הסלמה בצפון, ביום ה-143 של המלחמה: צה"ל יירט טיל קרקע-אוויר ששיגר חיזבאללה, חיזבאללה יירט כטב"ם ישראלי - ואז צה"ל תקף לראשונה במלחמה בעומק לבנון. בהודעה רשמית של צה"ל נמסר כי מטוסי קרב תקפו באזור בעלבכ מתחמים ששימשו את מערך ההגנה האווירית של חיזבאללה, בתגובה להפלת הכטב"ם.
באזור התעשייה אלון תבור שבעמק יזרעאל נשמעה אזעקה בשעה 8:43, ומיד לאחר מכן נפלו חלקי יירוט סמוך לבית כנסת בכפר תבור. כשלוש שעות אחר כך הודיע צה"ל כי החל בתקיפת מטרות חיזבאללה בעומק לבנון, אזור שלא הותקף זה שנים ארוכות. בסביבות השעה 12:00 נשמעו אזעקות ביישובים בגליל העליון, וגבר נפצע קל מירי לשתולה. צפו בתיעוד היירוט ובתקיפות בבעלבכ.


3 צפייה בגלריה
תקיפות מערבית לבעלבכ
תקיפות מערבית לבעלבכ
התקיפות בבעלבכ
בבעלבכ, כ-100 ק"מ צפונית למטולה - הכי רחוק מתחילת המלחמה - הותקפו שלושה יעדי חיזבאללה. גורמי ביטחון לבנוניים אמרו כי מטוסי קרב של חיל האוויר ביצעו שלוש תקיפות ליד הכפר בודאי, מעוז חיזבאללה - ובצה"ל אמרו כאמור כי היעדים היו מתחמים של מערך ההגנה האווירית בחיזבאללה. בעקבות זאת פונו תחנות דלק, מחסנים ומרכזים של חיזבאללה.
לפי הדיווחים, לפחות שני פעילי חיזבאללה נהרגו ואחרים נפצעו. חבר הפרלמנט הלבנוני, קאסם האשם, אמר כי "מה שראינו היום זו התפתחות מסוכנת שמאשרת את כוונותיו של האויב להרחיב את תוקפנותו ולגרור את האזור למשהו כולל יותר. כל האפשרויות פתוחות".
מעט לאחר מכן נשמעו כאמור אזעקות בגליל העליון, בין היתר בשתולה, וגבר נפצע קל. בתו עדי סיפרה: "הטיל פגע בלול של אבא כשהוא היה בו, והוא נפצע מרסיסים. דיברתי איתו והוא בסדר".
האזעקה באלון תבור הופעלה בעקבות שיגור מערכת ההגנה האווירית "קלע דוד" (שרביט קסמים) לעבר טיל קרקע-אוויר. אותו טיל של חיזבאללה, שיורט על ידי קלע דוד, שוגר לעבר כלי טיס מאויש מרחוק של חיל האוויר שפעל בשמי לבנון. בצה"ל אישרו כי זמן קצר לאחר יירוט הטיל, שוגר טיל נוסף לעבר הכטב"ם הישראלי ופגע בו. הם ציינו כי כתוצאה מכך נפל כלי הטיס בשטח לבנון.

3 צפייה בגלריה
חלק מהמיירט שנפל בכפר תבור
חלק מהמיירט שנפל בכפר תבור
חלק מהמיירט שנפל בכפר תבור

זמן קצר לפני כן לקחו בחיזבאללה אחריות על הפלת הכטב"ם, וטענו כי מדובר בהרמס 450, "זיק". מדובר באחד הכטב"מים הגדולים של חיל האוויר, שמיועד לשהייה ממושכת באוויר ולמשימות תקיפה, סיור ואיסוף מודיעין. גם לפני שלושה חודשים טענו בחיזבאללה כי הפילו הרמס 450.
בכפר תבור נדהמו תושבים למראה היירוט והחלקים שנפלו ביישוב. "מי חשב שיהיו יירוטים מעל היישוב הכי פסטורלי בארץ", אמר הלל הילמן. "התעוררנו הבוקר למציאות חדשה. ב-7 באוקטובר הייתה אצלנו אזעקה אחת ומאז הכול היה שקט ורגוע". לדבריו, רחובות נסגרו ביישוב.
פורסם לראשונה: 11:12, 26.02.24