על רקע דיווחים על דיונים אינטנסיביים לעסקת שחרור חטופים, בתיווך ארצות הברית, קטאר ומצרים, גורמים בישראל אמרו הערב (שני) כי חלה התקדמות במגעים, אך הבהירו כי "אנחנו עוד לא שם. כל צד מנסה להתבצר במקומו ולמתוח את ההישגים שלו".
2 צפייה בגלריה
מפגן של משפחות חטופי כפר עזה בתל אביב
מפגן של משפחות חטופי כפר עזה בתל אביב
חמאס רוצה לצמצם את מספר המשוחררים, ישראל מתעקשת על לפחות 80. עצרת למען החטופים, ת"א
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
לדברי אותם גורמים, הפער המרכזי כעת הוא אורך ההפוגה, חמאס מתעקש על חמישה ימים בתמורה לשחרור חטופים אך ישראל לא מוכנה ליותר משלושה ימים. עם זאת, הם העריכו כי פרטי העסקה יכולים להיסגר תוך ימים ספורים. פער נוסף שעומד בין הצדדים הוא בחירת החטופים שישוחררו. ארגון הטרור חמאס מתעקש להכניס לעסקה אזרחים זרים, ואילו ישראל עומדת על כך שישחררו קודם כל את הילדים, הנשים והחולים.
בין הצדדים מתנהל שיח גם על שחרור אסירים שמוחזקים בישראל. גם פה יש פער, חמאס דורש לשחרר מחבלים כבדים, אך ישראל מוכנה לשחרר רק מחבלים מעל גיל 68, ובכל מקרה שרוב המשוחררים יהיו נשים וילדים שמוחזקים במתקני כליאה במדינה. בנוסף, החמאס מנסה לצמצם את מספר החטופים שהוא ישחרר, אך ישראל מתעקשת שחרור משמעותי של חטופים - לפחות 80.
הכותרת
הזיגזג של עמנואל מקרון
21:35
2 צפייה בגלריה
התכנסות בכיכר החטופים והנעדרים בתל אביב
התכנסות בכיכר החטופים והנעדרים בתל אביב
העצרת למען שחרור החטופים בתל אביב
(צילום: רויטרס /Ammar Awad)
גם נושא הכנסת הדלק לרצועת עזה עומד על הפרק בדיונים האינטנסיביים, כשחמאס רוצה לקבל מכליות לרשותו, אך ישראל עומדת על כך שהדלק יגיע אך ורק לבתי חולים ומתקני סוכנות השעד של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א), ואף דורשת ערבויות לכך שהוא לא יגיע לידי חמאס.
ארגון הטרור חמאס ממשיך בטרור הפסיכולוגי, וטוען הערב כי "הסכמנו לשחרר 100 חטופים תמורת חמישה ימי הפוגה". דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עוביידה, אמר כי "השחרור תלוי בהפוגה למשך חמישה ימים וכניסת סיוע לרצועת עזה". הוא הוסיף: "מתווכים קטארים ניסו להוביל לשחרור החטופים בתמורה לשחרורם של 200 ילדים פלסטינים ו-75 נשים".
בתוך כך, ברט מקגרק, שליחו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, יגיע מחר לישראל וייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ואנשי צוותו. מקגרק יצטרף למגעים האינטנסיביים שאותם מוביל ראש ה-CIA ביל ברנס. במידה והצדדים יגיעו להסכם, הוא יועבר קודם כל לאישור קבינט המלחמה, לאחר מכן לקבינט המורחב ולבסוף לאישור מליאת הממשלה.
במקביל, שר החוץ אלי כהן ייצא יחד עם נציגי משפחות החטופים בעזה לביקור בזק בז'נבה, שם ייפגש עם נשיאת הצלב האדום וראש ארגון הבריאות העולמי. במהלך הביקור יפגש שר החוץ כהן עם שגרירים זרים המוצבים במטה האו"ם בז'נבה ויקיים מסיבת עיתונאים יחד עם נציגי משפחות.