אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, טורקיה צפויה לגרש בשבת את דני אווקה (35), הישראלי מיבנה שנידון ל-10 שנות מאסר בגין הברחת צמח הגת דרך טורקיה וריצה עד כה 4 וחצי שנות מאסר, מתוכם השנה וחצי האחרונות במעצר בית. אווקה צפוי להשתחרר לאחר התערבות של נשיא המדינה יצחק הרצוג - שפנה בעניין למקבילו הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן. גם שר החוץ אלי כהן היה מעורב במגעים לשחרורו.
אווקה הוא הישראלי שקיבל את עונש המאסר הכבד ביותר בגין הברחת גת - דבר שהפך בשנים האחרונות לטרנד שבו רשתות מפתות אנשים מוחלשים להבריח גת מישראל לאירופה ועל הדרך לעשות רווח קל. זהות המפעילים של אותן רשתות ידועות לרשויות בישראל, אך הן לא עושות דבר מכיוון שגת הוא חוקי בישראל - מטעות את הבלדרים לחשוב שגת הוא חוקי לגמרי למרות שבכמה מדינות באירופה הוא נחשב סם אסור.
3 צפייה בגלריה
דני אווקה שנידון ל 10 שנות מאסר בגין הברחת סם מסוג גת
דני אווקה שנידון ל 10 שנות מאסר בגין הברחת סם מסוג גת
ישוחרר אחרי שנים במעצר. דני אווקה
אווקה הוא ישראלי נורמטיבי ששירת בצבא, ללא עבר פלילי, שעבר תקופה קשה בחיים לאחר שהיה מעורב בתאונת דרכים שהשביתה אותו. עבריינים פיתו אותו להטיס גת לגרמניה - ושיקרו לו שזה חוקי לגמרי. הוא נסע עם 100 דולר בכיס ונעצר ב-22 בינואר 2019 בטיסת ההמשך באיסטנבול כשבמזוודה שלו 34 ק"ג גת. בטורקיה גת נחשב סם אסור.
הישראלי טען בחקירתו כי לידיעתו ההחזקה והשימוש של גת בצורתו הטבעית הינו חוקי בישראל, והוא טעה לחשוב שהדבר מותר גם במדינות אחרות. אווקה נידון כאמור לעונש מאסר ממושך וקנס כספי של 20 אלף לירות טורקיות. השנים הראשונות בכלא היו סיוט. הוא סבל מהתנכלויות מצד אסירים סורים ואיראנים שידעו שהוא ישראלי. לאחר התערבות הרשויות בישראל, הועבר לבית כלא אחר.
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
הרצוג פנה לארדואן, וביקש את התערבותו
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
פנינה תמנו-שטה בני גנץ ויאיר לפיד בהצהרה
פנינה תמנו-שטה בני גנץ ויאיר לפיד בהצהרה
התגייסה למאבק לשחררו
(צילום: שלו שלום)
למזלו של אווקה, בעקבות הקורונה הטורקים החליטו לרווח את בתי הכלא ושחררו אסירים רבים למעצר בית. אווקה שוחרר לאכסנייה באיסטנבול והוא רשאי לצאת ממנה כל יום אך נאסר עליו לצאת מהמדינה. עורכת הדין דיקלה בסופקד מלווה את המשפחה בהתנדבות וניהלה את המאבק להביא לשחרורו. גם משרד עורכי הדין מיתר סייע למשפחה. מי שהתגייסה לסייע לאווקה היא חברת הכנסת פנינה תמנו שטה אשר בעקבות פנייתה, נשיא המדינה הרצוג פנה כאמור לנשיא טורקיה ארדואן - וביקש את התערבותו. שר החוץ כהן פנה אף הוא במכתב למקבילו הטורקי, בבקשה לשחררו.
ניסיון להעבירו להמשך ריצוי העונש בישראל נכשל. ארגון יהודי אמריקני שבראשו עומד אלן לאווי סייע למשפחה במימון השהות של אווקה בטורקיה והערעור שלו לבית המשפט - שנדחה פעמיים. בסופו של דבר משרד עורכי דין טורקי שהועסק על ידי הארגון היהודי אמריקני מצא פרצה בחוקי ההגירה הטורקיים שמאפשר את גירושו של אווקה, ואכן הרשויות חתמו על צו גירוש שאמור להיכנס לפועל במוצאי שבת.