10 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בתל אביב
מצעד הגאווה בתל אביב
מצעד הגאווה בתל אביב, בשנה שעברה
(צילום: יאיר שגיא)
מצעד הגאווה בתל אביב, האירוע המרכזי של חודש הגאווה בישראל, יצא לדרך היום (חמישי) בשעה 17:00. מאות אלפי בני אדם צפויים להשתתף באירוע לפי הערכת עיריית תל אביב. המצעד יתחיל ברחוב של"ג, בפינת רחוב הרברט סמואל, וימשיך לאורך הטיילת עד לרחוב דניאל. כמו בכל שנה, תשע משאיות של ארגוני הקהילה והליינים הגאים ילוו את הצועדים. לקראת המצעד עצרה המשטרה אתמול תושב תל אביב בן 40 ושוהה בלתי חוקי בן 25 בחשד שהחזיקו בדירה בעיר חומר החשוד כסם אונס.
בשונה משנים קודמות מסיבת הגאווה המרכזית לא תיערך בנקודת הסיום של המצעד, שיסתיים ב-22:00, אלא ביום שישי ב-12:00 בפארק גני יהושע. את האירוע ינחו נדב בורנשטיין וליעוז לוי, ועל הבמה יופיעו איגי וקסמן, איזי, אלין גולן, אקו, ג'יין בורדו, חן אהרוני, מאיה בוסקילה, מירי מסיקה, נונו, נועה תשבי, נוער שוליים, נטע ברזילי, נס X סטילה, עברי לידר, עדי ביטי, עדן דניאל גבאי, עמרי סמדר ושלומית אהרון, רד אקסס, ריף כהן, רוני דואני, רן דנקר, שירי מימון, שחר טבוך, שיר זוארץ, שפיטה ותמיר גרינברג. בעמדת הדיג'יי ינגנו אלירן הלוי וינון יהל.
אירועי חודש הגאווה בתל אביב הם מסורת שנמשכת מאז 1998, ומתקיימים באופן שנתי. האירועים מושכים מאות אלפי משתתפים מישראל, ובנוסף, עשרות אלפי תיירים מגיעים מרחבי העולם כדי להשתתף. בשל האירועים, יבוצעו שינויים בתנועה וחסימות כבישים. בנוסף, תתוגבר התחבורה הציבורית באופן משמעותי.
בינתיים, המשטרה בתל אביב השלימה את ההיערכות לאירועי שבוע הגאווה בעיר, וניהלה "משחק מלחמה" שבו תורגלו תרחישי חירום שונים הנוגעים למצעד ולמסיבת הגאווה שתיערך מחר. בין התרחישים שתורגלו - הפגנה תוך כדי המצעד, אירוע בטיחות של המון בדוחק והתמודדות עם פשע שנאה. מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמיחי אשד, אמר: "המטרה שלנו צריכה להיות ברורה - שכל משתתף ומשתתפת במצעד יחזרו הביתה בשלום. יש כאן קשת של אתגרים - לאומני, להט"בופובי, פלילי, תנועתי, בטיחותי, וכולם מונחים לפתחינו".
10 צפייה בגלריה
פעילות לחשיפת סמים ערב מצעד הגאווה: 27 בקבוקים עם חומר חשוד כסם האונס
פעילות לחשיפת סמים ערב מצעד הגאווה: 27 בקבוקים עם חומר חשוד כסם האונס
חלק מהסמים והכסף המזומן שנמצאו בדירה בתל אביב
(צילום: דוברות המשטרה)
10 צפייה בגלריה
פעילות לחשיפת סמים ערב מצעד הגאווה: 27 בקבוקים עם חומר חשוד כסם האונס
פעילות לחשיפת סמים ערב מצעד הגאווה: 27 בקבוקים עם חומר חשוד כסם האונס
(צילום: דוברות המשטרה)
במהלך פעילות לחשיפת סמים ערב המצעד, עצרה כאמור המשטרה אתמול בשעות הצהריים תושב תל אביב בן 40 ושוהה בלתי חוקי בן 25, החשודים שהחזיקו בין היתר חומר החשוד כסם אונס בדירה ברחוב ריינס בעיר. בין החומרים נתפסו בין היתר 27 בקבוקים של חומר החשוד כסם האונס, 23 גרם של החשוד כ"דוסה", 299 גרם של חומר החשוד כקוקאין ועוד. בנוסף, נמצאו בדירה ארבעה טלפונים וכסף מזומן בסך 31,154 שקלים.
במד"א מסרו כי הארגון ערוך לאבטח רפואית את רבבות משתתפי סוף שבוע הגאווה בתל אביב. מד"א נערך עם צוותים שייפרסו לאורך מסלול המצעד וכן במסיבות כדי להעניק טיפול רפואי במידת הצורך, ומבקש מהמשתתפים להצטייד בכמות מספקת של מים ולהרבות בשתייה, להתמגן בקרם הגנה מהשמש ולהימנע מצריכת יתר של אלכוהול.

