3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין
"אין דמוקרטיה בעולם שמתקיימת בצורה כזו". לוין ונתניהו
(צילום: שלו שלום)
במחאה על הרפורמה המשפטית של נתניהו-לוין: ארגון הפרקליטים, שמאגד כאלף פרקליטים שעובדים במשרד המשפטים ועוסקים בייצוג המדינה בערכאות שונות, הודיע למנכ"ל המשרד כי בכוונתו להודיע על סכסוך עבודה ושביתה מחשש להשלכות התוכנית שמקדמים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין. "הצעדים הללו, ככל שיושלמו, יפגעו בוודאות ובאופן חמור בתנאי העבודה והשירות של פרקליטי המדינה, בביטחונם התעסקותי וביחסים הקיבוציים מול המדינה", אמרו הפרקליטים.
יו"ר ארגון הפרקליטים, עו"ד אורית קורין, מסרה כי "מכלול צעדי החקיקה יביאו לייתור הייצוג המשפטי של המדינה על ידי הפרקליטות, לפגיעה קשה בייצוג המדינה שיהפוך למיקור חוץ של עמדת המדינה בבתי המשפט ובכלל הערכאות. תפקיד הפרקליטים הוא להגן ולייצג את עמדת המדינה בערכאות השונות והצעדים האלו ימנעו מהפרקליטים את היכולת להגן על האינטרסים החשובים של המדינה או אפילו להשמיע עמדתם".
גם איגוד המשפטנים הודיע על כוונתו להודיע על סכסוך עבודה ולנקוט צעדים ארגוניים. בהודעה נמסר כי למהלך שמתכננת הממשלה יהיו "השלכות כבדות על עובדי השירות המשפטי הציבורי, ובין השאר על עצם העסקתם. שינויים דרמטיים ופוגעניים אלה נעשים בחוסר תום לב ובדרך שאיננה מקובלת ביחסי עבודה בכלל וביחסי עבודה בשירות הציבורי בפרט, תוך נקיטת צעדים חד-צדדיים דורסניים וכוחניים, עקיפת העבודה המאורגנת ופגיעה בכוחם הארגוני של העובדים, בלי ניהול מו"מ עם נציגות העובדים על ההשלכות הקשות של המהלך, תוך ערפול הצעדים המתוכננים וביצועם בשלבים".
עוד נכתב כי הרפורמה נעשית "ללא ביסוס עצם הצורך וההצדקה בשינויים, ללא בחינה של השלכות השינויים ומשמעויותיהם ומתן מענה לבעיות ולקשיים שייווצרו, ללא בחינת חלופות אחרות שימנעו או שימזערו השלכות שליליות, וללא דיון ענייני ויסודי בלב פתוח ובנפש חפצה עם נציגות העובדים וכלל הגורמים הנוגעים לעניין לפני קבלת ההחלטה. והכול בהליכי בזק, תוך סטייה מכללי הדיון והכללים המקובלים והנהוגים, באופן המעורר חשש ממשי כי מדובר בדיונים פורמליים כדי לצאת ידי חובה, בבחינת מצוות אנשים מלומדה, וכי מיד בסופם יבוצעו השינויים שתוכננו מלכתחילה. כך שהקולות השונים שהושמעו כביכול בימי 'דיוני' הבזק בשינויים המתוכננים, ייעלמו בלי להשאיר רושם, כקול קורא במדבר".
3 צפייה בגלריה
בג"ץ
בג"ץ
דוידוב: "מכלול הצעות מזעזע ומסוכן". שופטי בית המשפט העליון
(צילום: רויטרס)
במקביל, 185 מרצים ומורים למשפטים חתמו על גילוי דעת חריף שמתנגד "למהפך שמבקשת הממשלה לעשות בשיטת המשטר בישראל". מדובר למעשה ברוב חוקרי ומורי המשפט בישראל. גילוי הדעת מגיע לאחר שלפני כשבוע חתמו כ-3,500 עורכי דין מהמשרדים המובילים במדינה על מכתב המתנגד לרפורמה.
