עלייה של כ-500% במספר הפניות לקו החירום של עמותת ל.א לאלימות נגד נשים נרשמה מתחילת השבוע - מאז פרסום מספרו של קו החירום בשער של שבועון "לאשה". צוות העמותה נערך מראש לעלייה המשמעותית בעקבות הפרסום ואייש את קו החירום במשמרת כפולה של מתנדבות. ביום חמישי השבוע יצוין היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים.
"הטלפונים לא מפסיקים לצלצל ואנחנו נחשפות לעוד ועוד מקרים של אלימות כלפי נשים", אומרת גילי שגיא, מנהלת קו החירום של העמותה. "אנו גם עדות לשוני בסוגי הפניות. אם עד כה היו רוב הפניות עקב אלימות פיזית, מכות או חניקות, אנו עדים למגמה שנשים מבינות שגם שליטה כלכלית וכוחנית של הגבר בהן היא אלימות. לאלימות פנים רבות, לא רק פיזית גם נפשית, כלכלית, רגשית ועוד".
2 צפייה בגלריה
שער לאשה נגד אלימות נגד נשים
שער לאשה נגד אלימות נגד נשים
המספר של קו החירום על שער לאשה
המתנדבות בקו מספרות שרוב המתקשרות בשבוע האחרון הן נשים צעירות, בנות 30 עד 40 עם ילדים קטנים, או נשים בנות 55 עד 60 שילדיהן כבר עזבו את הבית ופתאום קיבלו את העוז לדבר. כל השנים הדחיקו את האלימות בבית, לא רצו שהילדים יידעו. חששו מהתגובות, כי בעיני הסביבה הוא נראה אדם כל-כך מקסים, שאף אחד לא יאמין שבבית הוא גבר מתעלל.
חלקן מתארות ריטואל די דומה של התנהגות הבעל, שאומר להן כי הוא לא ירביץ, לא יחנוק, כי אז הן עלולות להתלונן עליהם במשטרה. הם רק יתעללו באישה, ישפילו אותה. "נשים מספרות כי הבעל מאיים עליהן שהוא ייקח מהן את הילדים, יספר שהן לא נורמליות, אימהות מזניחות", מוסיפה שגיא. "אישה אחת שנמצאת בהליך גירושין סיפרה כי הבעל ניסה להחתים אותה בכוח שהיא מוותרת על מזונות".

"מחק אותה מכל זכויות בדירה"

שגיא מציינת מקרים אחרים של נשים שפונות לקו החירום ומספרות שהבעל לא נותן להן לזוז, סוגר אותן בבית, לוקח להן את כרטיס האשראי ושולל מהן את זכויות החתימה על החשבון בבנק. "הגיעה אליי אתמול פנייה של אישה שסיפרה שבעלה הכריח אותה באיומים לחתום על העברת הזכויות בדירה המשותפת שלהם על שמו ומחק אותה מכל זכויות בדירה. הוא גם חסם כל אפשרות שלה להוציא כספים מהחשבונות המשותפים שלהם".
אחרות סיפרו על מניפולציות של הבעל כלפיהן - הנמכת האישה בפני הילדים, המשפחה והסביבה, השלכת האוכל שהכינו בטענה שהוא לא טעים, התעללות והשפלה עד שהן מרגישות בשפל המדרגה. "נשים רבות מספרות שכמעט אין לילה שהן לא הולכות לישון בוכיות ולרוב מתקשות להירדם", מספרות המתנדבות.
אל קו החירום הגיעו גם שיחות ממנהלות כוח אדם בחברות הייטק גדולות שרצו להתייעץ כיצד לנהוג עם עובדות אחרי שחשדו כי עוברות אלימות בבית. באחד המקרים דווח על עובדת שמגיעה תמיד בחולצות עם שרוולים ארוכים, איפור כבד ומסתירה את החבלות. המנהלות העידו כי אותן נשים מתכווצות ונחרדות כל אימת שהגבר שלהן מתקשר לעבודה ומרגישות מאוימות. המנהלות שואלות כיצד לגשת לאישה כזו ואיך אפשר לסייע לה.
2 צפייה בגלריה
תקיפה תוקף אילוסתוקף אילוסתקיפה
תקיפה תוקף אילוסתוקף אילוסתקיפה
נשים מתכווצות ונחרדות כל אימת שהגבר שלהן מתקשר לעבודה (אילוסטרציה)
(צילום: shutterstock)
"העוצמה של שער העיתון לאשה והבאז התקשורתי בעקבותיו, נתנו להרבה נשים כוח והן הבינו שיש להן למי לפנות, בכל שעה, 24 שעות ביממה. בכל שפה, תמיד תהיה שם מישהי שתאזין להם", אומרת ורדית דנציגר, מנכ"לית עמותת ל.א לאלימות נגד נשים. "הן לא צריכות להזדהות, יכולות להישאר אנונימיות, רק לדבר. אנחנו שם בשביל להקשיב להן, לתת להן ביטחון, להקנות להן ידע איך לנהוג, כי ידע זה כוח. ברגע שלאישה יש ידע יש לה כוח, אור, דרכים להתמודד עם האלימות לסוגיה השונים שהיא חווה. היא מקבלת חיזוקים ואנחנו מזמינות אותה להמשיך לפנות אלינו ולהיעזר בנו בכל התהליך של עיבוד הסיטואציה בה היא נמצאת ובדרך לצאת ממנה".
קרינה שטוטלנד, עורכת שבועון לאשה, אמרה לאולפן ynet בהתייחסה לשער הייחודי והעלייה העצומה בפניות לקו החירום: "אם בדרך כלל הן מקבלות בין חמש ל-10 פניות ביום, יום וחצי אחרי שהשער הזה יצא הן כבר ענו ל-75 פניות. אני לא יודעת אם להגיד שאנחנו שמחות על הנתון הזה או עצובות ממנו. אנחנו שמחות כי השער עשה את מה שקיווינו שהוא יעשה ויעלה את המודעות, ומצד שני כל כך הרבה נשים סובלות מאלימות".
קו החירום של עמותת ל.א לאלימות נגד נשים פועל כל השבוע, 24 שעות ביממה, בטלפון: 6724*
בהכנת הכתבה השתתפו אטילה שומפלבי ואלכסנדרה לוקש