הממשלה אישרה היום (א') בדיון רווי עימותים את חוק האזרחות של שרת הפנים איילת שקד (ימינה), שמטרתו למנוע איחוד משפחות בין ערבים ישראלים לבין פלסטינים תושבי השטחים. הקרב האמיתי על החוק צפוי ככל הנראה להיערך בכנסת כבר מחר. במקביל אישרה הממשלה חופש הצבעה לחברי הקואליציה על חוק מחמיר יותר של ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) מהאופוזיציה.
שרי מרצ, העבודה וכחול לבן התנגדו לחופש הצבעה בכנסת, מרצ גם לחוק של שקד. "זה חוק גזעני, אתם מפירים את ההסכמות", אמר לשקד יו"ר מרצ ושר הבריאות ניצן הורוביץ. "לא נקבל את זה, יהיו לזה השלכות, אתם מסכנים את הקואליציה".
שרת הפנים אמרה על רקע אישור החוק בממשלה והעברתו להצבעה בכנסת: "החוק הזה הוא סטטוס-קוו, לא חורג מהסטוס-קוו כבר 18 שנה. בגלל שהחוק לא היה קיים חצי שנה, הקפאתי את כל הבקשות. ביום שלישי שעבר, בתיאום עם היועץ המשפטי לממשלה, הגשתי תשובה לבג"ץ שיש 1,600 אנשים שהם מעל גיל 50 ואנחנו מתחילים לבדוק אותם באישור שב"כ".
לפי הסיכום בין הקואליציה לאופוזיציה, חברי הכנסת של האופוזיציה יתמכו בחוק של שרת הפנים שקד ומנגד - האגף הימני בקואליציה יתמוך בחוק של ח"כ רוטמן - וכך שתי הצעות החוק בנושא יעברו. "מעל 100 חברי כנסת תומכים בחוק שמהותו הוא חוק חשוב לביטחון המדינה ולשמירה על זהותה היהודית".
3 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ איילת שקד
ניצן הורוביץ איילת שקד
השרים הורוביץ ושקד
(צילום: קובי קואנקס, יריב כץ)
שר התרבות והספורט חילי טרופר (כחול לבן) אמר: "חופש הצבעה זו טעות, החשיבות של הקואליציה זה באחדות שלה וזה פתח מסוכן שכל אחד לא מצביע על דברים שחשובים לו". ראש הממשלה נפתלי בנט השיב לו: "מסכים איתך מאוד".
ח"כ מוסי רז (מרצ) אמר: "אנחנו ממשיכים להתנגד לחוק הגזענות. שקד לא מתביישת לקדם משפט אחד ליהודים ואחר לערבים, בניגוד לכל ההסכמות איתנו". בכיר בקואליציה אמר בעקבות ההתנגדות במרצ וברע"מ: "נראה אותם מחר במליאה איך הם יצביעו. אם הם יתנגדו - זה יתהפך עליהם".
יו"ר מפלגת העבודה ושרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה: "מפלגת העבודה תמיד הייתה מפלגה ביטחונית וגם עכשיו היא תתמוך בחוק מהסיבות הביטחוניות. אבל אי אפשר להתעלם מהבעיות שהחוק מעלה, והבעיה הגדולה והאמיתית היא הסכסוך הישראלי-פלסטיני, שמביא בכלל לבעיה הזאת. הוויכוח הזה צריך להבהיר שישראל לא תוכל להמשיך להתעלם מהבעיה. אין מנוס מלהגיע להסדר שיציל את מדינת ישראל ואת החזון הציוני וימנע ממדינת ישראל להתמסמס ולהפוך למדינה דו-לאומית".
רה"מ בנט הוסיף כי "ביממה הקרובה נעשה מאמץ להגיע למתווה מוסכם. בסופו של דבר, מהותית, אין סיבה שהצעת החוק הממשלתית לא תעבור. חופש ההצבעה פה הוא מתוחם ונדיר, ועל דעת רוב הממשלה. מסכים עם שר החוץ שמדובר בחוק שהיה אמור לעבור מזמן, ושכבר זכה לתמיכה של רובנו. חבל שהעיסוק בו יצא מפרופורציה".
3 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן
שמחה רוטמן
ח"כ רוטמן
(צילום: משה מזרחי)
חוק האזרחות בגרסה הנוכחית של שקד הוא בדיוק אותו חוק שעבר בממשלות ובכנסת במשך כ-18 שנים. החוק של ח"כ רוטמן מחמיר יותר בעניין איחוד משפחות ודורש שתהיה מכסה מקסימלית של איחוד משפחות מדי שנה.
ח"כ וליד טאהא מרע"מ צייץ הבוקר: "חופש הצבעה על חוק האזרחות הגזעני על שתי גרסותיו - פירושו חופש הצבעה מלא על כל חוק שיעלה!". ברע"מ מתנגדים לחופש הצבעה, כי הם מאמינים שבהיעדר החלטה כזאת החוק ייפול שוב בכנסת.
3 צפייה בגלריה
וואליד טאהא מרע"מ מגיע לפגישה בכפר המכבייה
וואליד טאהא מרע"מ מגיע לפגישה בכפר המכבייה
ח"כ וליד טאהא
(צילום: יריב כץ)

שרי הימין והמרכז בממשלה תומכים באופן מוחלט בחוק. "כחול לבן תומכת בחוק האזרחות שהוא חוק ביטחוני חשוב, בהתאם לנוסח שגיבשו במשרד הפנים או באמצעות פשרה אחרת. כחול לבן מתנגדת לחופש הצבעה ואם לא תישמר המשמעת הקואליציונית היא תשקול את התנהלותה בהמשך", נמסר מטעם כחול לבן לפני ישיבת הממשלה.
בהודעה של תקווה חדשה הבוקר נכתב: "שרי תקווה חדשה יצביעו היום בישיבת הממשלה בעד חוק האזרחות (איסור איחוד משפחות) ודחיית העררים שהוגשו בנושא על החלטות ועדת השרים לחקיקה".
שר התקשורת יועז הנדל מתקווה חדשה אמר לפני ישיבת הממשלה: "חוק האזרחות שומר על האינטרס הציוני. הוא עבר במשך 18 שנים עם קולות של מפלגות ימין ושמאל. קונצנזוס. החוק הזה חייב לעבור כדי להמשיך ולשמור על צביונה של מדינת ישראל, אני קורא לשותפים בממשלה שעוד מתלבטים לגביו להצביע בעד. זהו אינטרס משותף של כולנו".
השר אלי אבידר מישראל ביתנו אמר: "'משבר' חוק האזרחות לא יפיל את הממשלה. מדובר בקריצה לבייס הבוחרים לקראת בחירות אפשריות ולא במשבר אמיתי. הממשלה הזאת עלולה ליפול בגלל הגבלות הקורונה המיותרות שרומסות את החירות והפרנסה של האזרחים. יוקר המחיה הוא תוצאה ישירה של זה. הציבור הדמוקרטי לא יסלח לפוליטיקאים שלקחו את ההצבעה שלו, נכנסו לממשלה, ורמסו לו את החירות והפרנסה. עידן ההונאה הסתיים".
פורסם לראשונה: 10:09, 06.02.22