תוכנית הסיוע המיידי שנועדה לתת מענה חירום לעשרות אלפי עקורי הצפון שוב תידחה לאחר שבמשרד ראש הממשלה לא הצליחו להעמיד החלטה מוסכמת ומקצועית שתענה על צורכי היישובים והתושבים המפונים.
שרי הממשלה הגיעו הערב (רביעי) לישיבה המיוחדת שבה היו אמורים להצביע על התוכנית שאת נוסחה הסופי לא קיבלו לעיון קודם לכן. כמה מהם ביקרו בחריפות את התוכנית, והבהירו כי לא יאשרו את ההחלטה שתתוקצב במיליארד שקלים בלי שתותאם בהתאם לצרכים האמיתיים בשטח ולעבודה מקצועית מול משרדי הממשלה הרלוונטיים.
הפגישה בין נתניהו לראשי הרשויות, השבוע
(צילום: עומר מירון, לע"מ)

"קיבלנו הצעת מחליטים שאתה קורא אותה ולא מבין איך הגענו למצב שיש בה סעיפים שלא רלוונטיים לנו", סיפר ל-ynet שר החקלאות אבי דיכטר. לדבריו, הוא נדהם לגלות כיצד אנשי משרד רה"מ וראשי הרשויות שילבו בתוכנית צרכים ותקציבי עתק למטרות שאינן נדרשות כלל, ושיש להן כבר מענה, וכיצד נושאים משמעותיים לחקלאות לא מקבלים התייחסות ראויה.
כך למשל, הסביר דיכטר, הוקצו מיליונים לעידוד ישראלים ומתנדבים לעבוד באזורים המאוימים מאש חיזבאללה, במקום לתמרץ עובדים זרים המוכנים להגיע ולעבוד. הוא ציין כי בנוסף הוקצו מיליונים לפינוי לולים שכבר יועדו עבורם כספים, ואילו התוכנית לא נותנת מענה לסיוע לחקלאים להעתיק לולים, ולהכניס טכנולוגיות של שליטה במטעים ובשדות המאוימים מרחוק, ניקוז תשתיות שנהרסו מפעילות הצבא ועוד.
דיכטר אף הופתע לגלות כי הוא לא צפוי להשתתף בוועדת השרים המלווה את מאמצי החירום. "הם ישלבו את שר החקלאות ירצו או לא ירצו. החקלאות היא נשמת אפו של המרחב של היישובים המפונים, וחייבת להיות חלק מהמענה למקום. איך יכול להיות שבוועדת השרים הזאת לא ישתתף שר החקלאות, זה הזוי. אין לי מילה אחרת".
2 צפייה בגלריה
משה ארבל, חיים כץ, אבי דיכטר
משה ארבל, חיים כץ, אבי דיכטר
משה ארבל, חיים כץ, אבי דיכטר
(צילום: אלכס קולומויסקי, אבי אוחין לע"מ, אבי מועלם)
2 צפייה בגלריה
yk13932975
yk13932975
נזקים בקריית שמונה אחרי פגיעת רקטות
(אביהו שפירא)
גם שר הפנים משה ארבל הבהיר בישיבת הממשלה כי הוא לא מוכן לתת יד להחלטה הזאת. "אני לא מוכן להשלים בשום אופן עם החלטה שלא תיתן מענה לנהריה וליישובים חורפיש, פסוטה, כפר בלום, כפר סולד, עלמה, דלתון, נאות מרדכי ועוד. כל היישובים עד תשעה ק"מ מהגבול", אמר.
שר התיירות חיים כץ הביע מוקדם יותר ביקורת רבה על הצעת המחליטים, והודיע כי יצביע נגדה. "ההצעה המתגבשת במשרדי רה"מ והאוצר היא הפקרה של תעשיית התיירות בצפון וכסת"ח שלא נותן מענה אמיתי למצוקה והקריסה של עסקי התיירות", ציין. לדבריו, ההצעה חייבת להביא מענה אמיתי לצורכי תעשיית התיירות הקורסת בצפון. "התוכנית מחוררת ועושה איפה ואיפה בין ענפי התעשייה ובין יישובים במראית עין של סיוע לאזור. התעלמות מתעשיית התיירות ומאות אלפי העובדים שנסמכים עליה היא בכייה לדורות", אמר.
גורמים בלשכת רה"מ הסבירו כי הערב מתקיים הדיון המהותי שבו ייסגרו כל הפערים והתוספות שראשי הרשויות ביקשו להכין, וכי ההצבעה על התוכנית תושלם בהצבעה טלפונית או בישיבת הממשלה הבאה ביום שני. לדבריהם, ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר כי הוא דורש שכל הפרטים ייסגרו כדי שהתוכנית תובא להצבעה כשהיא סגורה ומוסכמת.
ראש עיריית קריית שמונה אביחי שטרן סיכם: "עד לרגע זה לא קיבלתי אפילו את טיוטת החלטת הממשלה, ואני אפילו לא יודע מה יש בה שמסתירים ממני. הזמינו אותי הערב להגיע להצבעה עליה. איך אפשר להזמין אותי לניתוח של חולה מת? אנחנו והעתיד שלנו בגליל נמצאים על שולחן הניתוחים, והרופאים עסוקים בוויכוח על הטמפרטורה והמוזיקה בזמן שקוצב הלב צורח על איבוד דופק".