הרחובות שייחסמו, ואלו שכבר נחסמו

לפי המשטרה, החל מהשעה 06:00 בבוקר נחסמו לתנועת כלי רכב הרחובות הבאים: רחוב הרברט סמואל מצפון לדרום בין רחוב של"ג לרחוב יחזקאל קויפמן, כולל דרך השירות, רחוב הירקון מצפון לדרום מרחוב ז'בוטינסקי, שדרות רוקח לכיוון מערב מרחוב אבן גבירול, רחוב פרישמן לכיוון מערב מרחוב דיזנגוף ועד רחוב הרברט סמואל, רחוב טרומפלדור לכיוון מערב מרחוב בן יהודה ועד רחוב הרברט סמואל, רחוב גאולה לכיוון מערב מרחוב הירקון ועד רחוב הרברט סמואל, רחוב זרובבל לכיוון מערב מרחוב הירקון ועד רחוב הרברט סמואל ורחוב נחמיה לכיוון מערב מרחוב הירקון ועד רחוב הרברט סמואל.
החל מהשעה 12:00 ייחסמו לתנועה הרחובות הבאים: רחוב הירקון לכיוון צפון, מרחוב יוסף הלוי ועד רחוב י.ל.גורדון, רחוב יחזקאל קויפמן לכיוון צפון, מרחוב אילת ועד רחוב יוסף הלוי, רחוב נחום גולדמן לכיוון צפון מכיכר השעון ועד רחוב קויפמן, רחוב אילת לכיוון מערב מרחוב אליפלט, רחוב אליפלט לכיוון צפון מדרך שלמה, דרך שלמה לכיוון מערב מרחוב אליפלט, רחוב מאפו לכיוון מערב מרחוב בן יהודה ועד רחוב הירקון. רחוב נס ציונה לכיוון מערב מרחוב בן יהודה ועד רחוב הירקון, רחוב גאולה לכיוון מערב מרחוב הכובשים ועד רחוב הרברט סמואל, רחוב הרב אהרונסון לכיוון מערב מרחוב הכובשים ועד רחוב הירקון. רחוב נחמיה לכיוון מערב מרחוב הכובשים ועד רחוב הרברט סמואל ורחוב הכרמלית לכיוון מערב מרחוב הכובשים ועד רחוב הירקון.
מסלולי יציאה מהעיר יתאפשרו דרך הרחובות אילת, דרך יפו, מנחם בגין, הרכבת, לה גארדיה, אלנבי, פינסקר, בוגרשוב, טשרניחובסקי, דיזנגוף, קפלן, ז'בוטינסקי, דרך נמיר, י.ל.גורדון, שלמה המלך, הנביאים ושדרות שאול המלך.
המשטרה הבהירה כי לא תותר חניית כלי רכב בציר התהלוכה, כולל כביש השירות, וכן לא תתאפשר כניסה למתחמי המצעד עם כלי נשק מכל סוג. בנוסף, תיאסר הטסת רחפנים וכלי טיס מכל סוג שלא אושרו על ידי הגורמים המוסמכים לכך. המשטרה הודיעה כי מומלץ לתכנן מסלול נסיעה בהתאם להסדרי התנועה בשל העומסים צפויים ברחובות הנושקים לאירוע, וכן להשתמש בקווי התחבורה הציבורית ולהתעדכן במוקדי השירות ובאתרי האינטרנט של חברות ההסעות הציבוריות לגבי השינויים ומעבר תחנות אוטובוס.
10 צפייה בגלריה
אוהד להב
אוהד להב
מנהל התיכון החברתי בתל אביב: "יש לא מעט בני ובנות נוער שמרגישים מאוד בודדים"
(צילום: התיכון החברתי)

