3 צפייה בגלריה
המאמר המשותף של יאיר לפיד ושרת החוץ הבריטית אליזבת' טראס בעיתון The Telegraph
המאמר המשותף של יאיר לפיד ושרת החוץ הבריטית אליזבת' טראס בעיתון The Telegraph
המאמר של לפיד ושרת החוץ הבריטית
(מתוך ה"טלגרף")
ישראל ובריטניה מתכנסות היום (שני) בלונדון כדי לעשות צעד גדול קדימה: החברות הקרובה הופכת לברית אסטרטגית. שני החתומים על מאמר זה יחתמו בשם מדינותיהם על תוכנית אסטרטגית חדשה לעשור הקרוב, שתעסוק בסייבר, טכנולוגיה, סחר והגנה.
הברית הזו תספק כלים לכוחות הביטחון שלנו, מקומות עבודה איכותיים לשווקים שלנו ופריצות דרך טכנולוגיות שישנו את העולם, אבל יותר מכל הברית הזו היא ניצחון האופטימיות. בעידן של מגפה עולמית וטרור בינלאומי גואה אנחנו מאמינים שבעבודה נכונה, עם הגישה הנכונה והשותפים הנכונים - עוצמתה של הדמוקרטיה תנצח את כוחות החושך.

אנחנו מאמינים שדמוקרטיה המאמינה בחופש והעצמה, שאזרחיה מקבלים הזדמנות הוגנת ליזום, ליצור ולהגשים את החלומות שלהם - היא צורת המשטר האופטימלית. כפטריוטים, אבל גם כאזרחי העולם, אנחנו מבינים שהדרך לחזק את אומותינו היא ליצור קשרים כלכליים, טכנולוגיים וביטחוניים חזקים יותר עם מדינות שמחזיקות בערכים דומים לשלנו.
ההתאוששות הכלכלית והחברתית של המדינות שלנו ממגפת הקורונה היא תוצר של יוזמה ממשלתית שהובילה לגאות של מסחר והשקעות. במקום לשקוע בסגרים בנינו קשרי מסחר בשווי 5 מיליארד ליש"ט, בהובלת חברות כמו "רולס רויס", המספקות מנועי סילון לחברת התעופה הלאומית של ישראל, או ענקית התרופות הישראלית "טבע", המספקת כעת אחת מכל שש תרופות המרשם של ארגון הבריאות הבריטי.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"עוצמתה של הדמוקרטיה תנצח את כוחות החושך". לפיד
(צילום: יואב דודקביץ' )
אנחנו יכולים לעשות הרבה יותר, ונעשה הרבה יותר כדי לתמוך ולהרחיב את מקומות העבודה ולהניע צמיחה באמצעות מסחר. לכן אנו פותחים היום במשא ומתן על הסכם סחר חופשי בריטניה-ישראל, שיסייע לנו לנצל הזדמנויות חדשות בתעשיות העתיד, במדע ובטכנולוגיה, ויספק מקורות מימון ישירים ואמינים לתשתיות בשתי המדינות שלנו.
ההזדמנויות של העתיד יגיעו מטכנולוגיה. ישראל ובריטניה הולכות רחוק יותר ומהר יותר כדי להציב רף חדש של חדשנות. השותפות בינינו תציב אותנו בחזית המהפכה הטכנולוגית ותיצור לנו יתרון תחרותי. בריטניה תפתח את שעריה לעסקי טכנולוגיה ישראליים בעלי צמיחה גבוהה, ותציע להם בית לממש את שאיפותיהם בתחומים כמו בינה מלאכותית ומחשוב קוואנטי.
כשהעולם מאוים יותר ויותר במרחב הקיברנטי, נגביר את הפעילות המשותפת כדי להגן על עצמנו. ישראל תהפוך רשמית לשותפת סייבר "Tier One" (בדרגה הראשונה) עבור בריטניה, מתוך הכרה בעובדה שיחד אנחנו מובילים את העולם בטכנולוגיות של אבטחת סייבר.
3 צפייה בגלריה
אליזבת' טראס בריאיון לרויטרס, לונדון 2021
אליזבת' טראס בריאיון לרויטרס, לונדון 2021
"נוכל להתקדם ולהבטיח שעתיד העולם יוגדר בידי הדמוקרטיות הליברליות". שרת החוץ הבריטית טראס
(צילום: רויטרס)
חיים ויצמן, נשיא המדינה הראשון של ישראל, היה גם מדען בעל שם, מרצה בכיר באוניברסיטת מנצ'סטר שבאנגליה. ב-1916 הוא אמר: "המדע יביא לארץ הזו גם שלום וגם את חידוש נעוריה". כמעצמות על של מדע וטכנולוגיה, ישראל ובריטניה מוציאות מהכוח אל הפועל ומובילות את העולם בהשקת החיסונים ובפיתוח של טכנולוגיות של מיליארדי דולרים.
העולם חייב להיות בטוח ומוגן עבור דמוקרטיות שוחרות חופש. זו הסיבה שאנחנו פועלים יחד גם בתחום הביטחוני, חילות האוויר שלנו עורכים ביחד תרגילים סדירים ו"ריצ'מונד" - ספינת המלחמה הבריטית - הפגינה את עוצמת הקשר שלנו כשעגנה במים הכחולים בנמל ההיסטורי של חיפה.
אנו מאוחדים בגינוי ההתקפות המחרידות על ישראל ונציגיה, החל מפיגוע הירי בירושלים בשבוע שעבר על ידי לוחם חמאס, ועד הרדיפה הבלתי מקובלת של שגרירת ישראל ציפי חוטובלי מחוץ לבית הספר לכלכלה של לונדון.

אין מקום לאנטישמיות ברחבי העולם, וזו הסיבה שבריטניה פעלה בנחישות לתמוך בישראל במאבק הזה על ידי הוצאת ארגון חמאס בשלמותו מחוץ לחוק, שאושרה רק בשבוע שעבר. מרכז הזיכרון והלמידה לשואה מתוכנן לקום ליד הפרלמנט, כזיכרון וכתשובה לשאלה מדוע עלינו למחוק את האנטישמיות והשנאה מכל מקום ובכל זמן.
נפעל לילות כימים כדי למנוע מהמשטר האיראני להפוך אי פעם למעצמה גרעינית. הזמן אוזל, השעון מתקתק. דבר שמגביר את הצורך בשיתוף פעולה הדוק יותר עם שותפינו וידידינו כדי לסכל את השאיפות ההרסניות של טהרן.
אין מודל טוב יותר להוכחת מה ניתן להשיג באמצעות דיאלוג פתוח מאשר "הסכמי אברהם". בריטניה הייתה אחת המדינות הראשונות שחגגו בפומבי את הסכמי הנורמליזציה החדשים במזרח התיכון, שהובילו ישראל ואיחוד האמירויות הערביות, בחריין ומרוקו, בתיווך ארה"ב. שנה לאחר מכן, בריטניה ממשיכה למלא את חלקה בתמיכה בישראל, והיא עובדת באופן הדוק יותר עם שותפים באזור.
אנחנו חברים קרובים. היום אנחנו מעמיקים את השותפות הזו עוד יותר. יחד נוכל להתקדם ולהבטיח שעתיד העולם יוגדר בידי הדמוקרטיות הליברליות המאמינות בחופש ובהגינות.