זמן קצר לפני פתיחת מליאת הכנסת למרתון ההצבעות, התכנסו בצהריים (שני) חברי הכנסת לישיבות הסיעה האחרונות לפני הבחירות - והקדישו אותן להצגת ההישגים והיעדים לתקופה הקרובה. יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אמר כי הוא מעוניין למצות את האפשרות להקמת ממשלה חלופית בכנסת הזו - ולדחות את פיזור הכנסת לשבוע הבא, בעוד שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ שלל על הסף הקמת ממשלה שכזו בראשות נתניהו. ynet העביר בשידור חי את הצהרות מנהיגי המפלגות.
6 צפייה בגלריה
גנץ שולל ממשלה חלופית, סמוטריץ' דוחף לכזו
גנץ שולל ממשלה חלופית, סמוטריץ' דוחף לכזו
גנץ שולל ממשלה חלופית, סמוטריץ' דוחף לכזו
(צילום: יואב דודקביץ')

עוד לפני הצהרות השניים שר האוצר אביגדור ליברמן הדגיש כי פניו לקואליציה שמכירה בישראל כמדינה יהודית - ופסל את האפשרות לשבת עם מפלגת הציונות הדתית. "אני משתדל להיות ריאליסט, למרות שבמציאות המורכבת שלנו כל תסריט דמיוני הוא אפשרי", אמר שר האוצר בפתח ישיבת סיעתו. ליברמן העריך כי לא תקום ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית ואמר: "בסופו של דבר מגיעים לבחירות. אני לא רואה ממשלה חלופית, אבל אי אפשר לפסול שום דבר. כמובן שיהיו עוד דרמות".
6 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
"כמובן שיהיו עוד דרמות". ליברמן
(צילום: עמית שאבי)
שר האוצר הבהיר כי מבחינתו הקואליציה האידיאלית היא ממרצ ועד ימינה. "הציונות הדתית היא מפלגה אנטי-ציונית שדוגלת במדינת הלכה. רק בכנסת הזאת הגישו הצעות לביטול חוק השבות ויוזמות דומות", אמר ליבמן. "זה פשוט בניגוד מוחלט לכל התפיסה הציונית".
כשנשאל אם יסכים להסתמך על "רשת ביטחון" מצד הרשימה המשותפת, השיב ליברמן כי "מי שתמיד מקבלים רשת ביטחון וייצאו מגדרם כדי לשבח אחד את השני אלה גפני וטיבי. המשותפת, ש"ס ויהדות התורה. אפשר לראות מי חבר של מי, הכל גלוי". הוא הדגיש שמפלגת רע"מ לא פסולה בעיניו, מאחר שמנסור עבאס מכיר בישראל כמדינה יהודית: "זה משהו שבאמת לא שמעתי מעולם ממנהיג של מדינה ערבית כלשהי", אמר ליברמן.
יו"ר הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', התייחס גם כן להליכה הצפויה לבחירות ואמר: "אנחנו באירוע דרמטי שלא נאמר הזוי. אנשים שבמשך שנה שלמה הטיפו על הצורך למנוע בחירות על כל מה שבא בעקבותיהם. אנשים שנימקו והצדיקו בצורך למנוע בחירות הפניית עורף לכל ההבטחות, הצדיקו הקמת ממשלת שמאל שנתמכת ע"י האחים המוסלמים, גוררים כעת את מדינת ישראל לבחירות הכי מהר שרק אפשר כדי שחס וחלילה אף אחד לא יקים ממשלה לאומית".
לדבריו, "מעבר לזה שזה חושף את הצביעות הגדולה והשקר, יש כאן חוסר אחריות אדיר למדינת ישראל". הוא אמר כי עדיין לא ויתר על הקמת ממשלה חלופית בכנסת הזו: "אפשר למנוע את זה, הימין הוא הרוב במדינת ישראל ובכנסת. אנחנו נעשה הכל כדי לדחות את פיזור הכנסת לשבוע הבא, ננקוט בכל הצעדים העומדים לרשותנו מול הדורסנות של הקואליציה הזו. נהפוך כל אבן כדי למנוע את ההליכה המיותרת הזו לבחירות וכדי להקים ממשלה יציבה".
