מזכיר הממשלה יוסי פוקס ערך הערב (ראשון) משאל טלפוני בין השרים כדי לאשר את מינויו של שר המשפטים יריב לוין לממלא מקום ראש הממשלה, בזמן שבנימין נתניהו יעבור הלילה ניתוח בקע. בצעד חריג, סירב שר הכלכלה ניר ברקת לתמוך במינוי הזמני של עמיתו מהליכוד - מבלי להסביר מדוע.
לוין, כאמור, ימלא את מקומו של נתניהו בזמן הניתוח. אך במקרה של נבצרות בשל חוסר כשירות רפואית אין בחוק ממלא מקום לראש הממשלה, שכן נתניהו מעולם לא שש למנות לעצמו אחד כזה. המשמעות היא שכשראש ממשלה מכהן נמצא בנבצרות בשל סיבה רפואית, על השרים להתכנס לישיבה דחופה שבה ייבחר אחד מהם, שהוא גם חבר כנסת, לממלא מקום זמני למשך כשלושה חודשים.
1 צפייה בגלריה
השרים ניר ברקת ויריב לוין. לא תמך
השרים ניר ברקת ויריב לוין. לא תמך
השרים ניר ברקת ויריב לוין. לא תמך
(צילום: דנה קופל, יונתן זינדל)
אם חלילה המצב הרפואי נמשך, בתום שלושה חודשים יש שתי אפשרויות: או שתוקם ממשלה חדשה בכנסת הנוכחית, או שהכנסת תתפזר - ואז יתקיימו בחירות. במקרה שתוקם ממשלה חדשה מתוך הכנסת, גם יתקיימו פריימריז בליכוד.
ביולי האחרון כיהן לוין כראש ממשלה זמני למשך שעה ו-20 דקות, בזמן שנתניהו עבר הליך להשתלת קוצב לב. בינואר 2023 עבר נתניהו בדיקת גסטרו יזומה ושגרתית תחת טשטוש חלקי, ואז השר לשעבר אריה דרעי מילא את מקומו בזמן הבדיקה.
לפני שנה אושר בכנסת חוק הנבצרות, שלפיו ניתן להוציא ראש ממשלה לנבצרות רק מסיבות רפואיות. אלא שהחוק, בהוראת בג"ץ - נדחה לכנסת הבאה, מאחר ששופטי בג"ץ סברו שמדובר בחוק פרסונלי שנתפר עבור נתניהו. בחוק נקבע כי הוצאה לנבצרות תיעשה רק במקרה שבו ראש הממשלה יודיע בעצמו שאיננו מסוגל פיזית או נפשית למלא את תפקידו, או במקרה שבו 75% מחברי הממשלה יבקשו להוציא אותו לנבצרות בניגוד לרצונו, ואז תובא הבקשה להצבעה בכנסת - שם יידרש רוב של 80 ח"כים למהלך.
על פי החוק - שכאמור ייכנס לתוקף בכנסת הבאה, במקרה כזה, על ראש הממשלה יהיה לכנס את הממשלה בתוך שלושה ימים ממועד הגשת הבקשה או במועד מאוחר יותר אם התבקש לכך בבקשה. אם ישיבת הממשלה לא כונסה בתוך שלושה ימים, יכנס מזכיר הממשלה את הממשלה באופן מיידי וממלא מקום ראש הממשלה ינהל את הישיבה. החלטת הממשלה במקרה זה תעמוד לתוקפה של שלושה ימים ותובא לאישור ועדת הכנסת.
אם החלטת הממשלה ניתנה מטעמי בריאות, תהיה החלטת ועדת הכנסת גם על יסוד חוות דעת רפואית והיא תהיה רשאית לקבוע שהנבצרות תימשך לא יותר משבעה ימים מיום החלטת הממשלה. אם ראש הממשלה לא יגיש חוות דעת רפואית בהתאם לכללים, ייחשב הדבר כאילו הודיע על נבצרותו.