כשברקע המלחמה שבה פתחה רוסיה באוקראינה, בשגרירות ישראל באוקראינה מעריכים שבמדינה נותרו כ-8,000 ישראלים. המרחב האווירי נסגר כך שהדרך היחידה לצאת מאוקראינה תהיה יבשתית. ישראל תיאמה כבר בימים האחרונים מול המדינות הגובלות שיאפשרו יציאה חלקה של ישראלים: פולין, רומניה, מולדובה, הונגריה וסלובקיה.
עם זאת, לאופר גרופ מקבוצת ממן, בשיתוף עם חברת GAD תעופה, הצליחו לארגן טיסת חילוץ בחינם במטוס פרטי לישראלים שעשו את הדרך מאוקראינה לקישינב שבמולדובה. המטוס הפרטי יצא היום בשעה 21:00 משדה התעופה של קישינב וכל מי שמעוניין לשריין מקום מוזמן ליצור קשר עם החמ"ל של לאופר גרופ בטלפון שמספרו: 052-3561235.
בעקבות ההסלמה בלחימה קבע שר החוץ יאיר לפיד הערכת מצב במרכז המצב של משרד החוץ. משרד החוץ עומד בקשר עם צוות השגרירות הישראלית באוקראינה הנמצא בעיר לבוב שבמערב המדינה.
ראש הממשלה נפתלי בנט מקיים התייעצויות שוטפות מאז שעות הבוקר, במקביל להערכות מצב במשרד החוץ ובמטה לביטחון לאומי (מל"ל). בהמשך היום יתקיים דיון מורחב בראשותו בהשתתפות שר החוץ לפיד, שר הביטחון בני גנץ, ראש המל"ל איל חולתא.
2 צפייה בגלריה
פלישת רוסיה מלשכתו של נשיא אוקראינה
פלישת רוסיה מלשכתו של נשיא אוקראינה
תמונה שפרסמה לשכת נשיא אוקראינה מההפצצות הרוסיות במדינה, הבוקר
(מתוך טוויטר)

השגרירות הישראלית כבר פונתה מקייב והועברה ללבוב - סמוך לגבול עם פולין. נציגות ישראל בלבוב מקבלת החל מאתמול מאות פניות מישראלים שמבקשים להתפנות מקייב. שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי אמר ל-ynet: "נערכים לקליטת הישראלים והיהודים בלבוב ולהעברתם לפולין. בשעות הקרובות צופים גל של אנשים. קוראים לישראלים לעזוב את אוקראינה מיד".
ישראל העבירה לרוסיה את הקואורדינטות - כלומר את המיקום המדויק - של השגרירות בקייב וגם של הנציגות הזמנית בלבוב כדי שלא ייפגעו ישראלים. לגבי קייב המידע נמסר כבר בשבוע שעבר, ובשלישי בלילה ניתנו נקודות הציון של המשרדים בלבוב.
2 צפייה בגלריה
מפה אוקראינה קייב קרים חרקוב לוהנסק דונייצק דונבאס לבוב
מפה אוקראינה קייב קרים חרקוב לוהנסק דונייצק דונבאס לבוב
מפה אוקראינה קייב קרים חרקוב לוהנסק דונייצק דונבאס לבוב

שגריר ישראל באוקראינה, מיכאל ברודסקי, אמר לאולפן ynet: "אנחנו מוצפים בטלפונים, כולל טלפונים ניידים של כל אחד מאיתנו שלא מפסיקים לצלצל מחמש בבוקר. המסר שאנחנו מעבירים לכולם - מי שצריך סיוע שלנו, שיגיע ללבוב, אנחנו נשתדל לתת סיוע לכולם, לכל האזרחים הישראלים". לדבריו, "אנחנו כרגע נשארים פה, אבל הכל תלוי בהתפתחויות בשטח וכמובן שאם תהיה סכנה לשליחים, אנחנו גם נפנה אותם מכאן".
ברודסקי סיפר כי גם בלבוב מרגישים את המלחמה: "אכן שמענו פיצוצים, היו פה אזעקות ובתקשורת דווח על פגיעות בכמה אתרים צבאיים כאן באזור. האמת שלא חשבנו שזה יגיע עד כדי כך אבל זו המציאות החדשה".


נוכח פריצת המלחמה, רבני 160 הקהילות היהודיות באוקראינה הוציאו הנחיות מיוחדות למנהיגי הקהילות במדינה, ביקשו מהם לשמור על כלל ההנחיות, לדאוג לכל היהודים בעריהם והדגישו כי הם נשארים במדינה, לצידם. "יחד עם זאת, מי שיכול לעזוב את אוקראינה בצורה בטוחה, מוטב שיעשה זאת דרך מעברי היבשה", נמסר בהודעה שהוציאו. "יודגש כי למרות שרוב הרבנים ושלוחי חב"ד במדינה, בעלי אזרחות ישראלית או אמריקנית, הם נשארו בה כדי להיות לצד בני קהילותיהם ברגעים קשים אלו, מתוך אחריות כבדה ומנהיגות".
עוד מסרו מנהיגי הקהילות היהודיות באוקראינה כי בשעות הקרובות יקיימו הרבנים פגישת חירום שבמהלכה ידונו האם לשלוח נשים וילדים מהקהילות היהודיות במזרח למקום מבטחים במערב המדינה. בפדרציה אומרים: "אנחנו קוראים ליהודי העולם להתפלל לשלום ומקווים שהמלחמה הזו תסתיים ללא נפגעים בנפש. אנו בטוחים שבקרוב נזכה לייעוד התנ"כי 'וכיתתו חרבותם לאיתים וחנינותיהם למזמרות'".
במשרד החוץ פרסמו הבוקר הודעה בה עדכנו כי המרחב האווירי באוקראינה נסגר וכל הטיסות בוטלו. "משרד החוץ קורא לאזרחים ישראלים הנמצאים במדינה לעזוב את אוקראינה מיד אל המדינות השכנות ממערב, בהתאם למצב הביטחוני", נמסר בהודעה. "משרד החוץ גם קורא לאזרחי ישראל באוקראינה לעקוב אחר הדיווחים באמצעי התקשורת ולהישמע להנחיות כוחות הביטחון המקומיים".
שגרירויות ישראל במרחב שלחו נציגים אל מעברי גבול יבשתיים מרכזיים לפי הרשימה שלהלן: מעבר הגבול Medyka לפולין, מעבר הגבול Vysne Nemescke לסלובקיה, מעבר הגבול Zahony להונגריה, מעבר הגבול Sighet לרומניה, בהמשך היום נציב גם נציג ישראלי במולדובה במעבר הגבול Planca.
אזרחים הזקוקים לסיוע או הכוונה מוזמנים לפנות לחדר מצב במשרד החוץ במספר 02-52303155. מספר הטלפון של המשרד בלבוב: 380935402099+. ניתן להמשיך לפנות גם בקווים החמים של השגרירות: 3536 770 67 380+, 4216 770 67 380+. אזרחי ישראל הנמצאים באוקראינה יכולים להירשם בלינק הבא: https://survey.gov.il/ru/israelinuk.