הוא הוסיף: "אני קורא לסער, שאשא ביטון, לאיילת ואביר - גלו מנהיגות. אל תיגררו אחרי אופורטינסט חסר אחריות (לפיד) שאין שום דבר מעניין אותו פרט מלקבל את ראשות הממשלה. אם חלילה נגיע לבחירות, הציבור לא ישכח ולא יסלח. זה יהיה חטא גדול של הממשלה הזו".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
גנץ על נתניהו: "נעשה הכל כדי למנוע ממשלה חלופית בהובלתו"
(צילום: יואב דודקביץ)
6 צפייה בגלריה
משה גפני בכינוס ראשון של גוש האופוזיציה
משה גפני בכינוס ראשון של גוש האופוזיציה
גפני אחרי התייעצות עם מנהיג דגל התורה, הרב אדלשטיין: "לא מעוניינים בבחירות"
(צילום: אלכס קולומויסקי )
מעט לאחר הצהרתו של סמוטריץ' הודיע יו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני, כי לאחר התייעצות שקיים עם הרב אדלשטיין הוא הודיע לנתניהו: "אנחנו עושים כל מאמץ כדי למנוע את הבחירות המיותרות הללו". גפני ציין: "אם לא נצליח - אז התאריך המוסכם לבחירות הוא 25 באוקטובר". נסביר, גפני מעוניין בקיום הבחירות לפני חידוש הלימודים בישיבות.
אחריהם סיפק גנץ הצהרה גם כן בפתח ישיבת הסיעה של כחול לבן ואמר: "לצערי, מדינת ישראל הולכת לבחירות בפעם החמישית בתוך פחות מארבע שנים. נעשה את הכל כדי שלא תקום ממשלה חלופית בכנסת הזו בהובלת נתניהו". הוא נשאל אם יסכים לממשלה שבה הוא ראשון ברוטציה וציין: "אני לא רואה היתכנות לזה. נלך לבחירות בראש מורם כי זו האלטרנטיבה הכי פחות גרועה בעת הזו. הממשלה הנוכחית היא ממשלה טובה, אמנם היא לא תוחזקה ולא החזיקה מעמד, אבל הוכחנו שאפשר לפעול ביחד - דתיים וחילונים, יהודים וערבים, ימין ושמאל".
גנץ גם הוסיף כי "היה ראוי שניאבק על קיומה של הממשלה, אני באופן אישי פעלתי מול הגורמים הנדרשים בקואליציה בכדי שהממשלה תחזיק מעמד. ולצד זאת, אני מבין את ראש הממשלה, ומכבד את בחירתו ואת הדרך המכבדת שבה פעל. נצא לבחירות מתוך מטרה להקים אחריהן ממשלת אחדות רחבה ויציבה שתאריך ימים".
6 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
"נבוא חזקים לבחירות". הורוביץ
(צילום: עמית שאבי)
קודם לכן הציג שר הבריאות ניצן הורוביץ את הצעדים שאושרו בוועדת העבודה והרווחה להקלה על נשים שרוצות לעבור הפסקת היריון, והודה לח"כיות ממפלגתו שסייעו לקדמן.
הורוביץ הדגיש כי "בשנה האחרונה אחרי הרבה מאוד זמן ראינו איך נראית ממשלה שעובדת, שרים שעובדים, משרדי ממשלה מתפקדים, תקציב מדינה שעובר. מדינה מתפקדת אחרי שנים שהוחזקה כבת ערובה של ראש ממשלה הנאשם בפלילים, בעבירות חמורות. זאת ממשלה מצוינת שעצרה את שיח הביבים, את ההסתה והשנאה שהציפו את המדינה. בפעם ראשונה מאז קום המדינה שיש נציגות אמיתית של כלל החברה הישראלית. אנחנו גאים גם מאוד בחלק של מרצ בממשלה הזאת, וכדי לשמר את ההישג ולשמור על השפיות - נילחם כדי לשמר את ההישג הזה".
6 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
"נמשיך את התחלת התיקון". מיכאלי
(צילום: יואב דודקביץ')
למרות שח"כית סוררת ממפלגתו הפילה שורת הצבעות קריטיות לקואליציה, שר הבריאות הדגיש כי "מרצ היא המפלגה שעשתה את הויתורים הכבדים ביותר מכל מפלגות הקואליציה כדי שהממשלה תחזיק. לא היה לנו קל, אבל עשינו את זה למען הממשלה והבוחרים שלנו ובמקביל היינו עשייה הכי אפקטיבית בכנסת עם הכי הרבה הישגים". הוא ציין כי "התקופה הקרובה תהיה סופר חשובה, לבוא לבחירות חזקים ונחושים יותר, וגם לבלום את בן גביר ונתניהו וגם להבטיח מרצ חזקה".
יו"ר העבודה מרב מיכאלי התייחסה לפריימריז הצפויים ברשימתה ואמרה כי המפלגה יוצאת לבחירות ב"ראש מורם", כלשונה. "הצלחנו להקים קואליציה טובה למדינת ישראל. בשבועות הקרובים מפלגת העבודה מייצאת מפלגה איכותית. הרשימה תחזור לכנסת איכותית יותר ואנחנו נקים ממשלה שתמשיך את התחלת התיקון למדינת ישראל".