התיכון שמקדם מרחב בטוח ומעודד מורים ותלמידים להגיע יחד למצעד

כחלק ממסורת של השנים האחרונות מורים ותלמידים מהתיכון החברתי בתל אביב שמעוניינים להגיע למצעד יצעדו היום יחד. מנהל התיכון אוהד להב, שצפוי לצעוד לצד המורים והתלמידים, שיתף כי בתור הומו הוא סבל כשהיה תלמיד וחשש שזהותו תיחשף. בעקבות זאת הוא מקדם בבית הספר שאותו הוא מנהל אקלים של מרחב בטוח שיקנה תחושה של ביטחון, קבלה, תמיכה ויציבות.
לדברי להב, במערכת החינוך היום יש לא מעט בני ובנות נוער שלא מוצאים את עצמם ומרגישים לא שייכים. הם מרגישים שלא רואים או מבינים אותם, או גרוע מכך - סובלים מהתנכלויות או בריונות בגלל העדפתם המינית או הזהות המגדרית שלהם. "הם מבלים במסגרת החינוכית את רוב שעות היום, מוקפים באותם אנשים כל יום, ובמקרים מסוימים מרגישים מאוד בודדים", הסביר, והוסיף כי "נוכחות של מורים להט"בים נותנת לתלמידים דוגמה אישית של אנשים בוגרים שיצאו מהארון ומנהלים חיים אישיים ומקצועיים".
10 צפייה בגלריה
תלמידים ומורים צועדים יחד במצעד הגאווה בתל אביב בשנה שעברה
תלמידים ומורים צועדים יחד במצעד הגאווה בתל אביב בשנה שעברה
מורים מהתיכון החברתי במצעד בשנה שעברה
(צילום: התיכון החברתי)
כנער הומו, להב לא הרגיש שהיה בתיכון שבו למד מקום לשתף או לערב מישהו במה שעבר עליו. לא הייתה לו דמות משמעותית לפנות אליה כדי להתייעץ, לשאול או סתם לשתף. לדבריו, "לא דיברו על הומואים ולסביות. בתיכון היה תלמיד אחד, הומו גלוי, והייתי מסכן את עצמי חברתית עם הייתי מתקרב אליו. עם המורים לא הייתי חושב בכלל לדבר. אפילו עם המדריכים בתנועת הנוער, שאיתם דיברתי על הכל, לא הייתי מעיז. בדיעבד אני בטוח שהיו כאלו שידעו עלי, אבל זה נחשב פסול לשאול".
להב ציין בנוסף כי "כל מה שהצלחתי ללמוד על מי אני היה ממדור ההיכרויות בעיתון 'העיר' שהיינו מקבלים, וזה היה מבהיל מאוד. זו לא רק בדידות, אתה מרגיש זר לעצמך, מפחד מעצמך. אני זוכר שכשדנה אינטרנשיונל זכתה באירוויזיון דברים התחילו להשתנות בתרבות ואני כבר המשכתי לצבא, שם הכרתי הומואים כמוני. כל הזמן צריך לעבור את היציאה מהארון מחדש, לבדוק בזהירות מה הגישה בצוות ולהקפיד לא לחשוף יותר מידי על החיים שלי".
10 צפייה בגלריה
היילי ברש
היילי ברש
התלמיד היילי ברבש: "סבלתי מבריונות ואלימות. בתיכון החברתי אנחנו מרגישים מוגנים"
(צילום: התיכון החברתי)
היילי ברבש, תלמיד כיתה ט' מהתיכון החברתי, מגדיר את עצמו בזהות א-בינארית (לא בן ולא בת) ומבקש שיפנו אליו בלשון רבים. ברבש סיפר כי "אנחנו מרגישים מוגנים בתיכון החברתי, יש לנו חברים ומרגישים שמקבלים אותנו בסביבה שלנו. בבתי ספר קודמים עברתי בריונות ואלימות מתלמידים ואפילו מחלק מהמורים".
לדבריו, "מאז שאני זוכר את עצמי במערכת החינוך סבלתי מבריונות ואלימות מתלמידים. זה החמיר כשבגיל 12 יצאתי מהארון כלסבית. אז התחילה ממש רדיפה ואלימות קשה עד כדי כך שעד היום אני מפחד לעבור בפארק באזור מגוריי כי אני עלול להיתקל שם בילדים מבית הספר הקודם. המורים והצוות החינוכי ניסו לעזור, הייתה תקופה שמורה הייתה שומרת עלי בהפסקות. השעו והענישו ילדים, שוחחו עם ההורים שלהם. אבל זה לא עזר".
10 צפייה בגלריה
המורה יפית שפירא
המורה יפית שפירא
"החברה ומערכת החינוך עדיין מאוד סגורות". המורה יפית שפירא
(צילום: התיכון החברתי)

ברבש סיפר כי המורים והצוות בתיכון החברתי מכירים את התלמידים, נמצאים שם עבורם, תומכים, מתעניינים, וכשיש בעיה מיד פועלים לפתור אותה. האקלים החינוכי והחברתי בבית הספר מאפשר שיח פתוח, סובלנות, קבלה ושוויון בין כל התלמידים.
יפית שפירא בן ה-32, מחנך בתיכון החברתי, עבר בשנה האחרונה התאמה מגדרית. "אני עובד בתיכון מאז הקמתו לפני כשלוש שנים. החניכים שלי מכירים אותי, ההורים שלהם מכירים וסומכים עלי והצוות שאיתו אני עובד כבר הפך למשפחה. ועדיין, כשהתחלתי את תהליך השינוי חיפשתי עוד אנשים כמוני, מורה שעבר את מה שאני עובר כדי להתייעץ. רציתי לשתף את התלמידים וההורים ולא ידעתי בהתחלה איך ולא מצאתי אף מורה שעבר תהליך שינוי מגדרי תוך כדי עבודה בבית ספר. אני חושב שזה רק מעיד על כמה החברה שלנו בכלל ומערכת החינוך בפרט עדיין מאוד סגורות", סיפר.
יפית החליט לפעול על פי צו ליבו ושיתף את ההורים לכיתה שאותה הוא מחנך בהודעת וואטסאפ על תהליך ההתאמה המגדרית הצפוי והציע התייעצות ושיתוף פעולה. ההורים, כמו גם ילדיהם, קיבלו את השיתוף בהבנה, קבלה והכלה.
פורסם לראשונה: 20:54, 07.06.23