החלטתם הדרמטית של ראש הממשלה נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד לפזר את הכנסת ולהקדים את הבחירות, לאחר שלדבריהם "מוצו" הניסיונות לייצב את הקואליציה המתפוררת שלהם, הובילה הערב (שני) לתגובות מכלל המערכת הפוליטית. בקואליציה הבטיחו למנוע מיו"ר הליכוד בנימין נתניהו לחזור לשלטון, אך באופוזיציה - בימין וגם ברשימה המשותפת - חגגו את ההחלטה.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו גדעון סער
בנימין נתניהו גדעון סער
סער ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"ברוך שפטרנו!", מסר בקצרה ח"כ סמי אבו שחאדה מהמשותפת, ויו"ר ש"ס אריה דרעי צייץ בטוויטר:" "עם ישראל חי". יו"ר יהדות התורה משה גפני צייץ: "שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה". ח"כ איתמר בן גביר מהציונות הדתית מסר: "הערב הזה הוא בשורה נפלאה עבור אזרחי מדינת ישראל. סוף סוף הממשלה המסוכנת הזו הולכת הביתה, בעזרת השם בקרוב נקים ממשלת ימין מלא מלא שתחזיר את הביטחון לרחובות". יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הוסיף: "עם ישראל חי! לא עוד פילוג, לא עוד שיסוי. בקרוב בעזרת השם אחדות יהודית, ציונית ולאומית אמיתית שתנהיג את ישראל".
מנגד, השר גדעון סער ויו"ר תקווה חדשה הצהיר כי המטרה מבחינתו היא למנוע את חזרתו של נתניהו לראשות הממשלה. "כפי שהזהרתי - חוסר אחריות של חברי כנסת מסוימים בקואליציה הביא לתוצאה הבלתי נמנעת. המטרה בבחירות הקרובות היא ברורה: מניעת חזרת נתניהו לשלטון ושעבוד המדינה לאינטרסים האישיים שלו", מסר. ח"כ יאיר גולן ממרצ השמיע מסר דומה, וצייץ: "הפור נפל - בחירות. היעד ברור: להציל את ישראל משחיתות וכהניזם". חברת מפלגתו, השרה תמר זנדברג, צייצה בציניות: "הניסוי הצליח" - בהתייחסות להכרזתו של ח"כ ניר אורבך מימינה שהניסוי של צירוף מפלגת רע"מ לקואליציה "נכשל".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
הולכים לבחירות. בנט ולפיד
(צילום: EPA)

יו"ר כחול לבן, שר הביטחון בני גנץ, מסר לאחר ההודעה: "אנו חותמים הערב לצערי את פרק ממשלת השינוי. ממשלה שבשנת פעילותה עשתה רבות למען החברה הישראלית, ביטחונה וחוסנה ותמשיך לפעול למענה גם בתקופת המעבר. בעת הזו אני מודה לראש הממשלה נפתלי בנט שעשה מאמצים משמעותיים כדי להוביל אותה, ומאחל בהצלחה לשר החוץ יאיר לפיד שייכנס לתפקיד ראש הממשלה בקרוב. בחירות ותקופות של חוסר יציבות אינן דבר טוב - אך נצא אליהן נחושים במטרה לשים את ישראל ואזרחיה לפני הכל".
גם שרת התחבורה ויו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי, הגיבה לטלטלה הפוליטית בחשבון הטוויטר שלה. "ממשלת השינוי התחילה להחזיר את מדינת ישראל לאזרחיות ולאזרחים שלה, קואליציית השינוי קירבה בין חלקים שונים בחברה הישראלית", היא כתבה. "אני גאה שמפלגת העבודה הייתה שותפה להקמתה והייתה סיעת היציבות בתוכה. אני מודה לשותפות ולשותפים שלנו ובטוחה שנמשיך להוביל את מדינת ישראל חזרה לחוף מבטחים".
יו"ר מרצ, שר הבריאות ניצן הורוביץ, מסר: "הממשלה הזו הצליחה מעל ומעבר. זו ממשלה היסטורית שהצילה את הדמוקרטיה הישראלית. אני גאה בחלקנו בה. עשינו מאמץ עצום לשמור עליה. הישגיה ייזכרו לשנים רבות. מרצ תמשיך לפעול למען החברה הישראלית, וניאבק בבחירות הקרובות למען ערכינו ודרכנו. חזק ואמץ".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
בני גנץ
(צילום: יואב דודקביץ')
אחת הנפגעות של ההחלטה לפזר את הכנסת עשויה להיות מפלגת רע"מ של מנסור עבאס, שלקחה הימור בחברה הערבית כאשר בחרה להצטרף לקואליציה. ראש סיעת רע"מ, ח"כ ווליד טהא, מסר כי "עשינו ונמשיך לעשות היסטוריה". לדבריו, "מצידנו זו הייתה חוויה ייחודית וראויה, שמנו את נושאי החברה הערבית שלנו על סדר היום של המדינה במשך שנה שלמה. לא תמצאו כלי תקשורת ערבי או עברי שלא פתח את החדשות שלו בנושא החברה הערבית. ההחלטה תקינה, הציבור הערבי ישפוט".
גם ביהודה ושומרון נשמעו תגובות לטלטלה הפוליטית, כשברקע חוסר יכולתה של הקואליציה להאריך את תקנות יו"ש - משבר שעמד מאחורי החלטת בנט לפרק את הקואליציה. ראש מועצת קרית ארבע-חברון אליהו ליבמן מסר: "תפילותינו נענו ברוך השם, שמחים על הפלת הממשלה הזו. עם ישראל רוצה משילות רוצה התרחבות היישובים ביהודה ושומרון, רוצה שמירה על המסורת והמורשת שלו. שמחים מאוד שראש הממשלה נפתלי בנט הבין גם הוא שהשענות על תומכי טרור היא סכנה למדינה ועשה בחירה נכונה. לבחירות הבאות הימין יגיע מוכן בעזרת השם".