החוקרים והמרצים שחתומים על גילוי הדעת הם ממוסדות שונים, בין היתר: אוניברסיטאות בר אילן, חיפה, ת"א, העברית, המכללה האקדמית ספיר, רייכמן, המסלול האקדמי למכללה למנהל, המרכז האקדמי למשפט ועסקים, המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, הקריה האקדמית אונו ועוד.
"אנו, חברי וחברות סגל בכיר בפקולטות למשפטים בישראל, מתנגדים נחרצות למהפך שמבקשת הממשלה לעשות בשיטת המשטר בישראל, במסווה של ״רפורמות״. מינוי שופטים על-ידי הקואליציה בלבד, ביטול הביקורת השיפוטית כמעט לחלוטין, ביטול מוסד היועצים המשפטיים כשומרי סף, פגיעה בתקשורת החופשית – כל אלה משמעותם שלא תהיה מערכת משפט עצמאית בישראל, לא תהיה הפרדת רשויות ולא יהיה שלטון חוק. אין שום דמוקרטיה בעולם שמתקיימת בצורה כזו", נכתב בגילוי הדעת.
בהמשך, נכתב כי "מכלול ההצעות הוא מזעזע ומסוכן, ויביא לפגיעה קשה בזכויות האדם והאזרח בישראל, ולאובדן המבנה הדמוקרטי של המדינה. אנו קוראים למעורבים בהליך החקיקה להימנע מחקיקה חוקתית חפוזה שתשנה את פני המדינה, ולפתוח בהידברות פתוחה, מכבדת וסובלנית על הסוגיות שבמחלוקת מתוך שאיפה להגיע להסכמה רחבה בנושאים גורליים אלה".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"מנסים להרוס לגמרי את הפרדת הרשויות". מליאת הכנסת
(צילום: שלו שלום)
גיא דוידוב, פרופ' למשפטים באוניברסיטה העברית, אמר ל-ynet: "שיעור ניכר מהמרצים בארץ חתמו, רוב ברור של חברי הסגל. מדובר באנשים עם גישות שונות, ביקורתיות יותר או פחות, אבל יש הסכמה רחבה. יש פה באמת תחושה של משבר גדול וצורך לעצור את ההידרדרות הזאת והניסיון לבטל את הפרדת הרשויות ולפגוע בצורה קשה בשלטון החוק. יש פה הרבה אנשים שבהרבה מקרים הם זהירים מאד בדברים האלו, מטבע המקצוע".
דוידוב הוסיף והסביר: "יש כללי משחק תקניים שהכרחיים בדמוקרטיה, בהרבה מדינות יש חוקה שמסדירה את חלוקת הסמכויות בין הרשויות. אם יש איזונים ובלמים - לא הגיוני שאחת מהרשויות תשנה אותם. אצלנו הדמוקרטיה מלכתחילה מאד שברירית, אין חוקה ויש חוקי יסוד, אבל הרשות המחוקקת לקחה לעצמה את "הרשות המכוננת" - היכולת לעשות חוקה. אבל זה לא אמור להיות משהו שאפשר לשנות בכל עת ללא הסכמה רחבה. המחשבה שהכנסת תוכל ברוב אקראי כלאחר יד פשוט לשנות את כל המבנה מטרידה".
דוידוב סיכם ואמר כי "האופן שבו הם רוצים לשנות זה לתת כוח מוחלט לממשלה - שגם כך שולטת בכנסת. הם רוצים שהממשלה תמנה שופטים ברוב מוחלט בוועדה, הם רוצים לבטל את יכולת היועצים המשפטיים להיות שומרי סף, ורוצים ליצור פסקת התגברות ברוב של 61 חברי כנסת. כל הדברים ביחד יוצרים פשוט ביטול הפרדת רשויות. אפשר לדבר על שינוי ותיקונים, אבל מה שמנסים לעשות עכשיו זה להרוס לגמרי את ההפרדה בין הרשויות ללא בלמים - וזה נראה לנו מסוכן".