובמיוחד המצרים יחד עם קטאר והאמריקנים. איננו יודעים מה סינוואר יחליט, אנחנו בישראל עשינו את כל מה שצריך כדי להביא לעסקה".
מסיבת עיתונאים של משפחות החטופים בתל אביב
(צילום: ליאור שרון)

הבכיר הישראלי הוסיף כי "עסקה כזו חשובה מאוד קודם כל לחטופים, לבני המשפחות ולעם ישראל כולו, אבל היא חשובה גם למצרים ולגורמים רבים אחרים בזירה הבינלאומית. התנהלות החמאס תצביע על הכיוון שלו - להסלים, להקצין ולהתעמת או לנסות לסייע לאוכלוסיית עזה בהפוגה הומניטרית אחרי חודשים ארוכים של מלחמה".
הוא התייחס גם לפעולה ישראלית ברפיח: "הממשק לרפיח, המעוז האחרון, השלב האחרון בפירוק צבא החמאס , הצעה ישראלית נדיבה ביותר - זה-ה Money time. איננו יודעים מתי חמאס ישיב: אולי מחרתיים, אולי מחר בלילה".
2 צפייה בגלריה
משפחות חטופים מפגינות בשער בגין בתל אביב
משפחות חטופים מפגינות בשער בגין בתל אביב
משפחות חטופים מפגינות בשער בגין בתל אביב
(צילום: שב"פ)
במקביל, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שיגיע הלילה לביקור, אמר כי יגיע "עם רשימה של דברים שישראל צריכה לעשות". בלינקן אמר בנוסף כי המזח הימי שמקימה ארה"ב ברצועה יהיה מוכן בעוד שבוע, וכי "צריך לעשות יותר עבור העזתים". מזכיר המדינה הדגיש, בזמן ההמתנה לתשובת סינוואר לעסקה המוצעת: "אין יותר עיכובים, אין יותר תירוצים, זמן חמאס לפעול - הוא עכשיו".
גם בוושינגטון התייחסו לעסקה אפשרית. מהבית הלבן נמסר בנוגע לעסקה המוצעת: "היא טובה, מפצירים בחמאס לקבל אותה". עוד נמסר: "אין ספק לגבי רצינות ישראל במו"מ לעסקה לשחרור חטופים. תוצאות העסקה - שישה שבועות של הפוגה מהקרבות".
בצהריים התייחס גם ראש הממשלה בנימין נתניהו לעסקה אפשרית. במפגש עם 20 משפחות של נופלים וחטופים מפורום הגבורה ופורום התקווה, אמר נתניהו כי אין שינוי במטרות המלחמה, וציין כי "התחלנו את פעולות הפינוי של האוכלוסייה ברפיח - רפיח תהיה בקרוב. ניכנס אליה ונחסל את גדודי החמאס שם - עם או בלי עסקה".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בפגישה עם נציגי משפחות חטופים ומשפחות שכולות מפורום "הגבורה" ופורום "תקווה", במשרד רה"מ בירושלים
בנימין נתניהו בפגישה עם נציגי משפחות חטופים ומשפחות שכולות מפורום "הגבורה" ופורום "תקווה", במשרד רה"מ בירושלים
בנימין נתניהו בפגישה עם נציגי משפחות חטופים ומשפחות שכולות מפורום "הגבורה" ופורום "תקווה", במשרד רה"מ בירושלים
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
לדבריו, "כל מה שהגדרנו אחרי 7 באוקטובר - אין שינוי". עוד אמר ראש הממשלה כי המלחמה ממשיכה, שתהיה פעולה ברפיח ושישראל לא תיכנע לחמאס. בני המשפחות ביקשו לחזק את ידי נתניהו מול הלחצים, וסיפרו שיצאו מהפגישה אופטימיים.
נתניהו הוסיף כי "במקביל, יש מאמצים לעסקה. עד היום פעלנו לשחרר מחצית מהחטופים - זה לא שלא טיפלנו. אבל ברור שאנחנו בבעיה גדולה מאוד". הוא ציין עוד כי "אמרו לנו שלא נחזור למלחמה אם נעשה הפסקה - וחזרנו. הרעיון שנפסיק את המלחמה לא בא בחשבון בלי שנפרק את ארבעת הגדודים של חמאס ברפיח. האם יכול להיות שחרור חלקי של חטופים? חמאס מתעקש על דבר אחד - סיום המלחמה, ואת זה הוא לעולם לא יקבל. אני לא מוכן לתת את זה. לכן, אם זה המצב - וכרגע זה המצב - זה גם לא יהיה. יכול להיות שיש אנשים שאומרים שהם מוכנים לסיים את המלחמה ולתת לחמאס לחזור. אני לא מוכן לקבל את זה. יש תנאים הכרחיים לניצחון. השאלה אם יהיה שחרור חטופים או לא תלויה בהאם חמאס מתנער מהדרישה שלו לסיום המלחמה".