יום לאחר ביקור הבזק של שר החוץ אלי כהן, ובשעה שכהן עושה את דרכו בחזרה לארץ, מתבררים פרטים נוספים על פגישתו עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. השניים, כך נודע, סיכמו שישראל ואוקראינה ישתפו פעולה וייזמו סנקציות חדשות נגד איראן בארגונים בינלאומיים.
זלנסקי אמר לכהן בפגישה שחשוב שישראל ואוקראינה ישתפו פעולה בנושא האיראני. "גם לנו יש מה לתרום לכם בזה", אמר - ורמז בכך לניסיון הרב שאוקראינה רכשה ביירוט כטב"מים איראניים. כהן אמר בתום ביקורו: "דיברנו על העמקת שיתוף הפעולה עם אוקראינה מול האיום האיראני בזירה הבינלאומית. פני הרשע של איראן נחשפו באוקראינה".
2 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן ונשיא אוקראינה זלנסקי
שר החוץ אלי כהן ונשיא אוקראינה זלנסקי
נשיא אוקראינה ושר החוץ כהן. יפעלו יחד נגד איראן
(צילום: שלומי אמסלם )
הצבת הסוגיה האיראנית בראש סדר היום הייתה אחת המטרות של כהן בביקורו. אוקראינה נחשבת כיום למדינה בעלת השפעה בזירה הבינלאומית, ובישראל רואים בה חשיבות רבה ורצו לרתום אותה למאבק נגד איראן - שכן כעת לשתי מדינות "אויב משותף", כפי שהגדיר זאת זלנסקי בשיחתו עם כהן. שר החוץ נתן בשיחותיו עם הנשיא וכן עם שר החוץ דמיטרו קולבה רעיונות כיצד לטפל באיום הכטב"מים האיראניים שחגים בשמי אוקראינה.
האוקראינים העלו שורה של בקשות לסיוע צבאי, בדגש על אמצעים הגנתיים ומערכות הגנה אוויריות. כהן לא שלל זאת, אך אמר לזלנסקי: "ישראל נמצאת במצב מורכב והיא לא פורטוגל ולא קנדה. יש לנו גבול משותף עם רוסיה (בסוריה - א.א) ולישראל יש את האיום האיראני. מדינת ישראל מסייעת רבות, חרף המצב המורכב שהיא נמצאת בו". כהן הבטיח שמערכת ההתרעה האזרחית החכמה תגיע מישראל לאוקראינה תוך שלושה עד שישה חודשים, וכי הוא יעשה מאמץ להקדים את לוחות הזמנים.
2 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן ונשיא אוקראינה זלנסקי
שר החוץ אלי כהן ונשיא אוקראינה זלנסקי
לחיצת יד, אחרי מסע במעברים חשוכים
(צילום: שלומי אמסלם )
בשיחות עם כהן ביקשו האוקראינים לאשפז יותר חיילים אוקראינים לשיקום ולהגדיל את מספר אשרות העבודה לאזרחים אוקראינים. הם ביקשו לאפשר אשרות ל-15 אלף אוקראינים ואמרו כי ישראל מערימה קשיים בנושא הזה.
בסך הכול שהה כהן 12 שעות על אדמת אוקראינה, על אף שהמסע לשם וכן המסע שהחל בחזרה לארץ היה מפרך. הוא כלל שתי נסיעות ברכבות לילה - מפולין לקייב ומקייב בחזרה לפולין, ושיאו של הביקור היה פגישה בין כהן לזלנסקי. השניים נועדו במתחם הנשיאותי, וכמו בסרט כהן לווה במאבטחים חמושים רבים, שהובילו אותו דרך מבוכים חשוכים אותם הם מאירים בפנסים למקום בו שוהה הנשיא המאוים. כהן, כך מספרים בישראל, פגש נשיא מודאג מאוד.
זלנסקי אמר בתום הפגישה כי "בפגישה עם שר החוץ דנו בהעמקת שיתוף הפעולה הבילטרלי בתחומים שונים, והזמנתי את ישראל להצטרף ליישום נוסחת השלום שלנו. אני אסיר תודה על הסיוע ההומניטרי שניתן. דנו בעזרת ישראל בשיקום מדינתו בתום המדינה. נוכל להיעזר בניסיונה של ישראל בהוצאת מוקשים. אני מקווה שביקור זה יתרום להעמקת שיתוף הפעולה שלנו".