הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, ומבקר המדינה מתניהו אנגלמן עתידים להפגש בימים הקרובים, בניסיון להגיע להסכמה סביב חקירת מבקר המדינה בעניין המלחמה. עמדת צה"ל היא שיש להמתין עם ביקורת המבקר כל עוד הלחימה היא עצימה וטרם מוצו התחקירים המבצעיים הפנימיים. רק לאחר מכן תחל הביקורת.
מסקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה שנערך בשבוע שעבר עולה כי כשני שלישים מהציבור תומך בעמדת הרמטכ"ל הלוי שעל מבקר המדינה לדחות את הבדיקה הצבאית על אירועי ה-7 באוקטובר. בפילוח בקרב יהודים, 71% ממצביעי הימין סבורים כך, ו-74% ממצביעי השמאל.
הסקר שנערך בין 28 ל-30 בינואר על-ידי מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה, התבסס על מדגם מייצג של 619 יהודים ו-153 ערבים.
1 צפייה בגלריה
הרצי הלויו מתניהו אנגלמן
הרצי הלויו מתניהו אנגלמן
הרמטכ"ל הלוי ומבקר המדינה אנגלמן
(צילום: דובר צה"ל, יאיר שגיא)
בשבוע שעבר שיגר הרמטכ"ל מכתב למבקר המדינה בו כתב כי בדיקת המבקר "תסיט את קשב המפקדים מהלחימה, תפגע ביכולת התחקור המבצעית ובאיכותו ולא תאפשר את הפקת הלקחים ההכרחית לשם השגת יעדי המלחמה". המבקר ענה לו וכתב כי תהליך הביקורת נעשה גם עם גופי ביטחון אחרים - "ואין כל סיבה ששיתוף פעולה זהה, שאינו מצריך הפניית קשב מצד הדרג הלוחם, לא ייקבע גם עם צה"ל".
כפי שנחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", מבקר המדינה העביר לגופים במערכת הביטחון - בין היתר צה"ל והשב"כ - מקבץ נרחב ביותר של שאלות ובדיקות הקשורות במלחמה ובמחדלים לפניה. אך בצה"ל טרם הספיקו לקיים תחקירים צבאיים, בשל התמשכות המלחמה.
לבג"ץ הוגשו עתירות המבקשות צו ביניים נגד בדיקת המבקר, שאמורה להתנהל במהירות רבה, בפריסה רחבה ביותר של נושאים. התנועה לאיכות השלטון ועשרות בכירים לשעבר בצה"ל בשב"כ, במוסד ובמשטרה הם בין העותרים. הם אומרים כי "אין מקום לקיום ביקורת מבקר המדינה על הדרגים הלוחמים בעיצומה של מלחמה קשה ומתמשכת כנגד אויב אכזר. אנו קוראים למבקר לעצור את ידו ולאפשר ללוחמים להתרכז בניצחון בלבד".