העיתונאי חיים לוינסון פרסם בצהריים (רביעי) שורת הקלטות של שיחות בין נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב לשעבר, איתן אורנשטיין, עם ראש לשכת עורכי הדין לשעבר, אפי נוה. השיחות, לפי הדיווח ב"מוסף הארץ", התקיימו בין מרץ לאוגוסט 2016 - כלומר, בזמן שבו פעלה ועדת האיתור לתפקיד נשיא המחוזי, וגם אחרי שמונה אורנשטיין. הן חושפות לכאורה יחסי קח-תן מפוקפקים בין בכירי מערכת המשפט: מינוי נשיא לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בתמורה להזזת שופטת שנוה סלד ממנה. בהמשך, נטען, הוא השתמש ביחסים אלו כדי לקדם שופטים שבהם תמך.
1 צפייה בגלריה
איתן אורנשטיין אפי נוה
איתן אורנשטיין אפי נוה
איתן אורנשטיין ואפי נוה
לקראת סיום כהונתה של השופטת בדימוס דבורה ברלינר כנשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב, ארבעה שופטים סימנו את תפקיד הנשיא: דוד רוזן, ישעיהו שנלר, דליה גנות ואורנשטיין. לנוה היו יחסים עכורים עם גנות, והוא החליט לסכל את מינויה. "בשיחת טלפון עם אורנשטיין דיבר בגנותה ותיאר באוזניו תיק שבו היא נהגה, לדבריו, בחוסר כבוד כלפי שני הצדדים", נכתב בדיווח. "אורנשטיין הוסיף ש'היא לא באה לישיבות שופטים בכלל'". בשלב הזה אמר נוה לאורנשטיין: "אתה תקבל את תמיכת הלשכה, תגיש מועמדות ויאללה". הוא הוסיף בהמשך: "אתה נותן רק התחייבות אחת, אחת! אתה מעיף אותה (את גנות) מהתיקי נזיקין, לא מעניין אותי לאן". בתגובה, השופט אורנשטיין נשמע צוחק בקול.
לפי הדיווח, באחת השיחות בין השניים ביקש אורנשטיין מנוה: "תשמור עליי". בנוסף, מיד לאחר שנודע לאורנשטיין על מינויו מהשרה איילת שקד, התקשר אורנשטיין לנוה ואמר לו: "רק רציתי להגיד לך תודה רבה". בשיחה אחרת נוה עדכן את אורנשטיין שיבקר בלשכתו, ואילו השופט ביקש שיעשה זאת "בהיחבא".
ההקלטות, נכתב, "מתארות איך רקם נוה את המינוי של אורנשטיין לנשיא בית המשפט המחוזי הגדול בישראל. בשביל לזכות בתפקיד אורנשטיין הבין שעליו לרצות את נוה. לשם כך הוא היה מוכן ללכת רחוק ולחצות קווים אדומים".
כך למשל, אחרי שוועדת האיתור לא המליצה על גנות לנשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב, בעקבות המהלכים של נוה, היא הודיעה לנשיאת בית המשפט העליון מרים נאור שתתפטר. נוה, נכתב בדיווח, שמע על כך מנאור - והדליף את הידיעה לטובה צימוקי, כתבת המשפט של "ידיעות אחרונות". אלה תמלולי השיחה בין אורנשטיין לנוה על כך:
עו"ד נוה: "אז בקיצור, אומרת הנשיאה (נאור), 'טוב, כנראה שיש שני תקנים לוועדה הקרובה, למה התפקיד של גנות מתפנה', וסיפרה שהיא הפקידה מכתב שהיא יוצאת לשבתון ומסיימת אחרי השבתון, כי לא מינו אותה, ועדת האיתור לא העלתה אותה".
(שניהם צוחקים)
עו"ד נוה: "והנשיאה אומרת, 'אותי לא יכופפו, אני מקבלת את התפטרותה'. אמרתי לה – כל הכבוד, אנחנו גם מקבלים את התפטרותה. ישר הרמתי טלפון לטובה צימוקי. אני רוצה מחר שאת מפרסמת את זה ונסגור את העניין".
(אורנשטיין צוחק בקול רם)
עו"ד נוה: "שלא תוכל להתחרט לנו. אנחנו נעשה לה אאוטינג".
השופט אורנשטיין: "אפי, אני פרעתי את החוב אם כך".
עו"ד נוה: "לא. אני אמצא לך חדש, מה אתה חושב לך חביבי".
למחרת בבוקר, כך לפי ב–10 במאי, פורסמה ב"ידיעות אחרונות" הידיעה על התפטרות גנות.
השופט אורנשטיין: "עשית את כותרת היום".
עו"ד נוה: "שלא תתחרט".
השופט אורנשטיין: "אין ספק!".
עו"ד נוה: "מי ששולף אקדח ומאיים, צריך להביא בחשבון שיצטרך אולי גם לירות".
השופט אורנשטיין: "צודק בהחלט".
עו"ד נוה: "אז סייעתי לה".
השופט אורנשטיין: "סיוע רציני. גם אם חשבו לדבר איתה שתחזור בה, העניין סגור".
עו"ד נוה: "חחחח תודה שאנחנו יודעים לעבוד".
השופט אורנשטיין: "בלשון המעטה, יש לך עוד משימה להשלים".
השניים המשיכו בהתכתבות. לסיום חתם עו"ד נוה: "אני כבר מושקע בך מאוד".
לפי הפרסום, מקור ההקלטות אינו במכשירים הסלולריים של נוה שהגיעו לידי הדס שטייף, נפרצו ותוכנם פורסם ברבים - על חומרים אלה הוטל צו איסור פרסום.